Opslaan in RAW of JPG?

Discussies over fotobewerking en archivering

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor adkart » wo jul 02 2014 11:09 pm

Allemaal bedankt voor de reacties...Dat wordt dus opslaan van de onbewerkte RAW's op een extra harde schijf!
Nikon D5200 Nikon AF-S 35mm Nikon AF-S 18-105mm Nikon AF-S 55-300mm Tamron 18-270mm

https://www.flickr.com/photos/99694485@N02/albums
Gebruikersavatar
adkart

Forumlid
Berichten: 140



Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor PanzerFaustNL » do jul 03 2014 8:02 am

Ik bewaar alleen de raw's op mijn schijf. De jpeg's staan op Flickr of Facebook.
Nikon Nikkormat + glas, D7100, D300, D3100, F90X, F80, F65

favoriete combinatie D7100 + 35mm f/1.8
Gebruikersavatar
PanzerFaustNL

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Ikoyi, Lagos, Nigeria
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor ArjanL » do jul 03 2014 9:46 am

Ik gooi alle RAW beelden weg, tenzij in opdracht gemaakt!

Opname in RAW, grove eerste bewerking in Lightroom, dan export naar jpg op hoogste kwaliteit en verdere bewerking in Photoshop van alle opnamen.
Beelden worden zodanig precies geoptimaliseerd dat verder aanpassen geen kwaliteitsverlies oplevert als uitbijten van hoge lichten.
Dan import in database (Media Pro) en trefwoorden, plaatsen of personen etc toevoegen.
Dan al dan niet geautomatiseerde, backups op diverse HD's, al dan niet extern.
Dan RAW beelden weg.

Als ik beelden later nog wil bewerken/manipuleren maak ik een duplicaat uit de database en sla dat tijdelijk op als psd of tiff, zodat zo min mogelijk info verwijderd word bij sluiten
tijdens het bewerkingsproces.
In principe worden opgeslagen beelden niet meer gebruikt (uitgepakt dus).

Ik moet er niet aan denken beelden van een D800 op te slaan in RAW, daarvoor fotografeer ik teveel.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor iefie » do jul 03 2014 9:56 am

Arjan waarom niet een nef bewerken in lightroom en dan gelijk vanuit lightroom naar photoshop?

nu gooi je toch beeldinformatie weg.
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor Mas » do jul 03 2014 4:26 pm

Ik heb nog een vraagje aan degenen die opslaan in RAW : dat doe ik (uieraard) ook, maar bewaren jullie de bewerkte EN de originele foto's beiden ? Ik dus alleen de bewerkte nef's, die kan ik, mocht ik willen , weer omzetten naar origineel heb ik begrepen. Of zie ik iets over het hoofd?
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor Cookie1397 » do jul 03 2014 6:29 pm

Alle bewerkingen die je op een raw file toepast zijn ongedaan te maken, dat is nou het mooie aan een raw file. In lightroom gaat dat zelfs heel makkelijk, je kan alles opnieuw instellen of per deel om bv alleen de verscherping op nul te zetten etc. Dat is dus een van de redenen dat ik raw files bewaar.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor ben42 » do jul 03 2014 8:14 pm

De grote van harde schijven groeit zo snel dat ik alle foto's met gemak zowel in raw als jpg kan bewaren, dat doe ik dan ook. Daarnaast nog wat selecties in jpg.

Voor mijzelf bewaar ik alles. Voor anderen staat alles ook in jpg.

Willen na mij de mensen de boel opruimen, dan kunnen ze eenvoudig de harde schijf weggooien.
(Meerdere versies dan, maar de laatste bevat alles.)

Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2644


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor Léon Obers » vr jul 04 2014 8:42 am

ArjanL schreef:Ik moet er niet aan denken beelden van een D800 op te slaan in RAW, daarvoor fotografeer ik teveel.

Maar je bewaart wel in Tiff. Dat zijn veel grotere bestanden. Bovendien als je alle informatie zo optimaal mogelijk wilt bewaren in Tiff, moet je dat in 16 bits per kanaal bewaren. Dan zijn je Tiff bestanden nog eens twee keer zo groot.
RAW is juist de meest compacte vorm om met inbegrip van een zo groot mogelijke bitdiepte of dynamisch bereik alles te bewaren.

Wil je RAW met ingebrip van de bewerking bewaren zou je de sidecar bestanden van de betreffende softwareook moeten bewaren, of bij gebruik van Capture NX2, het NEF-bestand inslusief de bewerking waarin de bewerkingslijst bij het bestand mee wordt opgeslagen.
Nadeel van bewaren van sidecar bestanden en NEF's met ingesloten bewerking, is dat de software moet kunnen kunnen blijven draaien, ook in de toekomst. Bij nieuwere operatingsystemen zou het een probleem kunnen vormen dat de software niet meer draait of ondersteund wordt. Of je zou in ieder geval een ouder OS moeten kunnen emuleren.

Moraal. Welke methode je ook toepast, er zitten altijd nadelen verbonden aan welke opslag ook.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Opslaan in RAW of JPG?

Berichtdoor ArjanL » vr jul 04 2014 12:46 pm

Ik schrijf 'sla ik tijdelijk op als psd of tiff' (tijdens het bewerkings/manipulatie proces). Het eindresultaat wordt als nieuw beeld opgeslagen in jpg; het psd of tiff bestand gaat weg. Dus geen opslag in psd of tiff. Tot nog toe zijn jpg of tiff de weinige bestandsformaten die vrij algemeen en goed ondersteund worden door programmatuur of apparatuur.

Ik ben mij er van bewust dat ik informatie weggooi (@ iefie ), maar ik heb voor mijzelf geen enkele behoefte om RAW bestanden op te slaan als ik daar geen dringende reden voor heb.
Maar, ik gebruik ook AF bij macro, vind tonemapping (zoals dat gebruikt wordt als verhoogde creativiteit) helemaal niets, hou niet van prints op canvas, heb geen Twitter account en ik maak geen selfies en al helemaal niet met een stoma en zo zijn er nog wat zaken waar ik eigenwijs of terughoudend in ben. Verder ben ik best aardig :)
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobewerking en archivering”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten