Nieuwe body of nieuwe lens?

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor rbnhoman » ma apr 04 2016 3:52 pm

Goedemiddag allemaal,

Wellicht is de vraag al een aantal keer gesteld en staat hij niet helemaal op de juiste plek, hopelijk zijn jullie toch bereid antwoord te geven :).
Momenteel ben ik aan het twijfelen over mijn volgende aanschaf. Ik ben in het bezit van een Nikon D5300 en een Nikon 35mm f1.8 lens. Hier fotografeer ik meerdere keren per week mee. Omdat de hobby steeds serieuzer wordt, ben ik aan het twijfelen geslagen over mijn volgende aankoop.
Ik ben ontzettend tevreden met de lens die ik heb, de 35 mm 1.8. De kitlens heb ik verkocht omdat ik deze niet meer in gebruik nam.

Wat zou nu volgens jullie een (ook op de toekomst gericht) goede aankoop zijn? Een meer 'pro' body zoals de D600 of D700? Of een nieuwe lens, bijvoorbeeld de Nikon 17-55mm f2.8 AF-S DX ED om het zoombereik te vergroten ten opzichte van huidige situatie en bijvoorbeeld later overstappen naar een hogere DX serie zoals de D7200 bijvoorbeeld?

Alvast bedankt voor de reacties.

Groeten,

Robin
Laatst gewijzigd door Highlander op ma apr 04 2016 4:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ik heb je post hierheen verplaatst, hier krijg je vast meer antwoorden
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor Nikkormaat » ma apr 04 2016 4:35 pm

Waarom wil je body vervangen? Loop je tegen beperkingen aan? Goede objectieven houden langer hun waarde dan een body, omdat die laatste veel meer aan grote verandering / verbetering onderhevig zijn. Ik ken de D5300 niet. Als die autofocus met in de lens gebouwde motor ondersteunt, kun je bij DX blijven en je objectieven blijven gebruiken.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2784


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor w.wind » ma apr 04 2016 7:14 pm

Ik weet niet wat je wil fotograferen.
Maar ik zou denken een nieuwe lens
Zou ik wel weer voor een vast brandpunt gaan ( 50 of 85mm)
Met vriendelijke groeten,
Wim van der Wind


Mooi spul van Nikon
Gebruikersavatar
w.wind

Moderator
Berichten: 1689


Locatie: Stolwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor gvdnberg » ma apr 04 2016 7:45 pm

De vraag die je stelt is eigenlijk alleen door jezelf te beantwoorden. Jij weet wat je wilt fotograferen, jij weet hoe je dat wilt vastleggen, jij kent de mogelijkheden die je hebt met de 35 mm lens en dus zou jij moeten weten wat je mist en waarvoor je iets anders nodig hebt. Om het even of dat een objectief of een andere body is. Niemand kan je daarin raden, want iedereen legt zijn focus anders. Vraag jezelf af wat je mist en besluit daarmee de volgende stap te nemen. De kitlens heb je verkocht. Omdat je beter wilde of omdat alleen 35 mm jou interesseert? Was die kitlens een 18-55, of 18-105, of 18-140?? Afhankelijk daarvan zou je, als je toch wat door de zoeker gekeken hebt met die kitlens erop, kunnen weten wat andere brandpuntsafstanden doen en wat jij mooi vindt of juist niet, dus welk brandpunt je erbij wilt hebben of juist niet. Er zijn mensen met alleen een 55 mm lens, of juist alleen een 500 mm lens en die zijn daar zeer content mee, voor de fotografie die zij bedrijven. Niemand kent jouw keuzes in de fotografie, dus niemand weet wat je mist, of wat je zoekt.

Zo'n zelfde verhaal kan ik schrijven over de body's, immers jij kent jouw body en je weet wat je ermee kan en wilt doen. Mis je daar mogelijkheden in, dan zul je. Moeten zoeken naar een body die die mogelijkheden juist wel heeft. Mis je niets dan zou ik geen andere body kopen. Nogmaals, alleen jij kan bepalen wat je zoekt en wat je mist. Met die gegevens zul je de volgende stap gaan nemen.
Ik wens je heel veel succes en wijsheid toe met die volgende stap.
Met vriendelijke groet,

Gert van den Berg,
Actieve Nikon gebruiker met The difference maker, mooi glas en nog wat spullen. Vraag even een nefje als je mijn foto's wilt verbeteren. Al mijn foto's zijn gehost op Flickr
Online
Gebruikersavatar
gvdnberg

Clublid
Berichten: 3140


Locatie: Tilburg
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor rbnhoman » ma apr 04 2016 8:54 pm

Bedankt voor jullie antwoorden!

De D5300 heeft geen ingebouwde autofocus motor, dus we kijken puur naar de DX lenzen. De reden dat ik twijfel is omdat dit een gedeelde passie is van mij en mijn vrouw. We fotograferen dus vaak om en om. Daarom de twijfel voor een extra body, zodat we beiden geen momenten meer missen :). Na aanschaf van de 35mm lens waren we zo positief verrast over de kwaliteit en hebben we de kitlens eigenlijk nooit meer gebruikt. Daarom is deze verkocht. Dit was overigens een 18-55mm. We fotograferen vooral portretten en oefenen veel voor ' loveshoots' van koppels. Daarnaast vooral straatfotografie. De focus ligt vooral op portret- en stadsfotografie. Ons doel is om bruiloften te fotograferen. Dit spreekt ons beiden erg aan.

Ik lees veel positieve reviews over de Tamron 17-55mm 2.8 zonder VR. Het prijsverschil met de Nikon lens is enorm, maar ik neem aan dat dit qua bouwkwaliteit en beeldkwaliteit toch ook wel te merken is? Heeft iemand van jullie ervaring met deze lens?

Groeten,

Robin
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor Cookie1397 » ma apr 04 2016 9:42 pm

De beeldkwaliteit van de tamron doet niet veel onder voor de nikon,
De non vc versie is wel scherper dan de vc versie en ik ben van mening dat je in dit bereik niet echt een vr nodig hebt.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor JaapV » ma apr 04 2016 10:04 pm

En velen delen die mening met jou, Ed!
Ik gebruik een qua beeldhoek (op FF) enigszins vergelijkbare, inmiddels "ouderwetse" Nikkor 24-70 en ondanks mijn onvaste handjes mis ik maar hoogst zelden de VR.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor rbnhoman » ma apr 04 2016 10:23 pm

Ok. Als ik er zo over nadenk is een body toch iets voor een later moment. Een nieuwe lens geniet dan momenteel de voorkeur. Wat ik eigenlijk echt mis, is het kunnen zoomen of een grotere hoek als de bewegingsvrijheid wordt beperkt door het een of het ander.

Zijn er nog bepaalde (lichtsterke) objectieven die jullie kunnen aanraden? Of zitten we dan met deze Tamron lens in de goede richting?
rbnhoman

Forumlid
Berichten: 11


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Nieuwe body of nieuwe lens?

Berichtdoor Cornerstone » zo apr 24 2016 11:15 am

En, wat is het nu geworden?
Gebruikersavatar
Cornerstone

Forumlid
Berichten: 308


Locatie: Drenthe
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten