Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Discussies over fotografie met de Nikon F-series en compact camera's

Onderwerp:

Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor unicorn » do feb 07 2013 8:03 pm

Goedenavond,

Ik heb een Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm lens (No 936211).
Kan iemand mij vertellen of deze lens compatibel is met enige digitale camera body?.
Zo ja : welke (meerdere svp indien mogelijk) kan ik het dan het beste hiervoor kopen ?

Zijn er voor- of nadelen om analoge lensen aan een digi body te koppelen ?

Dezelfde vraag voor een AF Nikkor 35-70mm lens

Alvast bedankt voor jullie advies.
M.vr.gr.
Martien
unicorn



Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor Cees » do feb 07 2013 8:05 pm

Een analoog objectief bestaat niet..... Wel een MF objectief.
De laatste kun je waarschijnlijk op alle Nikon body's gebruiken.
De eerste ken ik niet.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor emdeklerk » do feb 07 2013 11:16 pm

Iedere AF-Nikkor heeft electrische contacten en kan dus gebruikt worden op iedere digitale camera.

Als je nu even opgeeft welke camera je hebt kan ook nog antwoord worden gegeven op de dan opdoemende prangende vraag of de Autofocus werkt. Niet iedere camera heeft de scherpstelmotor ingebouwd, met die camera's moet je dus objectieven gebruiken met een eigen scherpstelmotor: de AF-S objectieven. Jouw AF-objectief heeft geen scherpstelmotor en werkt dus alleen op een camera met een scherpstelmotor.

Voor wat betreft die Albinar: plaats even een mooie, scherpe foto van de bajonetkant, beter nog twee of drie opnamen vanuit verschillende richtingen, dan kunnen we zien of het om een Nikon-bajonet gaat. Ook kunnen we dan zien of, en zo ja met welke beperkingen, het past op de camera, waarvan we dan ook het type hebben vernomen.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor a vgastel » vr feb 08 2013 12:45 am

Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Alleen met een goede adapter gaat dit passen op nikon.
En dan is deze duurder dan wat deze kost waar je hem ook koop zelf uit china.
Hij is uitgebracht met verschillende vattingen of wel bajonet mount zo als aan gegeven wel wat meer info.
Op wat voor een camera heb je deze gebruikt en welke heb je nu.
Ook welkom op het forum even wat meer vertellen over je zelf is wel zo fijn.
viewforum.php?f=16
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor gijs sandberg » vr feb 08 2013 10:12 am

Beste U,
Mijn advies (zoals zovaak op dit forum):
Ga naar www.nikon.nl en haal de PDF handboeken op van de kamera's die je overweegt te kopen.
In het algemeen: een D3nnn/D5nnn kunnnen minder goed overweg met lenzen die niet AF-S heten, waaronder jouw oude optiek.
Nikon kamera's die overweg kunnen met zgn. Ai-S lenzen kunnen wel licht meten met die lens, maar natuurlijk geen AF.
Gelet op de kosten van een alternatief zou ik mijn keuze voor een kamera niet af laten hangen van die non-Nikon lens.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor emdeklerk » vr feb 08 2013 10:27 pm

In ieder geval is het een objectief met een Canon FD-vatting. De zgn. "breechlock". (Daar is Canon niet voor niets vanaf gestapt, maar dat terzijde.)
Vraag is: is het een vaste vatting of is het een wisselvatting.
In het eerste geval heb je er niets meer aan. Zelfs de grootste Canon-fans krijgen hier jeuk van.
In het tweede geval kan die wisselvatting er af en vervangen worden door een Nikon-wisselvatting.
Volgende vraag die zich opwerpt: ALS het een wisselvatting is, welke? T-mount, YS-mount?
Vind dan maar eens de juiste Nikon-vatting.

En iedere andere adapter, dus Canon FD > Nikon, al dan niet met lensje voor de oneindig-instelling, zal geld kosten en dubieuze resultaten geven, terwijl je dan ook nog iedere koppeling met diafragma etc. ontbeert.

Beter is het tweedehands een mechanisch degelijke, optisch voortreffelijke Nikkor AF 70-210mm te zoeken, die heb je op Marktplaats onder de 100 Eurootjes.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor unicorn » ma mar 04 2013 8:32 pm

Beste allemaal,

Ik ben duidelijk nog niet zo handig met dit forum en zag nu pas dat diverse mensen al gereageerd hadden.

Ik ga alle adviezen even nader bestuderen, maar ben met deze info van jullie al een stuk verder.

Tot zover bedankt.
Ik ben puur een hobby fotograaf die in het bezit is gekomen van een aantal lenzen en weggooien is zonde. Vandaar mijn verzoek om adviezen.
M.vr.gr.
Martien Tijburg
\
unicorn



Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor unicorn » di mar 05 2013 2:51 pm

Dag EM de Klerk en anderen van het forum,

EM de Klerk schreef :
QUOTE :Iedere AF-Nikkor heeft electrische contacten en kan dus gebruikt worden op iedere digitale camera.
Als je nu even opgeeft welke camera je hebt kan ook nog antwoord worden gegeven op de dan opdoemende prangende vraag of de Autofocus werkt. Niet iedere camera heeft de scherpstelmotor ingebouwd, met die camera's moet je dus objectieven gebruiken met een eigen scherpstelmotor: de AF-S objectieven. Jouw AF-objectief heeft geen scherpstelmotor en werkt dus alleen op een camera met een scherpstelmotor.
UNQUOTE

Ik heb een analoge Pentax MZ 50 gekregen van mijn zwager met de eerder in dit forum beschreven lenzen. Ik zoek dus nu een bijpassende digitale body met scherpstelmoter (heb ik van dit forum geleerd) die goed samen gaat met de Nikon lens die ik heb.
De Albinar en Canon kan ik afschrijven heb ik begrepen, dus ik ga voor een body passend bij de Nikon lens. Graag hoor ik dus van jullie welke (betaalbare) body ik zou kunnen aankopen via bv Marktplaats .
Ik ben een hobby fotograaf en wil de camera bv ook gebruiken voor portret fotografie en om goede foto's van mijn Ierse band te kunnen laten maken.
Ik zie uit naar jullie reaktie.
M.vr.gr.
Martien Tijburg
unicorn



Onderwerp:

Re: Super Albinar MC Auto Zoom 1:4,5; f=80~ 205 mm

Berichtdoor emdeklerk » di mar 05 2013 6:58 pm

Voor een Nikkor AF 35-70mm zou je eens kunnen kijken naar een D70, een D70s of een D80.
Die kosten tegenwoordig weinig en je kunt er veel plezier aan beleven.
Alleen: je 35-70mm gedraagt zich op die (DX-) camera's als een 52,5-105mm.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk


Terug naar “Analoog”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten