nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Discussies over fotografie met de Coolpix camera's

Onderwerp:

nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mar 05 2013 5:50 am

Kijk eens.
http://www.nikon.com/news/2013/0305_cpx_01.htm


Afbeelding

Afbeelding

Het persbericht (iets geknipt om er één persbericht is gebruikt voor meerdere camera's)

"Amsterdam, 5 maart 2013 – Door de nieuwe COOLPIX A uit te rusten met een grote DX-formaat 16,2-megapixel CMOS-sensor (23,6 x 15,6 mm) en een EXPEED 2-beeldverwerkingsengine maakt Nikon Europe compactcamera's die presteren op D-SLR-niveau.

Matthieu van Vliet, Country Manager bij Nikon Nederland: “De COOLPIX A, met zijn indrukwekkende high-definition 28 mm f/2,8 NIKKOR-groothoekobjectief met vaste brandpuntsafstand en grote ISO-bereik, leent zich bij uitstek voor het maken van bijvoorbeeld fotoreportages".

De COOLPIX A — De compactcamera van de professional
De 16,2-megapixel COOLPIX A is de kleinste camera ter wereld die is uitgerust met een sensor in DX-formaat en kan veeleisende opnamesituaties moeiteloos aan. Dat maakt hem ideaal voor iedereen die van fotograferen houdt. Om een zo hoog mogelijke resolutie mogelijk te maken en de definitie van het gehele beeld zo groot mogelijk te maken, wordt in de A een sensor zonder laagdoorlaatfilter toegepast. Dat resulteert in een optisch systeem dat de mogelijkheden van het high-definition NIKKOR-objectief en de hoge resolutie van de sensor in DX-formaat optimaal benut. In combinatie met de EXPEED 2-beeldverwerkingsengine, die we kennen van de D-SLR-modellen, levert de COOLPIX A ongekend hoge prestaties en een maximale beeldkwaliteit, bij een minimaal energieverbruik.

Tijdens het maken van foto's bij weinig licht of het registreren van snel bewegende onderwerpen zorgt de hoge ISO-lichtgevoeligheid (100-6400, uit te breiden tot 25.600) voor beelden met een rijke details en een zeer laag ruisniveau. Als je meer controle wilt over de lichtkwaliteit, kun je een van de zes instellingen voor Actieve D-lighting inschakelen, een compatibele externe Speedlight-flitser aansluiten of de adapterring UR-E24 gebruiken om verschillende lensfilters (46 mm) voor verschillende effecten toe te passen. Daarnaast kun je het omgevingslicht op afstand houden door een zonnekap (HN-CP18) te bevestigen.

Wat de lichtomstandigheden waarin je werkt ook zijn, de geavanceerde lenstechnologie van Nikon staat garant voor zeer precieze beelden met een scherpe resolutie en een hoog contrast. Het 18,5 mm f/2,8 NIKKOR-groothoekobjectief met vaste brandpuntsafstand (28 mm kleinbeeldequivalent) zorgt voor een uitzonderlijk goede definitie over het hele diafragmabereik en alle optische aberraties (bijvoorbeeld sferische aberratie of coma) worden geminimaliseerd zonder gebruik te maken van digitale correctie. Het irisdiafragma met zeven lamellen matigt zo nodig de lichtinval en zorgt voor een prachtig natuurlijk aandoende, onscherpe achtergrond.

Volledige creatieve controle
De belichtingsstanden (PSAM) vergroten de creatieve mogelijkheden en met de twee gebruikersstanden kun je in een handomdraai de gewenste voorkeursinstellingen activeren. Een instelbare functieknop maakt het mogelijk het menu te omzeilen en snelkoppelingen naar je favoriete camera-instellingen op te geven. Met de scherpstelring van het objectief kun je handmatig scherpstellen en de Autofocusstand zo nodig handmatig opheffen.

Daarnaast biedt de COOLPIX A ondersteuning voor 14-bits gecomprimeerde beeldgegevens in de bestandsindeling RAW (NEF), een bestandsindeling die ook op digitale spiegelreflexcamera's wordt gebruikt. De originele, onbewerkte beelden kunnen worden bewerkt op de camera zelf, met dank aan de grote 7,5-cm (3,0-inch) LCD-monitor met 921.000 beeldpunten. Door middel van Picture Control kun je de instellingen voor contrast en kleuren (Standaard, Neutraal, Levendig, Monochroom, Portret, Landschap en Aangepast) aanpassen aan de omstandigheden. Wie zijn beelden wat wil opleuken, kan foto's ter plekke verbeteren met behulp van allerlei filtereffecten, zoals de stand Selectieve kleur, waarmee je beelden kunt omzetten in monochroom en vervolgens een vleugje kleur naar keuze kunt toevoegen.

De COOLPIX A is vanaf 21 maart verkrijgbaar in het zwart en titanium zilver. De adviesprijs bedraagt €1099,-. De optionele optische zoeker DF-CP1 kost naar verwachting €299,-."


Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor keenoncoolstuff » di mar 05 2013 9:50 am

Ik vraag me serieus af waarom iemand deze camera zou willen kopen. Als ik het goed lees heeft 'ie geen verwisselbaar objectief, is de lens die erop zit er niet een met een "wow-factor" zoals bijvoorbeeld een grootste diafragma f/1.4...
Het is het allemaal nét niet, maar ze vragen er wel méér geld voor dan een D5200 met wat leuk glas.
Sony heeft het op dat gebied veel beter voorelkaar.

Nee bedankt, deze sla ik even over...


Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 669


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor Skippy » di mar 05 2013 10:08 am

keenoncoolstuff schreef:Sony heeft het op dat gebied veel beter voorelkaar.
Rob.

Waarmee heeft Sony het beter voor elkaar?
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re:eens met Rob

Berichtdoor gijs sandberg » di mar 05 2013 10:10 am

Weer een me-to kamera in de reeksen zgn. edel-compacts.
Wat dit toe moet voegen naast de NikonOne V/J kamera's is me een raadsel.
(afgezien van het taalkundige feit dat een V1 of V2 in het Haagse niet lekker valt).
Groeten, Gijs
Laatst gewijzigd door gijs sandberg op di mar 05 2013 11:33 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor Patrick » di mar 05 2013 11:26 am

@Gijs: een APS-C sensor. Die is toch flink groter dan de sensor van de Nikon-1. Met alle voordelen vandien.

Mij valt hij trouwens ook enigszins tegen. Hoge prijs, en het objectief had wel minimaal een stop sneller gemogen. Maar wel een mooi ding volgens mij!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26863


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor skyfox » di mar 05 2013 11:57 am

Mooi ding, maar (vloeken in de kerk?) een Fuji XE1 is voor ongeveer dezelfde prijs verkrijgbaar. En die heeft wel verwisselbare objectieven.

Wel leuk dat fabrikanten hier zo mee bezig zijn, ik vind het een mooi segment.
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor breimer » di mar 05 2013 12:02 pm

de grote sensor begrijp ik.
maar dat is het dan ook :!:
1000 euro voor een compakje waar geen objectief verwiseld kan worden.
wie zit daar in hemelsnaam op te wachten?

deze sensor in de 1 serie lijkt me veel en veel meer voor de hand liggen.

Dan kan Nikon daar de concurentie met sony wel aan :idea:
breimer

Forumlid
Berichten: 494


Locatie: Sittard
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor keenoncoolstuff » di mar 05 2013 1:06 pm

Skippy schreef:Waarmee heeft Sony het beter voor elkaar?

Verwisselbare objectieven op een camera die goedkoper is. Sony NEX bijvoorbeeld.

breimer schreef:deze sensor in de 1 serie lijkt me veel en veel meer voor de hand liggen.
Dan kan Nikon daar de concurentie met sony wel aan :idea:

Kijk, dat bedoel ik...
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr
Gebruikersavatar
keenoncoolstuff

Clublid
Berichten: 669


Locatie: Kerkrade
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor Hans Braakhuis » di mar 05 2013 1:32 pm

Afbeelding

Toch maar een nieuwe versie van het oude middel bij de apotheek gehaald. Dank zij Marcel P. is de sterkte wat aangepast.

Bij een Nikon DX compact aankondiging ga ik de Naspirine al preventief slikken. Door Nikon Rumors slik ik al 4 weken dit middel preventief. Vanochtend ben ik er mee gestopt. De aanschafprijs van de Coolpix A, heeft m'n ziektebeeld ook onderdrukt.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor oud0001 » di mar 05 2013 3:58 pm

De prijs is oom wat mij jammerlijk teleur stelt.
Ik zat al te wachten op een APS-C sensor compact.
Doen ze het eindelijk is de prijs exorbitant.

Geen Nasparine nodig.
oud0001



Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor J.Hoes » di mar 05 2013 4:17 pm

Adviesprijs camera €1099,=, optische zoeker €299,=, zonnekapje met filteradapter zal ook wel rond de €100 kosten. Prijs is zeker stijf te noemen.

We weten nog niet wat deze camera presteert. Laat eerst de reviews komen.

Groet Hans.
J.Hoes

Forumlid
Berichten: 1167


Locatie: Lisse

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor Genster » di mar 05 2013 4:42 pm

Als hij net zo goed presteert als de XE-1.... wie weet.... :D
Mooi ding :D
Genster

Clublid
Berichten: 3894


Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor ArendV » di mar 05 2013 9:43 pm

Zeer compact voor een DX camera en ongetwijfeld goede beeldkwaliteit.
Maar vergeleken met mijn V1 zeker tragere autofocus (geen phase detect AF in sensor), geen flexibiliteit in brandpuntsafstand en alleen een zoeker tegen een forse meerprijs.
Toch zeker een interessante ontwikkeliing, er valt steeds meer te kiezen als fotograaf!
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: nieuw Coolpix A met DX formaat sensor

Berichtdoor Skippy » di mar 05 2013 9:48 pm

ArendV schreef:Zeer compact voor een DX camera en ongetwijfeld goede beeldkwaliteit.
Maar vergeleken met mijn V1 zeker tragere autofocus (geen phase detect AF in sensor), geen flexibiliteit in brandpuntsafstand en alleen een zoeker tegen een forse meerprijs.
Toch zeker een interessante ontwikkeliing, er valt steeds meer te kiezen als fotograaf!

Mee eens. Ik zie dit model als een vingeroefening/proefmodel voor een later te introduceren DX-mirrorless systeemcamera met verwisselbare objectieven.
Skippy

Moderator
Berichten: 11741


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Coolpix”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten