stereocamera Nikon (FM10)

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 1:54 pm

Ik heb de eer en het genoegen een paar foto's van een (niet door mij gemaakte en ook niet in mijn bezit zijnde) stereocamera aan te bieden.
Voor het construeren van de stereocamera zijn twee Nikon FM10-bodies gebruikt. De camera kan ook gebruikt worden met 200mm Nikon-lenzen en één van de foto's is daar het bewijs van. Een deel van de scherpstelring moest daartoe worden aangepast.

Ik heb ook een paar foto's van aangepaste Leica-camera's die tot stereo-unit zijn "verbouwd". Maar ik weet niet of ik die foto's mag plaatsen.
Als de noodzakelijke permissie wordt verleend worden ze alsnog bijgevoegd.

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor a90 » za jul 03 2010 2:15 pm

Mooi ding !. Ik heb er zo eentje op een foto gezien van camera spul in de Space Shuttle. Wist toen niet dat het om een FM-10 ging.

Maar hij is niet in je bezit en de foto heb je niet zelf gemaakt ? en toch heeft het kennelijk je interesse. Heb je er wel eens mee gewerkt ?
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 2:40 pm

a90 schreef:Mooi ding !. Ik heb er zo eentje op een foto gezien van camera spul in de Space Shuttle. Wist toen niet dat het om een FM-10 ging.

Maar hij is niet in je bezit en de foto heb je niet zelf gemaakt ? en toch heeft het kennelijk je interesse. Heb je er wel eens mee gewerkt ?


De camera is van een Nederlander waarmee ik contacten onderhoud.
Hij is opdrachtgever van de bouw van die stereocamera. IK verwacht zelf niet dat er nog een andere identieke camera is want het is een unieke opdracht geweest (voor zover ik dat heb begrepen).

Ik ben erg geinteresseerd in stereo en heb van mijn woonplaats veel glasnegatieven 6x13 cm en dan rol je er gewoon vanzelf in.
Maar ik heb alleen een oude Franse stereocamera en als dat mag plaats ik op deze site daar ook wel foto's van. Mijn (glasplaten)camera is van L. Leroy en ? Bazin (zo uit mijn hoofd). En er zitten twee Zeiss Tessars in (1:6,3 72mm) en er is een vernuftig systeem om de glasplaten te verwisselen. Voor één foto worden twee glasplaten gebruikt en dat is handig voor het afdrukken van een foto (anders wordt het veel knip- en plakwerk).
De camera zal uit 1905 of die omgeving zijn. Die Tessars werden door Krauss (Parijs) met door Carl Zeiss verstrekte licentie gemaakt.

Terug naar de Nikon:
Ik heb de foto's van de stereocamera van Nikon niet gemaakt maar ze zijn speciaal voor "ons" gemaakt.
Ik heb hem ook nog niet gezien...
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor a90 » za jul 03 2010 2:51 pm

Op deze foto aan de linkerkant iets boven het midden 'zweeft' er toch eentje volgens mij hoor. Hij ziet er in ieder geval het zelfde uit qua kleur en bouw

(het is een vrij grote foto, bekijk hem op 100% !)

http://spaceflight1.nasa.gov/gallery/im ... e82951.jpg
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor a90 » za jul 03 2010 3:01 pm

Leuk onderwerp hoor. Het lijkt me wel geweldig om eens te werken met een dergelijke camera en ik heb zelfs op het punt gestaan om een goedkope Kodak stereo camera te kopen. Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier toen niet mee door ben gegaan.


edit:

o ja, het gebrek aan frames om de dia's in te monteren om ze te bekijken. Heb je daar ervaring mee ? Ik zou nog wel wat van mijn laatste kodachromes daaraan willen spenderen.


edit 2

kijk ook eens naar dit draadje van verleden jaar, ik vond het toen al leuk :D viewtopic.php?f=35&t=19483
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"
Gebruikersavatar
a90

Clublid
Berichten: 4882


Locatie: Nieuw Vennep
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 3:25 pm

a90 schreef:Het lijkt me wel geweldig om eens te werken met een dergelijke camera en ik heb zelfs op het punt gestaan om een goedkope Kodak stereo camera te kopen. Ik weet eigenlijk niet waarom ik hier toen niet mee door ben gegaan.

edit:
o ja, het gebrek aan frames om de dia's in te monteren om ze te bekijken. Heb je daar ervaring mee ? Ik zou nog wel wat van mijn laatste kodachromes daaraan willen spenderen.

edit 2
kijk ook eens naar dit draadje van verleden jaar, ik vond het toen al leuk :D viewtopic.php?f=35&t=19483


Ikzelf heb nooit stereo-opnamen gemaakt maar wel stereoglasnegatieven afgedrukt ("contact") en die op de juiste wijze gepositioneerd en opgeplakt. Daarna is het een kwestie van een stereokijker gebruiken. Dat is de ouderwetse manier van doen.
Er zijn in de loop van de tijden diverse stereocamera's gemaakt maar dat zijn geen successen geworden. Het stereowereldje is maar klein en ik maar er geen deel van uit. Maar de effecten zijn prachtig - het is bij die oude opnamen net alsof je deelgenoot bent van de situatie.
Er is best wel wat aan stereo-spul te koop. Het gaat natuurlijk niet alleen om de stereocamera maar ook de viewer en dat kan volgens mij ook met diaprojectoren (een stel - tandem?). Dat gaat volgens mij samen met het gebruik van polarisatiefilters maar nu zeg ik iets dat ik niet (meer) zeker weet. Ik heb trouwens wel een stereomicroscoop (20x en 70x vergroting) en dat geeft ook zo'n mooi beeld (iets heel anders en toch hetzelfde...).
Met een gewone camera valt ook wel stereofoto's te maken maar dan moet het gebruik beperkt worden tot stillevens en dergelijke. Rollei (6x6) had in het assortiment een schuif waarbij de camera zijdelings een aantal cm kon worden verschoven voor de 2e (stereo) opname.
En de stereocamera op de ruimtefoto lijkt inderdaad op die welke ik heb geplaatst. Misschien dat er onderdelen op de markt te koop zijn voor het maken van een dergelijk constructie. Zoiets als een bouwpakket. Maar ik weet dat het erg problematisch was om de camera's op elkaar af te stemmen. Het was wel zo dat de camera in principe goed geschikt was om te dienen voor het doel waarvoor het dan ook werd gebruikt.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor emdeklerk » za jul 03 2010 4:01 pm

Over stereofotografie gesproken:

viewtopic.php?f=40&t=25313&p=356139&hilit=Haags+Historisch+Museum#p356139

Ik bezocht een lezing over de stereofotograaf Wim Berssenbrugge, die zelf van twee Leica's een stereocamera bouwde of liet bouwen. Er zijn bij Leitz Camera plannen geweest hem in productie te nemen, maar dat bleek toch niet zo gemakkelijk. Probleem bij alle stereofotografie is dat de beide objectieven exact dezelfde brandpuntsafstand moeten hebben, en zelfs bij Leica hadden ze moeite steeds twee bij elkaar passende objectieven te vinden.
Het lijkt me met twee verschillende typen Nikkor 200mm-objectieven nog veel moeilijker.
Zou wel eens resultaten willen zien van die combinatie.
groet, emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor flitslicht » za jul 03 2010 4:07 pm

Ik heb twee D300's en twee 50mm f/1.4 lenzen (een G en een D). Ik stel me voor als ik de camera's met de bodems tegen elkaar monteer dat ik dan ook stereofoto's zou kunnen maken?
flitslicht



Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 4:31 pm

flitslicht schreef:Ik heb twee D300's en twee 50mm f/1.4 lenzen (een G en een D). Ik stel me voor als ik de camera's met de bodems tegen elkaar monteer dat ik dan ook stereofoto's zou kunnen maken?


Aan die mogelijkheid heb ik vaak gedacht.
Maar dat was in de tijd dat die moderne camera's er nog niet waren.
Ik ga voor het gemak uit van twee camera's die in verticale stand worden gehouden (beide camera's moeten als het ware "aan elkaar geplakt" zijn).

Vroeger waren de meeste stereofoto's vierkant. Met de later ontwikkelde hulpstukken voor de Nikon(+Leica+Zeiss) meetzoekercamera's konden verticale opnamen worden gemaakt. Dat is voor dat gebruik de (enige?) juiste stand.
In principe moet het gewoon kunnen lukken. Als basis wordt veelal een afstand van 6,5 cm gebruikt maar dat is geen wet van Meden en Perzen (maar wel een goed uitgangspunt).
Het beste lijkt om een bevestiging te maken waaraan beide camera's worden vastgezet. Als uitgangspunt kan dienen een flitsbeugelhulpstuk die aan de bodemplaat van één van de camera's wordt vastgezet en een ander hulpstuk dat aan de bodem van de andere camera wordt vastgezet. Beide hulpstukken zouden scharnierend aan elkaar kunnen worden bevestigd en in gesloten toestand dienen beide uiteinden aan elkaar te worden vastgezet.
Het is een idee van mij; ik heb het in ieder geval niet van een ander afgezien.
Het moet gewoon kunnen.
Voor stereofotografie dienen wel twee "uitgelezen" objectieven te worden gebruikt. Vroeger werd nauwkeurig bekeken welke objectieven het beste met elkaar konden "omgaan". Maar tegenwoordig heeft men het fabrikageproces heel goed in de hand.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 4:36 pm

emdeklerk schreef:Over stereofotografie gesproken:

viewtopic.php?f=40&t=25313&p=356139&hilit=Haags+Historisch+Museum#p356139

Ik bezocht een lezing over de stereofotograaf Wim Berssenbrugge, die zelf van twee Leica's een stereocamera bouwde of liet bouwen. Er zijn bij Leitz Camera plannen geweest hem in productie te nemen, maar dat bleek toch niet zo gemakkelijk. Probleem bij alle stereofotografie is dat de beide objectieven exact dezelfde brandpuntsafstand moeten hebben, en zelfs bij Leica hadden ze moeite steeds twee bij elkaar passende objectieven te vinden.
Het lijkt me met twee verschillende typen Nikkor 200mm-objectieven nog veel moeilijker.
Zou wel eens resultaten willen zien van die combinatie.
groet, emdeklerk


Ik heb in ieder geval de beschikking over foto's van twee combinaties van Leica-camera's. Twee aparte camera's met lange lenzen (dat kan!) en een samengebouwde. Ik wil die wel hier publiceren maar dan wil ik eerst toestemming want het is hier Nikon dat de klok slaat.
Ik heb geen resultaten - alleen foto's van combinaties.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor flitslicht » za jul 03 2010 4:55 pm

Het verschil in brandpunt tussen de twee lenzen lijkt me vrij eenvoudig op te lossen in dit digitale tijdperk; gewoon de opname van de kortste lens een beetje croppen.
flitslicht



Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor emdeklerk » za jul 03 2010 4:58 pm

De optimale afstand is geloof ik 72mm, zijnde de afstand tussen twee mensenogen in een modaal hoofd. Dat haal je niet met twee Nikons met de bodems tegen elkaar.
Voor stereofotografie op de lang afstand kun je de basis verbreden tot enkele meters.
Voor dichterb moet je de afstand verkleinen.
emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 5:00 pm

flitslicht schreef:Het verschil in brandpunt tussen de twee lenzen lijkt me vrij eenvoudig op te lossen in dit digitale tijdperk; gewoon de opname van de kortste lens een beetje croppen.


Dit lijkt me veel werk worden (een soort werkverschaffing) - het lijkt beter uit te gaan van een "gepaard" stel objectieven.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor flitslicht » za jul 03 2010 5:12 pm

Dat wordt zo'n 9 cm afstand, dus stereofotografie voor iemand met een groot hoofd :P

Werkverschaffing? Ooit gehoord van 'Actions' in Photoshop? :mryellow:
flitslicht



Onderwerp:

Re: stereocamera Nikon (FM10)

Berichtdoor jantom » za jul 03 2010 5:15 pm

emdeklerk schreef:De optimale afstand is geloof ik 72mm, zijnde de afstand tussen twee mensenogen in een modaal hoofd. Dat haal je niet met twee Nikons met de bodems tegen elkaar.
Voor stereofotografie op de lang afstand kun je de basis verbreden tot enkele meters.
Voor dichterb moet je de afstand verkleinen.
emdeklerk


Een best wel bekende maat (72mm). Mijn oude stereocamera heeft een H.O.H. afstand van precies 7 cm.
Mijn pupildistantie (zoals op mijn brilrecept) is 2x32,50 = 65mm.

Er is uiteraard een fysiek probleem (handhaven juiste basisafstand) maar eigenlijk kan die best variëren maar dat hangt dan af van de soort lens (brandpuntsafstand) en ook van de afstand tot het voorwerp (onderwerp).
Voor stereomicroscopen (als ik het daar ook nog even over mag hebben) is er al lang geleden een bouwwijze bedacht die het probleem elimineert: hoe groter de vergroting van beide objectieven hoe geringer de afstand tussen die objectieven. Eigenlijk heel logisch.
Laatst gewijzigd door jantom op za jul 03 2010 5:20 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jantom

Clublid
Berichten: 1812


Locatie: IJmuiden
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten