d1x en d70s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

d1x en d70s

Berichtdoor zevenhuizen » vr okt 14 2005 9:37 pm

Hallo nikon vrienden collega's en freaks.

Ik ben in het bezit van een nikon d70s en nu kan ik voor 1000euro een geupgrade d1x kopen is dat iets wat interessant is of is het weggegooid geld?Ik ga voor mn vergrotingen niet verder dan hooguit een a4 formaat dat lijkt me verder in jpeg ook geen probleem.Kan iemand me goeie tips geven.

Alvast bedank Jeroen Zevenhuizen
zevenhuizen



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » vr okt 14 2005 11:24 pm

Ik zou die 1000 Euro in een mooi objectief investeren.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor luc » za okt 15 2005 12:06 am

onno schreef:Ik zou die 1000 Euro in een mooi objectief investeren.


Ik ook :) ....
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za okt 15 2005 12:43 am

Dag Jeroen,

Ik denk dat de D1X een camera is met een goede metalen body, met een goede zoeker waar je plezieriger door kijkt en met een goed gewicht dat mooi balanceert tegen zware lenzen (vraag is heb je die en wil je die sjouwen).
M.a.w. de camera voelt gewoon prima aan (ik heb er weleens een vastgehad) en kan tegen een stootje. En je kunt er ook manuele Nikkors op kwijt (daar heb ik nogal wat van).
Dus als ik ooit voor een digitale camera zou moeten kiezen en geld geen probleem was, zou ik eerder voor een D1X in goede conditie gaan dan een D70S. Ik kan dan mijn lenzen gebruiken!

Maar als het gaat om pixelkwaliteit ontlopen beide camera's elkaar niet zoveel. Op sommige punten is D70 beter en op andere de D1X (zie http://www.naturfotograf.com/D70_rev02.html#top_page).

Gebruik van meerdere digitale camera's vind ik ook wat overbodig (bij analoog is meerder camera's prettig voor andere ISO film/dia/zwart-wit). Het maken van goede foto's is onafhankelijk van de camera en voor 1000 Euro kun je ook vele mooie prints laten maken. Of een mooie reis maken naar een fotogenieke locatie.

"just my 2 cents"

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo okt 16 2005 10:28 am

Inderdaad, gewoon die D1X kopen, veel meer camera dan de D70(s). De D1X en de D70 ontlopen elkaar niet zo qua aantal pixels, maar de D1X zit er minder vaak naast qua belichtng dan een D70 (zonder eindeloos te pielen met instellingen). Soms denk ik wel eens dat alle D70's ritueel verbrand danwel geplet moeten worden door een op stoom zijnde wals. Dan word ik weer wakker en bedenk ik me dat 'digitaal' een keuze is, gelukkig maar.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » zo okt 16 2005 1:17 pm

De D70 is technisch nieuwer dan de D1X en heeft daardoor een flink aantal voordelen. De D1X heeft een robuustere behuizing omdat dit een camera is uit een duurder segment dan de D70.

Foto's worden zeker niet mooier met de D1X tov de D70. Ik blijf erbij dat een mooi objectief voor de D70 een betere investering is dan een tweede body die wel robuuster is maar geen betere plaatjes zal opleveren.

Ik heb even gegoogled naar een vergelijk tussen de D70 en de D1x: http://www.kenrockwell.com/nikon/d70flash.htm#vsD1

As of September 2004 a used D1X or D1H is about the same price as a new D70. Personally I sold my D1H and prefer the D70! Many professionals are also dumping their old cameras in favor of the D70, which is why so many are available used. Here's the scoop:

D1X and D1H
Advantages:
Faster autofocus
Very high professional durability; you feel like you could hammer nails with them
Disadvantages:
Poor battery life per charge, only about 250 images.
Poor battery life; requires constant babying and special charge cycles. Should not be recharged unless completely dead (Ni-MH).
Heavy camera and huge heavy batteries, of which you always need to carry spares
No built in flash
Poor flash exposure control (D-TTL), so who cares if it works with your old DX flashes?
Poorer image quality (D1H only 2.7MP; D1X is about as good)

D70
Advantages:
Very light weight
Superior battery life (about 1,000 shots/charge)
Superior battery convenience, just charge when you want to. (Li-ion)
Superior exposure meter and superior flash metering (iTTL)
Better image quality: more pixels and better highlight rendition (D1X is about as good resolution wise)
Disadvantages:
Plastic; unknown durability
Autofocus not as fast as D1X/H, not as well suited for sports, only 3FPS (same as D1X)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » zo okt 16 2005 6:47 pm

Dag Nikonvrienden,

Ken kan me niet geheel overtuigen (de D1X wordt verkocht omdat er een D2X is - niemand ruilt een D1X om voor iets - maar Ken heeft volgens mij nooit een D1X gekocht :-) , opspringende flash vind ik niet nodig en dat je oude flitsers kunt gebruiken is juist een voordeel, maar goed die heeft Jeroen niet, + het oude lenzen voordeel - dat maar even wordt verzwegen), alleen die batteries vallen me zwaar tegen. Dat laatste vind ik doorslaggevender...dan maar sparen. En zoals gezegd ik zie het nut niet in van een tweede digitale SLR als je er al een hebt. Foto's maken doe je door eerst te kijken, een beeld te vormen wat je wilt hebben en dan camera en objectief zo te gebruiken om dat gevisualiseerde beeld te realiseren (en dat kan met elke camera en elk objectief).

Ik blijf bij mijn mening de beste keus is gewoon om de 1000 Euro te gebruiken voor een mooie reis en om mooie foto's te maken met de D70s etc. .... naar Dorset bijvoorbeeld, daar hebben ze elk jaar - naar ik me heb laten vertellen - een mooi stoomwalsfestival. En wee je gebeente als je de camera niet goed vasthoudt en niet heel mee terug brengt :lol: :!:

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Re: d1x en d70s

Berichtdoor Léon Obers » vr okt 28 2005 3:51 pm

zevenhuizen schreef:Hallo nikon vrienden collega's en freaks.

Ik ben in het bezit van een nikon d70s en nu kan ik voor 1000euro een geupgrade d1x kopen is dat iets wat interessant is of is het weggegooid geld?


Ik denk dat het heel persoonlijk is. Zelf heb ik al enige jaren een D1x en werk er met plezier mee. Ik gebruik met name een aantal oudere manuele lenzen (>20 jaar), die ik prima kan inzetten inclusief belichtingsmeting etc.
Degelijk, zwaar (prima met lange tijden uit de hand te fotograferen).

De camera heeft echter ook een aantal nadelen. Sommige zijn minder erg dan dat men denkt. Anderen nadelen worden in het geheel niet besproken, maar zijn juist wel belangrijk.

Het relatief slechte rendement van de accu's is tegenwoordig minder erg als een paar jaar terug. Ik koop tegenwoordig voor nog geen Euro 20,- no-name accu's die qua capaciteit beter en langer mee gaan dan de originele accus's van Nikon ooit hebben gedaan. Is (of zijn) je accu's "op" koop je voor weinig geld weer een nieuwe set. Dus daar vind ik geen nadeel meer inzitten.

Wat ik wel als nadeel merk is de vreemde pixelverhouding en beeldinterpolatie die standaard op beelden zit (pakweg 4000 pixels x 1326 pixels wordt teruggebracht naar 3008x1960 pixels). De D1x geeft daarmee bepaalde artifacten op "strakke" fotografie van bijvoorbeeld produkten met rechte, en vooral schuine lijnen. In verticale resolutie is de camera ook gewoon minder dan in horizontale richting. De D1x vind ik voor laten we zeggen technische fotografie en architectuur fotografie niet goed genoeg om daar A4 beelden mee te maken.
Voor portret, waar geen strakke lijnen inzitten is het evenwel een fantastische camera. Ik maak daar blow-ups mee tot 50x75 cm waarvan ieder eigenlijk verbaast is over de scherpte.

Als ik nu 1000 euro zou moeten uitgeven voor een camera erbij zou ikzelf niet opnieuw een 2e hands 1Dx erbij kopen. Techniek is inmiddels een stuk verder. De snelheid van buffer vullen op een D70 is ook beter als een D1x, zodat je denk ik met een D70 langer NEF's achter elkaar kunt schieten. (Ik heb geen memory en firmware update in mijn D1x).

Ik schat zo in dat het ontbreken van de vreemde pixelverhouding van alle andere Nikon camera's buiten die D1x, ook het beeld ten goede komt in minder artifacten voor technische weergave van producten.

Je moet dus goed voor jezelf weten waar je de camera voor gaat inzetten. Is het ruw werk op een sportveld, is het natuurlijk een degelijke robuuste camera die tegen een stootje kan.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » vr okt 28 2005 7:31 pm

Een zwaar punt van overweging om voor een D1x te kiezen kan zijn dat je een hoop (oude) MF-lenzen hebt en omdat de belichtingsmeter van de D1x gewoon is te gebruiken.
Amadeus gaf zelf ook al aan dat fotograferen een kwestie is van kijken en met MF-lenzen ben je m.i. toch wat serieuzer bezig met het maken van foto's.
Natuurlijk zijn dit soort lenzen ook i.c.m. de D70(s) te gebruiken, maar dan heb je geen belichtingsmeter die meehelpt....
Mijn conclusie: ben je zo'n type die graag met zoomlenzen in de weer is, gebruik dan lekker een D70(s) en koop voor die 1000 euri een mooi zoom-objectief.
Wil je echter veel met MF-lenzen stoeien, investeer dan in de D1x.
Dit kan vooral nu erg interessant zijn omdat dit soort lenzen erg veel wordt aangeboden en de prijzen sterk onder druk staan.... :wink:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten