Nogmaals Hoya variabel ND filter

Discussies over filters

Onderwerp:

Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » ma apr 18 2016 12:15 pm

Beste leden,

Onderwerp variabel ND filter is al vaak besproken. Daarover heb ik hier op het forum en elders het nodige gelezen. Een aantal zaken zijn duidelijk maar als het op kopen aankomt, is voor mij het bekende gezegde "Door de bomen het bos niet meer zien", van toepassing.

Daarom de vraag of er iemand onder u is die in het bezit is van een Hoya variabel ND filter dit filter gebruikt op een Nikon camera met nikon lenzen en hoe deze in de praktijk bevalt.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Kees H » ma apr 18 2016 5:28 pm

Hoi Huub,

Ik heb er een, Hoya Variable Density 3-400 77mm
Kwam goed uit de test tijdens het uitje in Urk, heb hem zelf eigenlijk nog niet gebruikt
Je mag hem best lenen om eens te testen
Met vriendelijke groet,
Kees

Nikon FX/DX met F en Z mount
Bijbehorend mooi glas,
Analoog: S2, Nikkormat FT3, FTN, EM, FG, FE(2), FM(2), FM3A, FA, F, F2AS, F3, F4 F5, F801, F50, F90x, F100, 28TI


https://www.flickr.com/photos/kees_h/albums
Gebruikersavatar
Kees H

Clublid
Berichten: 2308


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » di apr 19 2016 8:22 pm

Hallo Kees,

Bedankt voor jouw aanbod. Ik neem contact met je op.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » wo apr 27 2016 10:45 am

Beste leden,

Na nog wat verder informatie te hebben verzameld, ben ik (voorlopig) afgestapt van de aanschaf van een variabel grijsfilter.

Ik overweeg nu de aanschaf van een "vast" grijsfilter. Ik stuit daarbij op het probleem dat ik in het aantal stops niet verder wil gaan dan mijn camera/lenzen aankunnen wat betreft een goede werking van het AF- en Belichtingssysteem. Wie kan en wil mij hierover informeren?
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor reneo57 » wo apr 27 2016 11:35 am

Kees H schreef:Hoi Huub,

Ik heb er een, Hoya Variable Density 3-400 77mm
Kwam goed uit de test tijdens het uitje in Urk, heb hem zelf eigenlijk nog niet gebruikt
Je mag hem best lenen om eens te testen


Ook ik heb er een gekocht bij deze gelegenheid de HOYA CIR-PL 77 mm en ook deze mag je bij gelegenheid wel eens uittesten Huub.
Ik heb hem zelf ook nog niet gebruikt.
Gebruikersavatar
reneo57

Clublid
Berichten: 4658


Locatie: NH
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor jan » wo apr 27 2016 1:10 pm

Piepenholleke schreef:Ik stuit daarbij op het probleem dat ik in het aantal stops niet verder wil gaan dan mijn camera/lenzen aankunnen wat betreft een goede werking van het AF- en Belichtingssysteem.

Huub,
Het belichtingssysteem zal het probleem niet zijn maar de AF wel. Bij gebruik van dit soort filters vindt ik het praktischer handmatig te gaan scherpstellen. Het effect van gebruik van de AF kun je al wel zien wanneer je in het donker scherpstelt.
Ik maak zelf gebruik van een vast schroeffilter. In dat geval zou je eerst nog gebruik kunnen maken van de automatische scherpstelling, deze na scherpstelling uitschakelen, filter erop draaien en de belichtingstijd instellen.
Indien je met een schuiffilter werkt dan moet je dezelfde stappen maken alleen i.p.v. opdraaien schuif je het filter ervoor.
Ik maak gebruik van de LightCraft ND500 M.C. H.R.C.

Ik kwam recent nog een aardige blog tegen.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » wo apr 27 2016 5:27 pm

@Reneo57
René, bedankt voor jouw reactie. Ik ben bang dat het filter dat jij hebt gekocht, niet het filter is wat ik zoek. Jij spreekt over een circulair polarisatiefilter en ik zoek een ND (grijsfilter) :wink:, maar toch bedankt voor het aanbod.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » wo apr 27 2016 6:31 pm

@Jan.
Jan, bedankt voor jouw reactie. Punt is dat ik in eerste instantie heb uitgekeken naar een variabel filter. Deze zou, als ik het goed heb, het voordeel hebben dat je hem op de lichtste filtering kunt scherpstellen, vervolgens op de gewenste filtering draait en direct je opname kunt maken. Hierbij wordt het filter gebruikt bij b.v. te veel licht (weersomstandigheden). Om bij het fotograferen van bewegende onderwerpen, waarbij geen vast patroon in de beweging zit (denk aan de branding en watervallen) de snelheid van werken minimaal te houden is het erg belangrijk zo weinig mogelijk handelingen te moeten uitvoeren. Daarbij heb je dus geen tijd om scherp te stellen, filter te plaatsen en vervolgens je opname te maken. Je onderwerp is dan al (lang) uit beeld.
Gelet op de informatie van Hans (Braakhuis) dat eigenlijk geen enkel grijsfilter voldoet, zeker niet op een groothoek en de eerder geplaatste link van Bert (van Gastel)
http://dslr.nl/?cat=workshops&id=1722 , zie ik van het variabel filter af.
Om toch aan mijn foto wensen te kunnen voldoen, zoek ik een vast inschroef grijsfilter die het AF systeem intact laat en daarbij maximaal filtert om zowel te veel licht te kunnen compenseren alsmede de minimale scherptediepte te kunnen regelen. Ik weet niet welk filter ik daar voor moet hebben wat betreft het aantal stops. Zo lang het filter door zijn densiteit het AF systeem maar niet "uitschakelt".
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Jacob_O » wo apr 27 2016 7:11 pm

Ik denk dat je met een filter dat hieraan voldoet zeer beperkt bent...
Misschien zie ik het verkeerd, maar maak het vergelijk eens met een teleconverter.
(Veel) Meer als 2 stops zal er dan niet in zitten, afhankelijk van de lichtsterkte (gekozen diafragma) van je objectief
en het minimale diafragma wat je camera nodig heeft om nog te kunnen scherpstellen.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor gijs sandberg » wo apr 27 2016 7:28 pm

Beste Huub,
re: AF systeem intact laat en daarbij maximaal filtert
Eens met Jacob, die twee sluiten elkaar uit, helaas.
re: geen enkel grijsfilter voldoet
Dat lijkt me niet de goede interpretatie, als ik me goed herinner is Hans iets subtieler in zijn bewoordingen.
re: scherp te stellen, filter te plaatsen en vervolgens
Het is maar net wat je wilt, acitefoto's met lange sluitertijden zullen lastig worden, voor vele andere doeleinden (zoals landschappen met statief en groothoeklens) voldoet eea. waarschijnlijk wel.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » wo apr 27 2016 9:19 pm

@ Jacob,
Bedankt voor jouw reactie. Ik ben mij ervan bewust dat ik erg beperkt ben. In eerste instantie wil ik het filter gebruiken om in zonnige oorden niet op het punt te komen dat ik net iets te kort kom door de overheersing van het bestaande daglicht of continu te moeten fotograferen met het kleinste diafragma(-opening) waardoor ik altijd met mijn max. scherptediepte fotografeer. In eigen land kan het filter dan dienen om de belichtingstijd naar beneden te brengen. Uit diverse informatiebronnen ook een opmerking gehoord dat men bij een grijsfilter van 3 stops nog gebruik kan maken van de AF. Vanwege de beperkingen, dacht ik hier wat advies te kunnen krijgen over tot hoe ver ik kan gaan in het aantal stops van het filter, uiteraard in combinatie met de werking van AF.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » wo apr 27 2016 9:52 pm

Beste Gijs,
Bedankt voor jouw reactie.
re: geen enkel grijsfilter voldoet
Ik ben iets te snel geweest en had het woord "variabel" in combinatie met "groothoek" moeten vermelden. Het wordt door Hans omschreven als "Er zijn geen variabele grijs filters die geschikt zijn voor groothoek".
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor rocky » wo apr 27 2016 11:30 pm

@piepenholleke

mischien iets voor jouw
even scrollen naar Meting

http://www.microsofttranslator.com/bv.a ... %2Fndgrads
rocky

Forumlid
Berichten: 37



Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor Piepenholleke » do apr 28 2016 8:04 pm

@rocky,
Bedankt voor jouw tip.
Met vriendelijke groet,
Huub.
Piepenholleke

Forumlid
Berichten: 1021


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nogmaals Hoya variabel ND filter

Berichtdoor rocky » vr apr 29 2016 10:56 am

Graag gedaan Huub
rocky

Forumlid
Berichten: 37




Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten