Vraag over AF op D3s

Discussies over fotografie met de D1, D2, D3, D4, D5 en D6

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor wil53 » do okt 14 2010 10:26 pm

heb echt al super veel foto's gemaakt maar is me nog nooit gebeurd en de 2e staat gewoon niet op slot.
wil53

Forumlid
Berichten: 951


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor Ivonne » do okt 14 2010 11:50 pm

a90 schreef:Ivonne,

Heb je wel eens geprobeerd om de verticale ontspanknop uit te schakelen met de draaischijf ? dit om uit te sluiten dat je daar met je hand tegenaan komt .


Ja, dit heb ik gedaan, ik kwam daar inderdaad wel eens tegenaan bij het oppakken van de camera. Die is dus gelocked.
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Gebruikersavatar
Ivonne

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor Ivonne » ma nov 15 2010 8:00 pm

Via mijn site kreeg ik een tip, het gekke was, als ik de camera ondershands vasthoud (wat ik niet altijd doe, zeker niet in verticale stand) dan gaat het meestal goed, het probleem is wanneer ik met mijn linkerhand de bovenkant van de lens vasnthoud. Nu blijkt er een hele discussie te zijn over het aanraken van de ontgrendelknop voor het verwisselen van het objectief, en inderdaad, als ik die al voorzichtig aai, dan stopt hij direct met scherpstellen... dat is toch gek he? Ik ben in ieder geval blij dat het niet helemaal aan mij ligt, ik dacht al dat ik gek aan het worden was ...! Dat ik dit zelf niet eerder had gevonden! Kennelijk doe ik dat met productfotografie dus vaker, dan draai ik ook aan het (zoom)objectief en gebruik ik mijn linkerhand dus... en voila, probleem!
Zijn er meer hier met dit probleem?
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Gebruikersavatar
Ivonne

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor gongon » ma nov 15 2010 8:15 pm

Heb het net geprobeerd bij mijn D3, maar ik heb er geen last van. Misschien is de D3s wat gevoeliger op dat punt.
Groetjes Gonnie.

Veel beloven weinig geven doet de gek in vreugde leven.
Gebruikersavatar
gongon

Clublid
Berichten: 3513


Locatie: Onder de rook van Rotterdam.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor Cees » ma nov 15 2010 8:44 pm

Ivonne schreef:Via mijn site kreeg ik een tip, het gekke was, als ik de camera ondershands vasthoud (wat ik niet altijd doe, zeker niet in verticale stand) dan gaat het meestal goed, het probleem is wanneer ik met mijn linkerhand de bovenkant van de lens vasnthoud. Nu blijkt er een hele discussie te zijn over het aanraken van de ontgrendelknop voor het verwisselen van het objectief, en inderdaad, als ik die al voorzichtig aai, dan stopt hij direct met scherpstellen... dat is toch gek he? Ik ben in ieder geval blij dat het niet helemaal aan mij ligt, ik dacht al dat ik gek aan het worden was ...! Dat ik dit zelf niet eerder had gevonden! Kennelijk doe ik dat met productfotografie dus vaker, dan draai ik ook aan het (zoom)objectief en gebruik ik mijn linkerhand dus... en voila, probleem!
Zijn er meer hier met dit probleem?



Bij verticaal fotograferen, portrait, heb je je rechterhand beneden?
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning
Gebruikersavatar
Cees

Forumlid
Berichten: 15279


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor flitslicht » di nov 16 2010 12:39 am

Ivonne, je bent niet de enige die dit gemerkt heeft: http://forums.dpreview.com/forums/read. ... e=32700561
flitslicht



Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor Ivonne » di nov 16 2010 10:31 am

Ja, klopt, en het is niet een BEETJE gevoeligheid, als mijn hand in de buurt komt blokkeert hij al. Nou, erg gevoelig, maar niet stuk dus.
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Gebruikersavatar
Ivonne

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor Ivonne » di nov 16 2010 10:32 am

Cees Laarman schreef:
Ivonne schreef:Via mijn site kreeg ik een tip, het gekke was, als ik de camera ondershands vasthoud (wat ik niet altijd doe, zeker niet in verticale stand) dan gaat het meestal goed, het probleem is wanneer ik met mijn linkerhand de bovenkant van de lens vasnthoud. Nu blijkt er een hele discussie te zijn over het aanraken van de ontgrendelknop voor het verwisselen van het objectief, en inderdaad, als ik die al voorzichtig aai, dan stopt hij direct met scherpstellen... dat is toch gek he? Ik ben in ieder geval blij dat het niet helemaal aan mij ligt, ik dacht al dat ik gek aan het worden was ...! Dat ik dit zelf niet eerder had gevonden! Kennelijk doe ik dat met productfotografie dus vaker, dan draai ik ook aan het (zoom)objectief en gebruik ik mijn linkerhand dus... en voila, probleem!
Zijn er meer hier met dit probleem?



Bij verticaal fotograferen, portrait, heb je je rechterhand beneden?


Kees, ik moet nog erg wennen aan de extra ontspanknop, ik zal zeker iets geks doen :lol:
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Gebruikersavatar
Ivonne

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor JanR » di nov 16 2010 8:50 pm

En toch, ik blijf het een raar verhaal vinden, gaat die knop dan ook lelijk doen als je voor je werk in windkracht 10 staat te fotograferen. :shock:
Mag toch nooit zo gevoelig zijn. :shock: :shock:

Van een camera waar ze van beweren dat je die zonder problemen onderaan in een halfsteens muurtje kan metselen lijkt dit toch wel een minpuntje.
JanR

Forumlid
Berichten: 1115


Locatie: Hoogeveen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor Ivonne » wo nov 17 2010 11:18 pm

Nou, heel zacht uitgedrukt, ... ik ben dan ook not amused :(
Nikon D5 en D810 + objectieven: 24-70 F2.8/14-24 F2.8/70-200 F2.8 VRII/500mm F4
Meer over Stockfotografie? kijk op https://www.facebook.com/groups/stockfotografie.pro/
Gebruikersavatar
Ivonne

Forumlid
Berichten: 189


Locatie: Soest
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor KJvO » di dec 07 2010 12:20 am

Ivonne schreef:Ja, klopt, en het is niet een BEETJE gevoeligheid, als mijn hand in de buurt komt blokkeert hij al. Nou, erg gevoelig, maar niet stuk dus.


Dat probleem heb ik niet op mijn D3s, ik moet die knop redelijk ver indrukken wil de AF het niet meer doen, ook kom ik met het vasthouden van de camera met zowel kleine als grote lenzen niet in de buurt van die knop...
Nikon sinds 1987, digitaal sinds 2008 - Flickr - www.ZwemSportFoto.nl
Gebruikersavatar
KJvO

Clublid
Berichten: 12


Locatie: Winterswijk
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor annettevanerkel » ma jan 03 2011 11:15 pm

Hoi Yvonne,
ken je het reclame filmpje tav de filmkwaliteit van de Nikon D3s?
Kijk hier eens , erg aarrdig gedaan m.i...

Hartelijke groet, Annette
annettevanerkel



Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor emdeklerk » di jan 04 2011 12:05 am

Het is natuurlijk wel de bedoeling dat de bajonet-ontgrendelknop de AF-functie ook loskoppelt.
Kijk maar: als je zonder een objectief op de camera die knop indrukt wordt ook de mechanische AF-aandrijving (het "schroevedraaiertje") in de bajonet getrokken. Dat ook de electronica dan ontkoppeld wordt is logisch.
Dat een en ander wat gevoelig is: dat zou inderdaad problemen kunnen geven.
Maar mijn idee is dat je bij normaal fotograferen nooit in de buurt van de ontgrendelknop zou kunnen komen.
Voor staande opnamen met een camera zonder zo'n handgreep rust de camera immers met de linkerkant op de linkerhand, d.w.z. met de ontspanknop boven, om door de rechterhand bediend te worden.
Heeft de camera wel een handgreep, dan idem dito.
emdeklerk
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor JaapV » di jan 04 2011 12:47 am

annettevanerkel schreef:Hoi Yvonne,
ken je het reclame filmpje tav de filmkwaliteit van de Nikon D3s?
Kijk hier eens , erg aarrdig gedaan m.i...

Hartelijke groet, Annette

Annette, zou je die koppeling nóg eens willen plaatsen, maar dan zo: [url]koppeling[/url]? Een paar maanden geleden werkte de makkelijke manier nog, maar nu moet het zo.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag over AF op D3s

Berichtdoor pfitskie » di jan 04 2011 9:38 am

Ivonne schreef:Ja, klopt, en het is niet een BEETJE gevoeligheid, als mijn hand in de buurt komt blokkeert hij al. Nou, erg gevoelig, maar niet stuk dus.


Ben je familie van Jomanda? Of ben je vaak statisch geladen? Slof je met je voeten over een wollen tapijt? :wink:

Het is wel geen D3s maar bij mijn D3 kan je, bij ingedrukte ontgrendelingstoets, gewoon door fotograferen. :oohh:

gr
Peter
gr
Peter
pfitskie

Forumlid
Berichten: 349


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “D1, D2, D3, D4, D5 & D6”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten