Bracketing

Discussies over onderwerpen die niet passen in een van de andere secties

Onderwerp:

Bracketing

Berichtdoor Misset » zo feb 12 2006 1:14 pm

Hallo Digis,

wie heeft ervaring met bracketing zo ja wat zijn de beste instellingen is natuurlijk afhankelijk van de situatie, of is het beter geen bracketing toe te passen ik praat hier over bracketing op de witbalans.

groeten hans
Misset



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » zo feb 12 2006 1:54 pm

In principe zou je witbalans goed moeten zijn, maar ik kan mij voorstellen dat je daar ook bijzondere situaties tegenkomt waar aanpassing van de witbalans gewenst is.
Bij witbalans praat je over het kleurenspectrum, dus bij bracketing op de witbalans zou je dan een serie opnames maken waarvan een aantal aan de ene kant in het kleurenspectrum worden gemaakt (neiging naar rood) en een aantal aan de andere kant (neiging naar blauw) waarbij de witbalans precies het midden zou moeten zijn. :oops:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Bracketing

Berichtdoor Misset » zo feb 12 2006 9:30 pm

Hallo Ed
bedankt voor je reactie ikheb nu een aantal maanden NIKON 70s bevalt prima ben aan het experimenteren wil zoveel mogelijk weten bij bracketing kun je toch een aantal stops Bv Ev-3 +EV 3 instellen of haal ik nu een aantal dingen door elkaar neem als voorbeeld sneeuw moet men 1 stop overbelichten je zet je diafragma groter (klein diafragmagetal) Maar EV+1 heeft dat dezelfde uitwerking als je diafragma groter zetten dat vindt ik het moeilijke van deze materie.
Misset



Onderwerp:

bracket

Berichtdoor roel » zo feb 12 2006 11:35 pm

Dag Misset, wat je bedoelt heeft niet te maken met de witbalans, maar enkel met de belichting. Bij bracketing stel je de camera in op een bepaalde diafragma-/sluitertijdencombinatie en de camera neemt (meestal) twee extra foto's. Eentje iets onderbelicht (t.o.v. de eerste instelling) en de ander iets overbelicht. Als het goed is, is dan één van de drie foto's goed.
De witbalans heeft te maken met de kleurinterpretatie van de camera. Je zegt de camera wat de kleurtemperatuur is. Anders gezegd: door de camera te zeggen (of te laten meten) wat in een bepaalde lichtsituatie "wit" is, weet het ding hoe de andere kleuren eruit moeten zien. Zet de camera buiten maar eens op de witbalans-stand tl-verlichting. Dan zie je dat de kleuren simpelweg niet goed zijn.
Oftewel, bracketing en witbalans zijn losstaande technieken.

Als ik je laatste item goed begrijp (omdat je geen leestekens gebruikt is het wat lastig leesbaar...), is het antwoord "ja". Aanpassing van het diafragma is een aanpassing van de belichting. Zelfde als aanpassing van de sluitertijd een directe aanpassing van de belichting is. Dan heeft natuurlijk instelling van diafragma of sluitertijd ieders een eigen effect op de foto...
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ML » ma feb 13 2006 12:30 am

Weet niet of het op de D70 ook kan, maar op de D200 kan je ook de witbalans bracketen, verder heeft rgroe wel gelijk.
Afhankelijk van de camera zijn er verschillende combinaties mogelijk voor bracketing. Waar t om gaat is dat de camera de 'gemiddeld juiste' belichting / witbalans neemt en daaromheen een foto overbelicht en een foto onderbelicht (of de witbalans hoger, lager instelt) dit kan dan in 1/3 of 1/2 of 1 waarde en in verschillende volgorde. De D200 kan een serie van 3, 5, 7 of 9 foto's maken.
Ik heb het nut van witbalans bracketing nog niet gevonden. Als je twijfelt aan de juiste witbalansinstelling kan je ook in RAW formaat een foto maken en later de witbalans goedzetten in je softwarepakket op de computer. Dat zou ik doen in plaats van de bracketing op de camera.
Belichtings bracketing kan nog wel eens handig zijn als je de uitgebeten witte stukken in een foto wilt vermijden. liever in het bezit van een donkerdere foto waarbij je de donkere stukken ophelderd dan een goed belichte foto met niet meer te veranderen uitgebeten witte stukken erin....
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Misset » ma feb 13 2006 6:55 pm

Beste mensen,

Bedankt voor jullie snelle response heb ze uitgeprint mocht ik weer ergens mee zitten zou ik graag weer een beroep op jullie willen doen
Misset



Onderwerp:

mooi!

Berichtdoor roel » ma feb 13 2006 9:00 pm

Misset, da's mooi om te horen. Een andere goede manier om meer informatie over je camera en het gebruik ervan te krijgen, is lid worden van de club. Zie deze Link naar de pagina.
Mocht je al lid zijn: dan tot de volgende clubdag!
:D
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overige discussies”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast