LEE-filters

Discussies over filters

Onderwerp:

LEE-filters

Berichtdoor marijacq » vr aug 26 2016 7:52 pm

Hallo,

Sinds kort beschik ik over enkele LEE-filters, het 100 mm-systeem, oa de big stopper.
De big stopper heeft aan de achterzijde een kader van schuim, als afdichting om alle licht buiten te houden.
Gisteren ben ik er mee op pad gegaan.
In de filterhouder had ik 2 filters geplaatst: de 6ND Soft en de Big stopper, ook in die volgorde.
Na afloop haalde ik beide filters (afzonderlijk uiteraard) uit de houder en bleek er op de 6ND filter een enorme lijmveeg te zitten. Ik vermoed dat de hitte er voor gezorgd heeft dat er lijmresten vanuit het schuimkader van de bigstopper vloeibaar is geworden en de andere filter geraakt heeft. Het 'schuimkader' is in ieder geval lichtelijk vervormd, maar dat is verder niet zo'n probleem. Ik verwacht niet dat dit verder effect heeft op de afdichting.
De andere filter met de lijmresten baart me wat meer zorgen.
Hoe kan ik deze resten nu het beste verwijderen, zonder dat dit consequenties heeft voor de filter. Heeft iemand een idee welk 'oplosmiddel' ik het beste kan gebruiken? Deze 6ND Soft-filter is niet van glas.
Graag jullie advies in deze. Tnx alvast!

Grz Marian
marijacq

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor imaginary_nl » vr aug 26 2016 8:11 pm

Ik zou met warm water en afwasmiddel beginnen. Gewoon met de vingers voorzichtig masseren om krassen op het kunststof te voorkomen. Werkt dat niet, dan misschien met wat alcohol. Probeer dit eerst op een hoekje van het filter! Mocht het kunststof oplossen, dan zie je dat niet.
Laatst gewijzigd door imaginary_nl op vr aug 26 2016 8:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor imaginary_nl » vr aug 26 2016 8:12 pm

.
Gebruikersavatar
imaginary_nl

Clublid
Berichten: 898


Locatie: Bronckhorst
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor JvdKooij » vr aug 26 2016 8:38 pm

ik zou gewoon een mailtje naar Lee sturen en de vraag daar voor leggen.
overigens ben ik van mening dat het niet eens zou mogen gebeuren.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor John Jansen » vr aug 26 2016 9:32 pm

Als je de Big stopper als eerste plaatst dus tegen de lens kun je nooit vegen op het andere filter krijgen. Het filter moet met de schuim rubberen randjes naar de lens toe gericht geplaatst worden. Eventuele lijm resten met afwasmiddel en wrijvend met je vingers onder lauwwarmwater afspoelen.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor marijacq » za aug 27 2016 6:17 pm

Bedankt allemaal voor jullie reacties.
Ik had in eerste instantie met de dealer in Nederland contact gezocht, maar hier kreeg ik, naar mijn mening, onvoldoende respons op, enkel een link van een schoonmaakartikel dat ik dan maar bij hen zou moeten bestellen, met allerlei toetsers en bellen.
Heb me nu idd tot Lee rechtstreeks gewend. Levert dit niks op, dan wordt het inderdaad afwasmiddel, Lee geeft in ieder geval in de algemene info. aan dat aceton of alcohol wel effect heeft op het polyester van de filters.
Ik ben het met je eens, Jaap, dat dit eigenlijk niet mag gebeuren. Dus misschien heeft Lee ook nog wat aan mijn vraag, als signaal.
Goede tip, John, om de big stopper het dichtste bij de lens te plaatsen! Ik had er wel aan gedacht, maar omdat ik met de ND startte, heb ik die ook in de eerste sleuf gezet.
Ik ben net gestart met het werken met filters, dus het is nog allemaal even avonturen ..... ;)

Grz Marian
marijacq

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor JvdKooij » za aug 27 2016 6:35 pm

nu heb ik zelf de Cokin Pro set maar daar komen de filters (er kunnen er 3 in) helemaal niet tegen elkaar.
Is dat bij Lee wel dan, dan heb je toch ook veel meer kans op krassen?
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor Frankie » za aug 27 2016 7:24 pm

Dat is alleen bij deze stopper Jaap, het rubber moet tenslotte lichtdicht afsluiten, vandaar is deze bedoeld voor de gleuf die het dichtst bij het objectief zit. De andere filters raken elkaar niet.
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor weimaraner » za aug 27 2016 9:36 pm

Frakie zegt het al, de Stopper moet in de sleuf het dichtst bij de camera om lichtlekkage te vermijden. Zie ook het instructiefilmpje op de site van Lee.
Gebruikersavatar
weimaraner

Clublid
Berichten: 2295


Locatie: Alblasserwaard
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor John Jansen » zo aug 28 2016 10:00 am

Beste Marian er staan een heleboel filmpjes op You tube over het werken met Lee filters, b.v. Joe Cornish legt het eea netjes uit. Veel plezier met de filters hiermee werken is ook voor mij mijn ding.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor marijacq » zo aug 28 2016 8:19 pm

Thnx John,
Had ik idd al gezien.
Heel erg gaaf om hiermee te werken. Maar, zoals reeds gemeld, ik begin net .... vandaar dus ook die domme zet om de big stopper in de verkeerde sleuf te plaatsen! Achteraf gezien logisch!
Maar ja, gedane zaken nemen geen keer. ;(

Grz
marijacq

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor marijacq » za sep 03 2016 4:08 pm

Hoi allen,

Even een update wat betreft lijmveeg op de Lee-filter.
Ik heb uiteindelijk dus Lee zelf benaderd. Zij adviseerden om IPA (ISOPROPANOL- 99% pure alcohol) te gebruiken. Dat reinigt heel goed en verdampt onmiddellijk, waardoor er geen tijd is om schade aan te richten. Moet wel het max. % alcohol bevatten.
Mocht ik het zelf niet aandurven, kon ik de filter ook opsturen naar hen. Maar dat leek me wel een ontzettende kostbare aangelegenheid.
Dus IPA in huis gehaald en voila, binnen 1 minuut was de lijmveeg weg, zonder schade!
Dus mochten jullie in de toekomst soortgelijke problemen ondervinden, weet dat IPA een tovermiddel is! ;)

Grz
marijacq

Forumlid
Berichten: 12


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: LEE-filters

Berichtdoor John Jansen » za sep 03 2016 7:10 pm

Gelukkig goed opgelost en bedankt voor de Tip.
John Jansen

Forumlid
Berichten: 1275


Locatie: Santa leaudrette
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:


Terug naar “Filters”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast