TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor roald71 » ma aug 18 2014 5:32 pm

Kon dit weekend een groothoeklens overnemen en heb dit gedaan het is de Tokina at-x16-28mm f2.8 pro fx wel even wat bekeken internet.
Ben de verzameling glas wat aan het uitbreiden voor mijn d800 en d7100 kon hem overnemen voor 350 euro ziet er als nieuw uit bon doos boekjes er bij.
De nikon versie was mij te duur en deze voelt zeer goed en stevig aan niks mis mee
Wat ik wou weten is op de boulevard levert dit zeer mooie en brede foto,s op maar bij welke onderwerpen gebruik je een groothoeklens nog meer
Wou eens weten waneer beslis je om deze lens op de camera te zetten stad-bos-of maakt dat niet uit
Dit klinkt denk ik raar voor jullie maar ik vraag dit omdat ik nog nooit een groothoeklens heb gehad
Hoop op wat tips kan ik zelf weer een beetje verder proberen alvast bedankt
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor ThijsHakvoort » ma aug 18 2014 6:51 pm

Dat is een mooie prijs, ik ben ook op zoek naar deze lens.

Groothoek gebruik je vooral bij wijdse dingen of architecturen

Maar je kunt er zoveel mee.

(Mocht je m weg doen, hoor ik het graag :-))
Een probleem is pas een probleem, als je er een probleem van maakt...
Gebruikersavatar
ThijsHakvoort

Forumlid
Berichten: 243


Locatie: Dongen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor a vgastel » ma aug 18 2014 6:58 pm

Als je kijkt naar de verlanglijstjes van de meeste mensen dan is er vooral voor lichtsterke lenzen die verder en verder kunnen inzoomen om het beeld zo veel mogelijk te vullen. Maar kijk ook eens breder. Letterlijk. De groothoeklens is één van de grote geheimen van de fotografie. Wil je echt je fotografie naar een hoger plan tillen, dan kan een groothoek lens niet ontbreken in je cameratas. Van landschappen tot huwelijken, architectuur, fotojournalistiek en zelfs voor macro is de lens, dankzij de enorm korte scherpstelafstand en de grote scherpte, vaak perfect te gebruiken.

Een groothoek lens is in de 35mm definitie een lens die 24mm en korter is. Omgerekend naar digitale camera’s betekent dat je ongeveer bij 16mm spreekt over groothoek.

info
http://www.photofacts.nl/fotografie/rub ... lelens.asp
Daar ga je veel plezier van hebben dus mooi zelf gebruiken.
mvgr bert

Nikon D-90 Nikon 7200 met grip 8-105 vr Nikon sb900 TRIOPODc-258t
Nikkor
35 f2D 50f1.8D 851.8D
Tokina 12-24 f/4 AT-X DX (Versie I)
Tokina at-xpro 28-70 1:2.6--2.8 / 17mm 1:3.5 /70-210 1:4-5.6 /35-70ai1:3.5-4.8
Gebruikersavatar
a vgastel

Forumlid
Berichten: 4707


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor Patrick » ma aug 18 2014 7:47 pm

Zo'n super-groothoek is niet alleen om een breed beeld te krijgen. Het biedt je vooral de mogelijkheid dicht op je onderwerp te kruipen en toch de omgeving nog mee te laten spelen.

Natuurlijk moet je wel oppassen met de vertekening die erbij hoort. Zet bijvoorbeeld geen mensen in de hoeken, want dan is het net een lachspiegel.

Je hebt een mooi objectief gekocht waar je veel plezier van kan hebben!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26861


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor roald71 » ma aug 18 2014 8:48 pm

Bedankt Patrick vond de prijs goed en hoe de lens aanvoelt stevig gebouwd en heeft een gewicht van 960 Gr dus niet zomaar een goedkoop lensje
Voor de rest zal ik je tips eens gaan gebruiken en kijken wat het word heb hem even getest vanmiddag op de boulevard gaf een prachtig resultaat met de donkere wolken vandaag
Stond er ook van te kijken het resultaat van de D7100 tegen mijn D800 dan doet de 7100 toch niet veel onder
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor roald71 » ma aug 18 2014 9:27 pm

Ga de lens ook niet weg doen heb hem net en wou er ook een hebben maar de nikon was te duur voor mij
En soms heb je geluk dat je zoiets tegen kom als je er echt na ga zoeken is vaak de prijs te hoog
En kon hem over nemen van iemand die de prijs van de nikon 12-24mm 2.8 geen probleem vond en deze kocht
Niet dat de Tokina slecht is maar hij wil alleen maar nikon lenzen
Ook de andere mensen bedankt voor jullie reactie
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor Jos » wo aug 20 2014 5:29 pm

Het is een beul van een lens. Prima voor architectuur en landschap. Misschien niet zo goed als de nikonvariant - en dan bedoel ik niet de 16-35 - maar hij komt echt heel dicht in de buurt. Ik heb de lenzen wel eens naast elkaar gebruikt en alleen in de hoeken is het Nikonobjectief scherper. Hij vertekent iets meer. Ik gebruik hem met name als architectuurlens. Laatst had ik een tentoonstelling van foto van interieurs van enkele Amersfoortse Muurhuizen en ik kreeg van verschillende pro's complimenten voor dit objectief. Ga je veel lol van hebben.
Man sieht was man weiss - http://www.erfgoedfoto.nl
Jos

Forumlid
Berichten: 1521


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor roald71 » wo aug 20 2014 7:04 pm

Bedankt Jos voor de informatie ga hem eens goed uitproberen.
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor Kroontje » wo aug 20 2014 7:47 pm

Heb een test gelezen dat de Tokina beter is dan de 16-35 F4 ;)
Kroontje



Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor roald71 » wo aug 20 2014 8:36 pm

Dat heb ik ook gelezen en ook een vergelijk gezien op YouTube met de Nikon 12-24mm van Matt Granger
Daar kwam die er ook niet slecht uit oké in sommige situaties is de nikon beter onderandere bij 2.8 in de hoeken of buiten randen voor de rest gewoon goed
Plus de prijs de nikon versie was voor mij te duur en liep hier toevallig tegen aan anders had ik hem waarschijnlijk nog niet aangeschaft
Maar hij bevalt voor mij uitstekend zal ook in de verzameling blijven
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor Cyrus » do aug 21 2014 3:21 pm

@Roald: dat is een koopje! Zuinig op zijn, is een machtig stuk glas dat de Nikkor 14-24 vrijwel evenaart.


a vgastel schreef:Een groothoek lens is in de 35mm definitie een lens die 24mm en korter is. Omgerekend naar digitale camera’s betekent dat je ongeveer bij 16mm spreekt over groothoek.


Dit is onvolledig, Bovenstaande stelling (grens groothoek = 16mm) gaat alleen op bij een digitale camera met APS-C formaat sensor. Bij ieder sensorformaat anders dan full-frame (35mm kleinbeeld-equivalent) ligt het kantelpunt "groothoek" op een andere beeldhoek.

Los daarvan: het niet het brandpunt, maar de beeldhoek die als het ware varieert, wanneer de sensor een andere afmeting heeft dan 35mm kleinbeeld-equivalent.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: TIPS gebruik Tokina at-x16-28mmf2.8 pro fx

Berichtdoor roald71 » do aug 21 2014 6:48 pm

Bedankt cyrus hoefde ook niet lang na te denken om hem aan te schaffen even wat bekeken op YouTube en gekocht
Had alleen geen ervaring met een groothoek vandaar dat ik dit geopend heb op het forum
Gebruikersavatar
roald71

Forumlid
Berichten: 144


Locatie: vlissingen
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten