belichting

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

belichting

Berichtdoor M.dek » zo aug 28 2005 4:49 pm

hallo allemaal :D

onderwerp betreft belichting met nikon d2h en sb600 17/55 2.8mm

volgende week moet ik een aantal foto s maken op een trouwerij feest wat kunnen julie mij het beste adviseren om de mooiste resultaten te bereiken voor mij word dit de eerste keer dat ik zoiets ga doen ,wat ik wil weten is hoe moet ik de stand van de camera zetten P,A,M,S SPOT OF MATRIX OF CENTRUM en hoe kan ik mijn camera het beste instellen kwa flitsstand ik bedoel bv achterste gordijn of slow ik wil foto s hebben met een goede belichting en toch de sfeer van de feestzaal erin houden.Wat kan ik nog met mijn SB 600 doen ik denk dat het het beste is als ik de flitser volledig automatisch zet in ttl stand en met een wit plafond indirect flitst met bounce kapje

voor alle mansen die reageren alvast hartelijk bedankt

ik zal jullie steun hard nodig hebben voor deze opdracht

jajaja ik weet het een nikon d2h en deze vraag zie mij maar als iemand die graag 1x iets goeds koopt en er heeeeeel lang mee gaat doen (hoop ik )hahaha :lol:
M.dek



Onderwerp:

trouwerij

Berichtdoor gijs sandberg » zo aug 28 2005 6:02 pm

Het klinkt wellicht wat cynisch:

NIET AAN BEGINNEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I have been there, done that...

Iets belangrijks als een trouwerij moet je op zeker kunnen spelen en "met ogen dicht" kunnen doen.
In iedere andere situatie kan je wachten op rampen en teleurgestelde opdrachtgevers.
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

opdracht uit vrije wil

Berichtdoor M.dek » zo aug 28 2005 7:46 pm

even voor allemaal deze opdracht doe ik uit vrije wil en als hij lukt dan zullen zij een fotoboek cadeau krijgen van mij. alleen weten hun dit zelf niet want zij denken dat ik zomaar foto s zal maken

ps het zijn vrienden van ons

gijs sandberg ik weet het risico maar voor mij is het een goede leer dus als je nog wat weet graag je reactie

bedankt allemaal alvast
M.dek



Onderwerp:

trouwerij uitlichten?

Berichtdoor nikon-nl » ma aug 29 2005 12:23 am

Aan jouw uitrusting ligt het niet. Bij normale (reportage of overzichts-)fotografie in een stadhuis, kerk of ergens anders binnen zou ik de camera op P zetten, matrix meting en de flitser idem dito. Dus alles op automatisch. Als je close ups of portretjes (ook veraf) maakt zet je de meting op spot. Let bij het flitsen op reflecties (glas, lak, metaal en zwetende gezichten!). Probeer wat sfeerfoto's zonder flits. Zeker in een kerk of stadhuis kan een foto met invallend licht heel mooi worden. Opnamen in zwart-wit kunnen ook mooi worden, alhoewel ik nog geen printer heb gezien die in (digitaal) zwart-wit kan afdrukken.
EN: ga van tevoren polshoogte nemen in kerk, stadhuis en feestzaal. Vraag aan de pastoor/dominee/ambtenaar wat mag en wat niet mag. Foto's vanachter het altaar of de kansel zijn (soms) leuk. Laat alle lensdopjes en ander ongerief a.u.b. thuis. Wissel zo weinig mogelijk van objectief. Een op een marmeren kerkvloer vallend lensdopje kan een heel huwelijksfeest verzieken. Let op het feestprogramma en zorg dat jij overal eerder of tegelijk bent dan/als het paar. Als je aankomt als de ringen al verdeeld zijn, sta je voor...........
Veel plezier en succes.
Wij lezen het wel in de krant, toch?
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma aug 29 2005 8:44 pm

ander vraagje aan M.dek: wat vind je van die nieuwe 17-55mm f2.8 AFS DX Nikkor ?
vanson



Onderwerp:

trouwerij

Berichtdoor nikon-nl » ma sep 19 2005 5:52 pm

En??? Is de reportage gelukt? Mag je nog bij het jonge stel binnen?? Met wat en hoe heb je gefotografeert?? Of lig je in de kreukels? Hopenlijk niet.
Nico
nikon-nl



Onderwerp:

Berichtdoor evertfoto » zo sep 25 2005 9:11 pm

Neem aan dat je alleen foto's ging maken op het feest.
Begin nooit aan een bruidsreportage als je de techniek niet in de vingers hebt.
Heb het zelf 10 jaar gedaan met o.a. Leica en Nikoncamera's.
Het is een zwaar beroep, dat je alleen kunt doen als je voor 100% zeker bent van je kunnen.
Feestfoto's maak je op de P-stand, recht voor zij roodkoperen.

Evert W.
evertfoto



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » di sep 27 2005 1:11 pm

Een drietal keren heb ik bruiloften (van bekenden) gefotografeerd. Tot tevredenheid van de gelukkige paren. Naast, al zeg ik het zelf, goed gelukte 'verplichte' nummers als het ringmoment, 'de kus', tekenende getuigen, foto's van het paar en groepsportret was men erg tevreden dat een en ander goed de sfeer van de dag weergaven.

Er zijn risico's. Zeker als je de enige bent die foto's maakt op die dag. Je apparatuur moet goed werken, volle accu's, voldoende films/geheugenkaartjes, etc.

Begin er alleen aan als je je apparatuur erg goed kent. Je hebt geen tijd om rustig de beste camera-instelling te bepalen. Digitaal materiaal kan je makkelijk achteraf binnen zekere grenzen bewerken en corrigeren op belichting.

Denk vooruit, sta op de plek waar je het volgende belangrijke moment mooi in beeld kan brengen. Het helpt zeker om het dagprogramma goed te kennen en werk nauw samen met de ceremoniemeester.

Het is erg leuk om te doen...
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten