Welke FM of FE kan nog even mee

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Re: Welke FM of FE kan nog even mee

Berichtdoor Hans Braakhuis » wo jul 07 2010 10:31 am

Uit de Catalogus:

19.10 MD-11

De MD-11 is de motordrive voor de FE, FE-2, FM, FM-2 en FA. De MD-11 maakt gebruik van 8 AA (accu)batterijen. U kunt ze laden door de schroef aan de linkerkant van de MD-11 met de vinger uit te draaien. Als u de schroef licht indrukt gaat het draaien gemakkelijker. Bij de FM zit er een ring met twee strepen om de afdrukknop. Voor gebruik van de MD-11 moet u de ring op de rode streep zetten. De MD-11 maakt gebruik van de MC-10 afstandsbediening, de MR-1 past ook.

19.11 MD-12

De MD-12 is te zien als de opvolger van de MD-11 en past dan ook onder dezelfde camera's. Het belangrijkste verschil met de MD-11 is dat, wanneer de hoofdschakelaar aan blijft staan, de lichtmeter in de camera na 50 seconden na het laatste gebruik wordt uitgeschakeld. Daarmee wordt voorkomen dat u per ongeluk met lege batterijen komt te zitten. De verdere gebruiksaanwijzing is gelijk aan die van de MD-11. Bij de FM zit er een ring met twee strepen om de afdrukknop. Voor gebruik van de MD-12 moet u de ring op de rode streep zetten. De MD-12 kan gebruik maken van de MC-12 afstandsbedieningen. De MR-2 en MR-3 passen ook.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Welke FM of FE kan nog even mee

Berichtdoor AvanEijk » wo jul 07 2010 10:41 am

Zoals hierboven beschreven... het belangrijkste verschil zit in het batterijverbruik.
Dit heb ik ooit zelf ook ervaren toen ik dacht snel een reportage te maken met de trouwe FE van een danswedstrijd :oops:
Dus toen zonder MD11 en mijn rechterduim die functie maar laten vervullen.

Vanaf dat moment wel altijd voor verse reserve batterijen gezorgd.
Dus weer een wijze les geleerd.

Heb zowel de FE met MD11 als de FM met MD12 altijd met veel plezier gebruikt.
Ik weet niet of je gezien de ouderdom ook moet gaan letten op de afdichting bij de achterwand?

mvg,

Bram
AvanEijk



Onderwerp:

Re: Welke FM of FE kan nog even mee

Berichtdoor Léon Obers » wo jul 07 2010 12:03 pm

Kennelijk gaat een oud draadje van vorig jaar augustus/september weer een heel nieuw leven leiden.
Is het voor de TS nu nog relevant? :wink:
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Welke FM of FE kan nog even mee

Berichtdoor AvanEijk » wo jul 07 2010 12:19 pm

Hahaha... ja zie het nu ook!
Was zelf ook beetje vlug "in de pen gekropen" (Of misschien juist wel laat :oops: ).

Groet,

Bram
AvanEijk




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten