Teller totaal aantal beelden geschoten D1 of D1x

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Teller totaal aantal beelden geschoten D1 of D1x

Berichtdoor frawar » vr jul 08 2005 3:18 pm

Wellicht een simpele vraag maar kan niet snel ontdekken waar ik het kan vinden. Ik wil graag weten hoeveel ik totaal heb geschoten met mijn d1's en d1xen. Ik zie bij sommige advertenties opgave hiervan dus het moet mogelijk zijn dit zichtbaar te krijgen. Wie geeft mij de tip??

Bedankt alvast!

Frank
frawar



Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » zo jul 10 2005 9:06 am

Het totaal aantal sluiterbewegingen van de digitale reflexcamera's (maar b.v. ook van de F4, F5 en F6) is uitsluitend te achterhalen met apparatuur en software, waarover alleen de importeur (Inca bv te Haarlem) beschikt. Indien de camera voor een servicebeurt door de technische dienst van Inca nagekeken wordt, kan opgevraagd worden hoeveel opnamen de camera achter de rug heeft. Op de camera's zelf zitten geen instellingen, die dat aantal vrijgeeft.
nikon-nl
nikon-nl



Onderwerp:

Re: Teller totaal aantal beelden geschoten D1 of D1x

Berichtdoor Hans Braakhuis » ma jul 11 2005 11:18 am

Het is moeilijk om een bericht van m'n grote leermeester te verbeteren. Toen ik z'n opmerking las, dacht ik ja, hij heeft weer gelijk. Een kleine aanvulling, volgens mij kun je met een F-801 ook het aantal opnamen zichtbaar maken.

Een andere aanvulling:
Hoe doe je dat. Je haalt de achterwand er af en zet er een andere achterwand op met aansluiting naar de computer. In die andere achterwand zitten contacten die precies passen op de goudkleurige contacten die onder de sluiter zichtbaar zijn. Op de computer zet je dan de software die het mogelijk maakt om de opname teller te lezen. Hoe kom je aan die software. Zelf met Google kom je er niet. Want met die software kun je nog heel veel andere zaken ook regelen. En daarna moet je naar Inca omdat er zelf niet meer uitkomt.

Maar goed er is dus wel een alternatief. Ga eens naar:
http://drchung.new21.net/previewextractor/

en daar lees je:
Shutter Count Extractor - Want to know the Mileage of Your D70(s), D2H(s), D2X?
In Preview Extractor, there is a small extra program called Shutter Count Extractor. Run it on JPG or NEF files that came out of D70(s), D2H(s) or D2X. Use the "Load Image" button, or drag and drop any image onto this program. It will tell you how many times the shutter of your camera have operated, since it was manufactured. The internal counter increases every time you take picture, acquire white balance, acquire dust ref. photo or shoot with no CF card.

Veel succes ermee. En laat eens horen of het werkt?
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

tellerstand

Berichtdoor nikon-nl » ma jul 11 2005 7:48 pm

Natuurlijk zijn er handige lieden die iets bedenken om er toch achter te komen. Ik ben echter huiverig om mensen door te verwijzen naar software, waarvan men de herkomst en de effecten niet kent en waarmee de 'doorverwijzer' zelf geen ervaring heeft. Aan de andere kant is het enigszins merkwaardig dat - bij mijn weten - geen enkele film- en/of foto-camera een totaalteller heeft. De fabrikant vraagt zich kennelijk af: wie wil dat weten?
De teller in de auto werd aanvankelijk ook geplaatst omwille van de servicebeurten. Nu is het een verkoopargument van jewelste.
Mijn advies: ga niet zelf klooien met software en schakelingen die niemand garandeert, maar breng een bezoekje aan wonderschoon Haarlem, de vestigingsplaats van Inca, Nikon-importeur.
nikon-nl
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor nikon-nl » di jul 12 2005 8:03 am

Als aanvulling: de sluiter in de digitale reflexcamera's is een hulpsluiter, die bij alle belichtingstijden dezelfde snelheid heeft. De feitelijke belichtingstijden worden gestuurd door de sensor aan en uit te schakelen. In principe zou de camera ook zonder die sluiter werken. Ook bij analoge camera's (dus voor film) heeft de sluiter één afloopsnelheid. De belichtingstijden worden hier gestuurd door de ruimte ( = spleet) tussen het eerste en het tweede sluitergordijn. Nikon geeft aan dat de mechanische en elektronische sluiters 150.000 sluiterbewegingen meegaan. Dat zijn meer dan 40.000 filmrolletjes van 36 opnamen. Als je gemiddeld 20 opnamen met de digitale reflex per dag maakt, kan je 20 jaar vooruit. Een camera, die elke dag intensief gebruikt wordt (b.v. door beroepsfotografen), zou één keer per jaar een servicebeurtje moeten hebben.
Ik heb Nikon F2 en F3 in mijn handen gehad, die meer dan 1 miljoen (!) sluiterbewegingen achter de 'kiezen' hadden en nog steeds voldeden.
Ergo: het totaal aantal sluiterberwegingen is niet zo relevant (maar wel leuk om te weten. :)
nikon-nl




Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten