opslaan

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.

Onderwerp:

opslaan

Berichtdoor pseijffert » zo dec 31 2006 11:56 am

Ik ben sinds kort lid van deze club en wil graag het volgende voorleggen. Een probleem wat regelmatig (zo 1 op de 50) voorkomt is dat mijn foto's verkeerd worden opgeslagen. Ik heb bij een aantal mensen navraag gedaan o.a. bij mijn docent van een fotocursus en in de winkel, maar niemand kent dit probleem. Ik heb een D70.
Herkent iemand dit probleem en wat is er aan te doen?
Ik heb een voorbeeld bijgesloten,
groet Pauline Seiijffert
http://images.redial.net/DSC_0221.JPG
pseijffert



Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » zo dec 31 2006 12:29 pm

hee hallo pseiffert,

allereerst welkom bij de club!!

dat probleempje van jou heb ik gehad met een andere camera (goedkope HP compactcamera), net zoals je zegt eens in de mwah.. 100 fotos ofzo is er eentje "gescrambled" (zoals jou voorbeeld, mooie foto!). ik heb vanalles geprobeerd, een ander kabeltje (los contact), ver van TV en radio blijven (electronische storing van buitenaf), maar niks hielp. wat mij wel opviel is dat als ik vaker probeerde om dat bestandje nogmaals te downloaden, lukte het in een keer wel, soms wel, soms niet, heel wisselvallig. en stom want electrische aparatuur doet het of helemaal, of helemaal niet. zulk een middenweg van haperen is altijd vreemd.

ik heb toen makkelijk die camera weg kunnen doen, maar met een d70 doe je dat natuurlijk niet zo eentweedrie. (of ruilen??)

veel plezier hier op het forum!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor paulk » zo dec 31 2006 12:47 pm

Wat voor CF kaart gebruik je, met name welke snelheid?

Ik heb hetzelfde probleem inderdtijd bij Dane Elec kaarten gehad die niet tegen de belasting van het wegschrijven van grote bestanden opgewassen bleken (oververhitting ed)
paulk



Onderwerp:

opslaan

Berichtdoor pseijffert » zo dec 31 2006 1:19 pm

Goh, wat krijg ik snel antwoord!
Ik heb zowel een San Disk als een Silicon Power 66x Speed rating (zegt mij niks) kaart en het verkeerd opslaan gebeurt bij beide kaarten,
Pauline
pseijffert



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » zo dec 31 2006 1:53 pm

paulk schreef:Wat voor CF kaart gebruik je, met name welke snelheid?

Ik heb hetzelfde probleem inderdtijd bij Dane Elec kaarten gehad die niet tegen de belasting van het wegschrijven van grote bestanden opgewassen bleken (oververhitting ed)

Het merk zegt me niet zoveel.
Ik heb ook een dane-elec 2Gb 133X , geen probleem met deze kaart.
Je kunt beter een briljante foto van een saaie gebeurtenis maken dan een saaie foto van iets opzienbarends
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » zo dec 31 2006 2:06 pm

hallo,

ik heb een 1 gb lexar en 2 gb dane-elec, de dane-elec krijgt moeite met 3 beelden ps wegschrijven (zoals paulk ook zegt), de lexar hapt vrolijk door. met downloaden echter nog nooit een probleem gehad.

knallen vanavond!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor a90 » zo dec 31 2006 2:14 pm

Staan ze wel goed als je ze op de camera bekijkt ?

Het doe me nl. eerder denken aan een sluiterprobleen, zeker omdat het cf kaartje niet uitmaakt
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » zo dec 31 2006 2:24 pm

even aanmelden en stel deze vraag eens hier, en laat ons het antwoord weten.
Link
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » zo dec 31 2006 2:41 pm

@ a90:

een sluiterprobleem kan ik me heel moeilijk voorstellen, omdat de sensor dan wel een compleet beeld registreerd weliswaar met een gedeeltelijk zwart vlak, maar compleet.

de foto die je onder de link ziet is duidelijk "gescrambled", de gegevens staan niet daar waar ze moeten in de afbeelding, de puzzelstukjes zijn gehusseld. dit is duidelijk een data-overdrachtsprobleem. maar van wat? sensor-->kaart zou je zeggen want altijd dezelfde foto blijft beschadigd??


eens goed bekeken: een sensor wordt lijn voor lijn ontzettend snel gelezen, als je de foto eens heel groot opblaast, zie je dat de donkerbruine balk uit rijen is opgebouwd, en de bovenste en onderste rij (7-10 pix??) zijn maar halverwege, alsof er een soort blackout was tijdens het uitlezen van de sensor. er is ook duidelijk een raster in te herkennen dus die info is niet afkomstig van een beeld wat de sensor waar heeft genomen, en ook niet van de sluiter want die geeft niet zo een herhaalbaar patroon. van het onderste zichtbare deel van de foto is een stukje van de linkerkant (cm breed) naar de rechterkant verschoven en drukt het grote deel weg.

want ook als je fotos van internet download en je bekijkt ze als ze nog incompleet zijn, krijg je ook hetzelfde effect. stukjes info mist nog en die wordt opgevuld met grijs of iets dergelijks. sommige stukjes zijn verwisseld alsof de puzzel niet klopt, omdat nog niet alles op zn plaats staat.

evengoed een vreemd probleem waar ik je echt niks van kan zeggen behalve de (naar mij) vermoedde oorzaak.

succes ermee!!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor w.wind » zo dec 31 2006 5:03 pm

Hallo
Ik ken dit probleem, alleen had ik het op een andere camera
Bij mij was het een probleem met uitlezen van de geheugenkaart
Het ging om een Smartmediacard die ik in een kaartlezer gebruikte
Als ik hem rechtsteeks op de camera bekeek was de foto goed
wanneer ik hem via de kabel aan de computer uitlas was de foto ook goed
alleen wanneer ik hem via de kaartlezer uitlas had ik ook van die verscheurde foto's
Ik heb toen een andere kaartlezer gekocht, en het probleem was er niet meer
Groeten,
Wim
8)
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1692


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor BUG322 » zo dec 31 2006 8:21 pm

Verdorie was een mooie foto!!

wat was dat op de voorgrond leek wel bolletjes wol.
BUG322



Onderwerp:

Berichtdoor pseijffert » wo jan 10 2007 10:07 pm

[quote="BUG322"]Verdorie was een mooie foto!!

wat was dat op de voorgrond leek wel bolletjes wol.[/quote]

De bolletjes wol maakten deel uit ven de Biennale 2006 in Venetie. Het is inderdaad jammer van de foto en ik heb nog steeds de oplossing van mijn probleem niet,
Pauline
pseijffert




Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten