Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Berichtdoor jaimiepeeters » do jan 05 2012 11:12 pm

Hallo

Ik ben op zoek naar iemand die het antwoord weet op dit mysterie. Met mijn Nikon F4 en Nikon N90, beide gebruikt met een Nikkor 35-105mm F3.5-4.5 lens, geven mij in totaal 3 volledig blanko rolletjes (wel zie je de randnummers en belichte leader). 1 rolletje (met de F4 geschoten) is deels belicht (zeg maar 6 van de 36 fotos).

Bij de N90 heb ik de camera open gehouden en geklikt, om te kijken of ik licht door de camera heen zie komen (open en dicht gaan van de sluiter). Dit werkt naar behoren.
Als ik na het vol schieten van een rolletje terug spoel dan voel je hem ook echt terug spoelen. Ook als ik het rolletje erin stop spoelt ie even door tot hij bij 1 aankomt.

rara..
jaimiepeeters



Onderwerp:

Re: Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Berichtdoor Roelof » vr jan 06 2012 11:16 am

Je hebt sluitertijd en diafragma (op M) toch niet zo geknepen dat dat de camera geen tijd heeft om de film te belichten?
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Gebruikersavatar
Roelof

Clublid
Berichten: 5390


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Berichtdoor ArendV » vr jan 06 2012 12:14 pm

Heb je nog een andere Nikkor die je er op kunt zetten en heb je dan hetzelfde probleem (misschien blijft het diafragma in de 35-105mm hangen?).

Het is wel vreemd dat je met twee bodies hetzelfde probleem hebt, dan zou ik het toch bij het objectief zoeken of verkeerd gekozen camera instellingen zoals al aangegeven door Roelof.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Berichtdoor jaimiepeeters » zo jan 08 2012 12:57 am

na veel testen blijkt dat het alleen de mist in gaat als ik de Skyport van Elinchrom gebruik met de D-Lite 400w Elinchrom set.
Op een of andere manier is de flitser dan of te snel of te langzaam en schiet de Nikon dus eigenlijk mis..
jaimiepeeters



Onderwerp:

Re: Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Berichtdoor ArjanL » zo jan 08 2012 8:09 am

Nikon en Skyport bijt elkaar. Tot max. 1/60 sec gaat goed. Sneller gaat niet goed; ik zie in ieder geval dan een deel van de sluiter in het beeld. In dit geval gaat het hier wel over een D2X.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Blanco frames (negatief) probleem F4 & N90

Berichtdoor emdeklerk » zo jan 08 2012 8:27 am

Had je niet beter gelijk kunnen melden dat het steeds ging om de combinatie van Nikon camera's met een studioflitser?
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten