Nikon FM3a

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Nikon FM3a

Berichtdoor Gideon » do aug 22 2013 10:26 am

Hallo allemaal,

Ik ben op dit moment op zoek naar een extra analoge camera. Nu is mijn oog gevallen op een Nikon FM3a. Nu valt mij op dat de prijs van deze camera erg hoog is op marktplaats. Ondanks dat het een prachtige camera is, is de prijs van 500 euro voor zo'n toestel wel rechtvaardig? Oftewel, wat maakt deze camera zo bijzonder?

Groeten Gideon
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: Nikon FM3a

Berichtdoor Léon Obers » do aug 22 2013 10:55 am

Tja, dat is nog net een van de mooie mechanische cameramodellen die Nikon heeft gemaakt.
Afhankelijk van de conditie kan de prijs zowel een stuk hoger zijn, alsook lager:
http://www.ebay.com/bhp/nikon-fm3a
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Nikon FM3a

Berichtdoor Hans Braakhuis » do aug 22 2013 10:58 am

De camera is tot voor kort nog gewoon nieuw leverbaar geweest. En toen was de winkelprijs hoger dan de €500.
Afgelopen zondag meerdere FM's gezien voor rond de 50 euro en iets hoger. Je bent waarschijnlijk niet naar de fotograficabeurs in Doesburg geweest.
De meeste FM camera's werken nu nog gewoon. Onverslijtbaar. Nikon Service liet me wel eens weten dat er na 36 jaar minder dan 5 procent niet meer werkt.
Als een FM niks is, ga voor de FM-2, FM-2N, FE, FE-2 of FA.

http://www.ebay.com/ctg/Nikon-FM3A-35mm ... -/54943502
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nikon FM3a

Berichtdoor Gideon » do aug 22 2013 11:38 am

Hans Braakhuis schreef:De camera is tot voor kort nog gewoon nieuw leverbaar geweest. En toen was de winkelprijs hoger dan de €500.
Afgelopen zondag meerdere FM's gezien voor rond de 50 euro en iets hoger. Je bent waarschijnlijk niet naar de fotograficabeurs in Doesburg geweest.
De meeste FM camera's werken nu nog gewoon. Onverslijtbaar. Nikon Service liet me wel eens weten dat er na 36 jaar minder dan 5 procent niet meer werkt.
Als een FM niks is, ga voor de FM-2, FM-2N, FE, FE-2 of FA.

http://www.ebay.com/ctg/Nikon-FM3A-35mm ... -/54943502



Dag Hans,

Dank voor je antwoord, daar ben ik inderdaad niet geweest helaas. De FM's die je gezien hebt voor 50 euro? Praat je dan over een FM3a? Zou 50 euro dan ook een realistische prijs zijn voor zo'n camera?
Gideon

Forumlid
Berichten: 399



Onderwerp:

Re: realistische prijs zijn voor zo'n camera?

Berichtdoor gijs sandberg » do aug 22 2013 12:10 pm

Gideon,
Helaas.
Volgens mij moet je het zo zien:
De FM/FM2, FE/FE2 zijn er sinds eind jaren 1970, in fikse aantallen gemaakt.
De FM3a is van een later datum (ca2001) , een hybride tussen FM , FE en FA, met enige extra features.
De FM3a is volgens mij in beperkte aantallen gemaakt en verkocht.
Dat is een reden dat een FM3a tweedehands zo duur is: velen beschouwen het als de laatste compacte film-reflex, en hebben er destijds de hoofdprijs voor betaald, ca E1000.
De FM/FM2 kamera's die aangeboden worden zijn deels door professionals als tweede kamera gebruikt.
Groeten, Gijs
NB de FM-10 is weer een geheel ander verhaal.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nikon FM3a

Berichtdoor Milo » do aug 22 2013 8:40 pm

De FM3a is zoals hierboven al wordt vermeld een mix tussen met name de FM en FE serie. Geheel mechanisch maar toch ook de Aperture stand van de FE..
Zelf heb ik er een aantal gehad.. en gebruik ze eveneens. 500e is veel, ze zijn goedkoper te krijgen, ook op marktplaats en fotoapparatuur. De zwarte versies zijn iets prijziger dan de zilveren.
Mocht je ze te prijzig vinden kijk dan eens naar een FM2(n) of FE2.. voordeel van de FM serie is voor mij de ledjes als lichtmeting, de FM3a heeft een naald, persoonlijk vind ik dat wel jammer met name in slechter licht.
Nikon (f/1.2 - f/3.5 AIS) en Canon (f/1.4 - f/2.8 USM)
Gebruikersavatar
Milo

Forumlid
Berichten: 101


Locatie: Noord Holland


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten