soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm icm D7000

Discussies over fotografie met de D70, D70s, D80, D90, en D7x00 serie. Nikon's semi-pro lijn met een DX-formaat sensor.
Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm lens icm D70

Bericht door Apenstaartjes » do sep 22 2011 9:39 pm

Cybershooter schreef:Ik moet zeggen dat nagenoeg alle foto's (op een enkele na) die ik op AF-S enkelpunt, scherpgesteld op een statisch onderwerp, haarscherp zijn. Bij mij treedt het probleem vaak op wanneer ik foto's maak in de AF-C stand icm een bewegend onderwerp (met een sluitertijd van minimaal 1/1000e).
Ik twijfel ook nog erg of het niet aan de lens ligt... ben nog bezig om goede te inventariseren en probeer in het weekend nog een aantal shots te doen met de twee lenzen die ik heb, de 50mm is bijna altijd scherp maar die heb ik pas een paar weken en niet veel gebruikt, de 16-85 is een twijfel geval daar zitten de foto's bij van soms wel en soms niet.
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

Cybershooter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cybershooter » do sep 22 2011 10:04 pm

Apenstaartjes schreef:
Cybershooter schreef:Ik moet zeggen dat nagenoeg alle foto's (op een enkele na) die ik op AF-S enkelpunt, scherpgesteld op een statisch onderwerp, haarscherp zijn. Bij mij treedt het probleem vaak op wanneer ik foto's maak in de AF-C stand icm een bewegend onderwerp (met een sluitertijd van minimaal 1/1000e).
Ik twijfel ook nog erg of het niet aan de lens ligt... ben nog bezig om goede te inventariseren en probeer in het weekend nog een aantal shots te doen met de twee lenzen die ik heb, de 50mm is bijna altijd scherp maar die heb ik pas een paar weken en niet veel gebruikt, de 16-85 is een twijfel geval daar zitten de foto's bij van soms wel en soms niet.
Al met al een lastig te tacklen probleem, daar er zoveel variabelen mee gemoeid zijn die invloed kunnen hebben op dit fenomeen. Of het onomstotelijk te maken heeft met een technisch probleem van de camera, durf ik niet direct te zeggen.
Nikon D7000, Nikkor 18-200 mm F3.5/5.6 VRII, Nikkor 35mm F1.8

hansvk
Forumlid
Forumlid

Bericht door hansvk » vr sep 23 2011 8:03 am

Misschien een idee om eens goed te testen met de camera op een statief en met afstandsbediening/draadontspanner? Dit sluit weer een paar mogelijke oorzaken van onscherpte uit.
D90, Tamron 17-50 f/2.8, Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G, Nikon AF-D 80-200 f/2.8 ED, Nikon AF-S VR 70-300 f/4.5-5.6G IF-ED, Nikon AF-S VR micro 105mm f/2.8G
(D40 + 18-55)

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » vr sep 23 2011 9:04 am

Ik heb dergelijke tests al gedaan met mijn D7000 icm de lenzen die ik in bezit heb en nagenoeg bij alle foto's die ik met een dergelijke test heb gedaan zijn haarscherp. Echter, in de praktijk wanneer ik van bewegende (niet extreem bewegende) onderwerpen foto's wil maken, met een gemiddelde sluitertijd van minimaal 1/1000e dan is gemiddeld 1/3e van de foto's onscherp.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » vr sep 23 2011 2:37 pm

Het is natuurlijk leuk als je camera bij een test onder optimale omstandigheden leuke foto's kan produceren. Dus op statief met
een goed contasterend en stilstaand onderwerp, maar daar koop je geen camera voor. Het is van belang voor het plezier en voldoening van het fotograferen dat
een camera onder de in de praktijk voorkomende en gebruikelijke situaties goede foto's kan produceren. Als dat niet lukt is het zonde van het geld.
Of de gebruiker moet zijn methode aanpassen. Het probleem is alleen dat er na al het speculeren en testen nog steeds geen uitsluitsel is over wat de storende factor is in het geheel.
En Nikon doet ook niet heel erg zijn best om de storende factor te vinden, en daar een oplossing voor te bedenken.
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

Arie Vigelius
Forumlid
Forumlid

Bericht door Arie Vigelius » vr sep 23 2011 6:45 pm

Wederom de spijker op zijn kop! :-)
Df Shooter.
http://www.vigelius.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Daan
Clublid
Clublid

Bericht door Daan » vr sep 23 2011 8:58 pm

@ Cybershooter

Het valt me ineens op dat je ook enkelpunt gebruikt bij bewegende onderwerpen , waarom probeer je niet Dynamisch veld ?

Cybershooter
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cybershooter » vr sep 23 2011 9:43 pm

Ik heb het ook met 9 punts, 21 punts en 39 punts dynamisch veld gedaan, maar ook daar kreeg ik wisselende resultaten. Bovendien ontgaat mij een beetje wat de meerwaarde exact is van deze standen, daar het scherpstelpunt nagenoeg niet van zijn plek komt, wanneer ik achteraf de foto met scherpstelpunt terugkijk. Misschien dat ik de kracht van deze standen niet precies begrijp, maar ik kan tot op de dag van vandaag niet precies ontdekken wat de meerwaarde van de betreffende standen ten opzichte van enkelpunt stand is.

henkk
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Bericht door henkk » vr sep 23 2011 11:17 pm

Ik had mij voorgenomen voorlopig niet meer op dit issue te reageren maar kan het toch niet laten.
RTFM.
Als je dynamisch veld kiest, breidt de camera het aantal scherpstelpunten uit als het object zich vanuit het primaire scherpstelpunt verplaatst (dwz. bij een D700). Maar het oorspronkelijke scherpstelveld verandert niet. Of dat handig is, lijkt mij trouwens zeer de vraag.
Als je echter de 3-D-tracking inschakelt, beweegt het scherpstelveld mee met het bewegende object of de herkadering van het beeld. Ik heb standaard 51-veld 3D-tracking aanstaan en het scherpstelveld kan vrijwel het hele zoekerveld door bewegen als ik maar de AF-ON of de ontspanknop half ingedrukt houd ( bij de D300 helemaal, bij de D700 grotendeels omdat die dezelfde module als de D300 gebruikt maar een groter matglas heeft).
Ok Ok het is ingewikkeld en misschien heb ik na 2 1/2 jaar D700 nog steeds niet alles doorgrond maar het vergt enige moeite om het max. te halen uit de nikon AF. Kortom: zet 'm op het max. aantal velden 3D-tracking, houdt de AF-on c.q. de ontspanknop half ingedrukt en het moet echt lukken. Anders is er iets mis met de camera maar ik lees hier zoveel verschillende of onduidelijke handelwijzen dat ik vooralsnog het voordeel van de twijfel aan de camera's geef. Het enige wat mij te denken geeft is dat sommigen wel een scherpstelpunt krijgen op een plek die evident onscherp is. Mijn camera geeft in zo'n geval geen scherpstelpunt aan.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » za sep 24 2011 8:27 am

er zit geen af-on op een d7000,daar moet je de ael knop voor programeren.

Giso
Forumlid
Forumlid

Bericht door Giso » za sep 24 2011 8:43 am

Ten eerste wil ik even verduidelijken dat dit een topic is voor de D7000 en niet voor de D700. Ik denk ook niet dat een vergelijking tussen deze camera's mogelijk is.
Ten tweede denk ik dat de meeste gebruikers van de D7000 die echt problemen hebben, hiervoor ook al met Nikon werkte (D90, D80, D5000 enz.)
Dus die weten wel ongeveer hoe de AF systemen werken. Verder zijn de meesten in een stadium dat ze TFM uit hun hoofd kunnen opdreunen, ik wel iig.
Bij de vraag van Cybershooter naar de meerwaarde van oa de 9, 21 en 39 punts AF wordt in TFM aangegeven dat deze bedoelt zijn voor bewegende objecten zoals het onderwerp dat Cybershooter fotografeert. Dus Cybershooter heeft weldegelijk TFM geread, zeg maar.! :D
Als het niet gaat zoals het moet dan moet het maar zoals het gaat
Groet Giso

josj
Forumlid
Forumlid

Bericht door josj » za sep 24 2011 9:04 am

Nou,ik weet ook niet hoe die verschillende instellingen werken omdat ik ze simpelweg niet gebruik,alleen af-on/afc/9 ptn dynam/ en gaan met die banaan.dit moet op een d7000 ook kunnen.
zelf bepalen,zelf beslissen.

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Zwarte » za sep 24 2011 9:30 am

Ben je er zeker van dat de onscherpte niet komt door de instellingen dan verwijs ik nog eens naar dit draadje. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 07#p468814" onclick="window.open(this.href);return false;. Vooral als het kan liggen aan een combinatie van body en lenzen kom je er zelf nooit uit. Wil je echt zekerheid dan stuur de body en de lenzen op naar Nikon.

Apenstaartjes
Forumlid
Forumlid

Bericht door Apenstaartjes » za sep 24 2011 11:14 pm

Zwarte schreef:Ben je er zeker van dat de onscherpte niet komt door de instellingen dan verwijs ik nog eens naar dit draadje. http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 07#p468814" onclick="window.open(this.href);return false;. Vooral als het kan liggen aan een combinatie van body en lenzen kom je er zelf nooit uit. Wil je echt zekerheid dan stuur de body en de lenzen op naar Nikon.
Ben je nu tevreden over je D7000, ik word nl moedeloos van mijn camera, speciaal met de 16-85. ga morgen testen met mijn 50mm, en hoe heb je het met nikon geregeld en hoe hoog waren de kosten?
D7100, lenzen, statief, flitser en rugzak

Zwarte
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: soms onscherpe foto's met nikkor f1.8 35 mm icm D7000

Bericht door Zwarte » zo sep 25 2011 11:32 am

Ik ben tevreden, maar voor mij is veel meer primair dat ik nu zekerheid heb. Alles verstuurd via de fotovakhandel maar als ik alles voorop had geweten had ik het zelf verstuurd. Van de body heeft men de af moeten bijstellen maar deze viel onder de garantie. En voor het controleren van de objectieven op front en backfocus vraagt men geloof ik iets van €30.- per objectief. Van de drie opgestuurde objectieven hebben ze er een gejusteerd de beide anderen waren goed. Je kunt echter vooraf informatie inwinnen over de kosten bij NSC.

Plaats reactie

Terug naar “D70(s), D80, D90, D7x00”