Compactflash D3s uitlezen

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor fransdaytona » di dec 16 2014 8:14 am

Al enkele jaren gebruik ik mijn D3s tot volle tevredenheid, maak veel foto's bij events e.d.
Voor het uitlezen gebruikte ik altijd een card-reader, tot enkele maanden geleden ik plotseling merkte dat bij het plaatsen van de cf-card in de reader dat zwaarder ging dan gebruikelijk. In de reader zag ik in de diepte 1 pennetje mogelijk iets verbogen staan. Nieuwe card reader gekocht, de bewuste CF-card apart gelegd .

Toch heb ik ook met de nieuwe cardreader bij meerdere cf-cards problemen, soms leest hij niet goed uit, zijn er foto's weg.

Ik verbind nu de body met de originele kabel via usb met de PC, duurt wat langer maar gaat goed.

Mijn vraag: Wat doen jullie met de CF-cards. Via card-reader of via de kabel ?
Ik ben wat benauwd voor het mini-usb contact in de body. Of is mijn angst onterecht ?

Wat is volgens jullie ervaring een goede card-reader ?

Hoor graag van jullie. Frans
fransdaytona

Forumlid
Berichten: 79



Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor jacobus » di dec 16 2014 8:20 am

Ik heb de Hama USB 2 Card reader 35 in 1, rare naam maar hij werkt perfect tot nu toe.
Ik heb het gevoel dat bij de oude card reader je CF card beschadigd is. Je zou bij je nieuwe card en reader dan ook geen problemen moeten hebben

Marcel
Sony RX100 Mark4
Gebruikersavatar
jacobus

Forumlid
Berichten: 511


Locatie: Delft
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor gongon » di dec 16 2014 8:23 am

Ik gebruik al jaren het kabeltje.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor Léon Obers » di dec 16 2014 12:53 pm

Ik gebruik al jaren een cardreader.

Iets om over na te denken / je af te vragen. Hoe komt het dat pennetjes krom worden in een cardreader?
Mogelijk zijn de gaatjes van een CF-kaartje verstopt met vuil !!
CF-kaartjes zijn uiterst gevoelig voor vuil. Los in de broekzak stoppen of in je jaszak zou je niet moeten doen. Korreltjes zand, hard stof. Het bevindt zich al gauw in een broek- of jaszak. Eenmaal wat hard stof in de gaatjes van een CF-kaartje, en een pennetje van een cardreader, kan er al niet goed meer in. Gevolg "krom".
Nu dat schijnbaar ook de nieuwe cardreader reeds problemen geeft, zou ik het eens zoeken in de oorzaak van de kaartjes zelf.

CF-kaartjes ter bescherming altijd bewaren in de daarvoor bestemde plastic doosjes, of speciaal etui / doosje, die als accessoire te koop zijn.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: bestemde plastic doosjes, of speciaal etui

Berichtdoor gijs sandberg » di dec 16 2014 3:35 pm

Beste Leon,
Eens, bovendien: voor wie een single-digit Nikon kan betalen, is dat een kleine uitgave.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor fransdaytona » wo dec 17 2014 5:42 pm

Beste Jacobus,GonGon en Léon,

Bedankt voor de adviezen, denk nu ook inderdaad aan een "mechanische" oorzaak.
Zal eens goed nakijken of de desbetreffende cf-card en de reader wel helemaal zuiver zijn, anders weg helaas.


Met vriendelijke groet van

Frans
fransdaytona

Forumlid
Berichten: 79



Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor Reest » wo dec 17 2014 7:46 pm

Hama heeft intussen al een tijdje een USB 3.0 cardreader.
Met een juiste snelle kaart en PC poort werkt het wat sneller (als je toch overweegt nieuw te kopen)
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor fransdaytona » do dec 18 2014 1:54 pm

bedankt voor de tip Reest
Welke snelheid CF-card vind jij raadzaam voor aktiefotografie met een D3s ?
PS: DE allersnelste zijn nogal aan de prijs...
fransdaytona

Forumlid
Berichten: 79



Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor Vincent » do dec 18 2014 2:07 pm

fransdaytona schreef:Welke snelheid CF-card vind jij raadzaam voor aktiefotografie met een D3s ?


Snelheid van CF is nauwelijks relevant omdat de D3s een buffer heeft van 43 (standaard) RAW files dus je moet het wel heel erg 'bont' maken wil je die vol schieten. Uiteraard zijn er specifieke fotograferen die bijvoorbeeld veel motorrijders tijdens een race vlak achter elkaar in burst schieten, maar persoonlijk ben ik nog nooit tegen de bufferlimiet van de D3s gelopen.

Snelheid van kaartjes is daarom niet heel relevant (of je moet toch een hoop burst series achtereen schieten, sneller dan de camera kan wegschrijven). Enig voordeel van snelle kaartjes is wel dat je data aanzienlijk sneller op de PC staat. Niet voor iedereen een probleem maar als je korte deadlines hebt dan kan het wel een aanzienlijk verschil maken :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor fransdaytona » do dec 18 2014 2:17 pm

Beste Djunclesam,

Ben het met je eens, loop een enkel keer tegen de buffer aan als ik het te bont maak in burst schieten bij een spannende aktie voor het doel.

Ben wel nieuwsgierig naar andere ervaringen. Snelheid bij laden naar PC vind ik van minder belang, mijn deadlines kunnen de paar extra seconden wel aan..

Frans
fransdaytona

Forumlid
Berichten: 79



Onderwerp:

Re: Compactflash D3s uitlezen

Berichtdoor Reest » do dec 18 2014 4:09 pm

Bij de D3s gebruikte ik Sandisk Extreme 16 GB 60 MB/s
Hier nooit problemen mee gehad. Zoals gezegd de buffer van de D3s is groot genoeg.
Deze konden echter niet tegen een zoutwater/blubber bad...de contactjes niet meer al te fris en heb ze dus in de kliko gemieterd.

Naast de XQD nu bij de D4, gebruik ik Lexar Professional 800x 16 GB UDMA 7
Rete-snel.

Groet
Rinus
Nikon | Gitzo en iets wat schommelt
Gebruikersavatar
Reest

Clublid
Berichten: 1053


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten