camera vraagje

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

camera vraagje

Berichtdoor christophe » vr dec 16 2011 11:21 am

Eventjes kort situeren:

al mijn huidige materieel is pentax. een paar cameras alsook een paar lenzen, & allemaal manuele vast brandpunt lenzen.

Maar ik heb vastgesteld tijdens mijn laatste reis dat ik teveel materieel meesleur.
Dus voor reizen wil ik een camera zoeken die diafragma voorkeuze heeft & 1 kwalitatieve allround zoomlens.

Qua pentax kwam ik uit op de K2, Heel mooi toestel met AV modus en ev. een 35 105 f3.5 lens. Mooi bereik.

En dan dacht ik. Waarom zou ik niet een nikon proberen als vaste reisset. Ik heb het altijd mooie toestellen gevonden. Meer bepaald dacht ik aan de Nikon FE met een 35 105 lens (die is er blijkbaar ook) of een Nikkormat EL (met diezelfde lens).

Beide zijn precies relatief gemakkelijk te vinden (in tegenstelling to Pentax K2) en allebei hebben ze AV modus. Aan de buitenkant vind ik de chrome afwerking van de EL prachtig (ook de knopjes & wieltjes) en bij de FE de leder afwerking op het prismahuis. Maar dat is de buitenkant :)

Zijn er dingen (dus niet zozeer met de buitenkant te maken) waar ik rekening mee moet houden bij keuze van 1 van deze 2 modellen. Of zijn er zelfs andere modellen die mss beter zouden zijn?
(Vergeet niet dat ik echt niks over nikon modellen weet....)
en, mss eigenlijk te vragen in een andere sectie?, ev feedback voor een bijpassende lens?

Alvast bedankt!
Grten
chr
christophe



Onderwerp:

Re: camera vraagje

Berichtdoor Léon Obers » vr dec 16 2011 11:38 am

Als het over reizen gaat, is een FE (of FE2) een betere optie dan een EL. De FE is meer compact, bovendien elektronisch wat meer geavanceerd in de wijze van lichtmeting, automatische functies en de koppeling met manuele lenzen.
(De EL is de laatste camera waarbij nog een koppeling wordt gemaakt met de lens via een pinnetje en een vorkje. Zou ik niet voor kiezen. Dat systeem is erna veranderd. De meeste manuele lenzen die je nu nog kunt kopen zijn van de verandering erna ---> AI en AIS lenzen en passen nu zelfs nog op de digitale Nikon camera's).
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm

Je zou ook kunnen kijken naar een FM, FM2 of FM3a
Mechanisch een dijk van een camera, vandaar dat die nog heel lang is geproduceerd (tot pakweg 2006 of zo).
Meer info ten aanzien van de FM's
http://www.mir.com.my/rb/photography/ha ... /index.htm
http://mir.com.my/rb/photography/hardwa ... /index.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/fm3a.htm
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: camera vraagje

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr dec 16 2011 4:40 pm

Een wereld gaat open.
Laat de El links liggen omdat die nog de oude koppeling met het pinnetje heeft, zoals Leon al schreef.
Je hebt keus:

spiegelreflex camera’s AI

1977-1978 Nikkormat FT-3
1977-1979 Nikon EL-2
1977-1980 Nikon F-2 Photomic A
1977-1980 Nikon F-2 Photomic AS
1977-1982 Nikon FM
1978-1982 Nikon FE
1979-1984 Nikon EM
1980-2000 Nikon F-3
1982-1984 Nikon FM-2
1982-2000 Nikon F-3 HP
1982-1998 Nikon F-3 T champagne
1982-2000 Nikon F-3 T zwart
1983-2000 Nikon F-3 P
1983-1987 Nikon FE-2
1989- heden Nikon FM-2n
1994-1998 Nikon FM-2 T

spiegelreflex camera’s AIS
1982-1986 Nikon FG
1983-1987 Nikon FA
1984-1986 Nikon FG-20
1985-1990 Nikon F-301 / N2000
1995- heden Nikon FM10
1997- heden Nikon FE10
2001- heden Nikon FM-3A (dit lijstje is voor het laatst bijgewerkt in 2004, heden klopt niet meer)

Camera’s die geschikt zijn voor AI en AIS objectieven:
F’s, Nikkormat’s, F-2's, F2A(S), FT-3, EL-2, F-3, EM, FG, FG-20, FM, FM-2, FM-3A, FE, FE-2, FA, F-4, F301, Pronea 600i, Pronea S, F-401(s), F-401X, F-501, F-601M, F-601AF, F-801(s), F-50, F-60, F-70, F-90(X), F-5, F-100, D1(X/H), F-6

En opnieuw het advies, kies voor een recentere camera:

6 de FE, FM en FA serie
Niet alleen Nikon, maar ook andere camera merken gingen in op een nieuwe modetrend: Hoe kleiner hoe fijner. Meerdere mechanische functies werden uitgevoerd door elektronische chips. Er werden compactcamera`s gebouwd. Houd je een Nikkormat naast een compact dan zie en voel je een behoorlijk verschil. De Nikkormats wogen rond de 700 - 800 gram. De compacts komen op 420 gram voor de FE tot 625 gram voor de FA. Een aantal accessoires zijn voor alle compacts geschikt. Dat was wel heel gemakkelijk. Het lage gewicht is uiteindelijk wel een nadeel om goed uit de hand te kunnen fotograferen. Let wel een F-65 weegt nu met batterijen ruim 400 gram.

De volgende artikelen zijn voor alle compact camera's uit deze serie tenzij er anders vermeld staat:

DB-2 externe batterij voeding
DB-3 externe batterij voeding voor de MF-12
DK-3 rubberen oogschelp;
MD-11 motor, 3,5 beelden per seconde;
MD-12 motor, vrijwel hetzelfde als de MD-11 doch iets anders vorm gegeven en zuiniger met de batterijen;
MD-15 motor vanwege de hogere treksnelheid alleen op de FA te gebruiken. De andere FM(2) en FE(2) kunnen die 3,2 beelden per seconde niet aan;
MF-12 datumachterwand voor de FE en FM;
MF-16 datumachterwand voor de FE-2 FM-2, FM-3a en FA.

Alle compacts, behalve de FM hebben verwisselbare matglazen. De FE type matglazen (K, B, E) kunnen niet in de FA, of FE-2 camera gebruikt worden, andersom wel. Omdat de FE donkerder matglazen heeft moet bij gebruik van FM-2, FE-2 en FA matglazen gecorrigeerd worden met + ½. Dat kan met de ASA-instelling of met de belichtingscorrectieknop. De matglazen van de FM-3a zijn ook bruikbaar.

Bij de FM, FM-2 en de FE is de ISO-instelring gecombineerd met de sluitertijdenknop. Men kan de ring of de knop licht omhoogtrekken om de ingestelde waarde te veranderen.

6.1 Nikon FM
Gebouwd vanaf: 1977 tot 1982
sluitertijden: 1 tot 1/1000 en B
flitssynchronisatie: 1/125 seconde
verw. matglas: nee
verw. achterwand: nee
motor: MD-11, MD-12
geleverd in: chroom en zwart
Gebouwd vanaf 1977. Eerste van de kleinere compacte spiegelreflexen. Compleet mechanisch te gebruiken. De aanwezige lichtmeter en ledjes gebruiken wel batterijstroom, maar ook zonder batterij werkt deze camera uitstekend. Sluitertijden van 1 tot 1/1000 seconde en B. Flitssynchronisatie op 1/125 seconde.

6.1.1 Nikon FM model 2
Hetzelfde als de eerste FM maar het geribbelde ringetje om de sluitertijdenknop maakt plaats voor een gladde ring.

6.1.2 Nikon FM model 3
Bijna hetzelfde als de 2de FM, maar boven de "FM" gravure bij het serienummer vindt u nu ook de "Nikon" gravure. De geribbelde ring om de sluitertijdenknop is nu verstelbaar en kent een rode en een zwarte markeer streep.

6.2 Nikon FE
Gebouwd vanaf: 1978 tot 1983
sluitertijden: 8 tot 1/1000 en B
flitssynchronisatie: 1/125 seconde
verw. matglas: ja, B, E en K
verw. achterwand: ja
motor: MD-11, MD-12
geleverd in: chroom en zwart

Gebouwd vanaf 1978. Dezelfde bouw als de FM maar dan tevens uitgerust met een belichtingsautomatiek middels diafragmavoorkeuze. De sluitertijden zijn van 8 tot 1/1000 seconde en B. Een mechanische tijd van 1/90 seconde voor het geval dat de batterij mocht uitvallen. Drie matglazen waren direct beschikbaar: de B, E en K.

6.3 Nikon FM-2
De opvolger van de FM. Gebouwd vanaf 1982. Sluitertijden van 1 tot 1/4000 seconde. Flitssynchronisatie op 1/200 seconde. Belangrijkste verschil met z'n voorganger is de snellere sluiter, en ook dat de matglazen verwisselbaar zijn.

6.4 Nikon FM-2 N
Naast enkele make-up wijzigingen ging de flitssynchronisatie naar 1/250 seconde. Herkenbaar doordat er voor het serienummer een N gegraveerd staat.
Let op er zijn hierna nog enkele modificaties aangebracht, zie hierna model 2 en model 3.

6.4.1 Nikon FM-2 N model 2
Gebouwd vanaf 1989 tot 1991. Het titaan sluitergordijn werd gewisseld voor een exemplaar uit aluminium met gladde lamellen. De zelfde sluiter als in de F-801. Leverbaar in zwart en chroom.

6.4.2 Nikon FM-2 N model 3
De FM-2 N is in 1991 vervangen door een zelfde type doch de gladde sluiterlamellen zijn vervangen door lamellen met een wafelmotief. Verder geheel gelijk aan het voorgaande model. Dit type is nu nog leverbaar.

6.4.3 Nikon FM-2 N Titan
Technische gegevens gelijk aan de FM-2 N model 3. Uitgebracht in 1993. De bekleding is nu van titanium. De sluitertijdenknop is strakker afgeregeld en voelt daardoor prettiger aan. Het geluid van het sluitergordijn klinkt nu anders. Dat komt door het titanium huis.

6.4.5 Nikon FM-2 N Titan model 2
Technische gegevens gelijk aan de FM-2 N Titan. Uitgebracht in 1995. De sluiter is nu weer met geheel gladde lamellen uitgebracht. Niet de honingraat uitvoering van de FM-2 N. Anders dan bij de FM-2 N is er geen "N" gravure bij het nummer aangebracht. De "N" staat wel op de verpakkingsdoos.

6.5 Nikon FE-2
Gebouwd vanaf: 1983 tot 1988, maar gezien de lange uitlooptijd is dit onduidelijk
sluitertijden: 8 tot 1/4000 en B
flitssynchronisatie: 1/250 seconde
verw. matglas: ja, B2, E2 en K2
verw. achterwand: ja
motor: MD-11, MD-12
geleverd in: chroom en zwart
diafr. voork. autom: ja
sluit. voork. autom.: nee
programma automat.: nee
DDL flits: ja

Gebouwd vanaf 1983. Opvolger van de FE. Net als bij de FM-2 gingen ook hier de sluitertijden naar 12 tot 1/4000 seconde. Flitssynchronisatie ging naar 1/250 seconde. Ook werd de DDL flitslichtmeting uit de eerder verschenen FG in de FE-2 gebruikt.

6.5.1 Nikon FE-2 model 2
Nikon heeft bij enkele FE-2's de titanium honingraat sluiter bladen net als bij de FM-2 vervangen door de aluminium types uit de FM en FE. Reden hiervoor was dat de titanium bladen de snelheid van een MD-12 niet altijd aankonden en soms dubbel sloegen. Bij de camera met serie nummer 2547992 is de sluiter weer van aluminium.

En dan is er nog de FM-3a, relatief duur, de laatste van een roemrucht geslacht.

Objectief erbij:
De oudere AF objectieven passen en werken ook allemaal op deze camera's. Mocht je op een gegeven moment ouder dan 25 worden en je zicht op dichtbij (matglas) wordt minder, dan kun je met hetzelfde objectief over naar een Nikon AF camera.
een overzicht:
http://home.kpn.nl/braak117/objectieven%20testen.html
en hier worden ook leuke manuele objectieven genoemd:
http://home.kpn.nl/braak117/kwaliteit%2 ... tieven.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: camera vraagje

Berichtdoor christophe » vr dec 16 2011 7:40 pm

Hm, aan informatie ontbreekt het nu in elk geval niet meer :D
Vanavond wat studeren. Het is idd een hele wereld.

Alvast bedankt!
ik hou jullie op de hoogte....
chr
christophe



Onderwerp:

Re: camera vraagje

Berichtdoor t. hurkmans » do jan 12 2012 3:58 pm

Ik heb ooit een Nikon EL2 gehad en dat vond ik een geweldige camera. Mooi om te zien en dan het geluid van die Copal Square sluiter horen (dat was de reden waarom ik nog steeds een Nikon F en Nikkormat FT3 heb). Het nadeel van de EL2 is het batterijvak. Dat zit onder de spiegel.
t. hurkmans




Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten