Groothoek met beeldstabilisatie?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor Wesley Houben » wo okt 29 2014 11:43 am

Hallo,

Ik zal mij eerst even voorstellen, mijn naam is Wesley Houben. Ik ben nieuw hier op het forum.
Echter fotografeer ik al een paar jaar met spiegelreflexsystemen van Nikon.
Dit gebeurd vooral hobbymatig, dus ik ben er niet professioneel mee bezig. Vandaar dat ik nog niet heel ervaren ben met alles rondom de spiegelreflex.

Onlangs heb ik mijn wat verouderde Nikon D70 ingeruild voor de nieuwe D5300. Prachtige camera!
Echter had de D70 een scherpstelmotor in de body, wat de D5300 niet heeft. Daarom was ik genoodzaakt nieuwe objectieven aan te schaffen.

Omdat ik mij vooral bezig houd met landschapsfotografie en in omgevingen met weinig licht, denk hierbij aan bijv. citytrips bij avond/nacht, ben ik vooral opzoek naar een lichtsterke groothoeklens. Omdat zoals eerder verteld bij citytrips en doorreis het niet handig is continu met een statief te slepen dacht ik dat beeldstabilisatie wel een uitkomst zou zijn. Maar is dat ook zo?

Met andere woorden, kan ik met beeldstabilisatie in situaties met weinig licht toch nog scherpe (onbewogen) foto's maken uit losse hand? En van goede kwaliteit?

Momenteel heb ik nog de: TAMRON 17-50MM F/2.8 XR DI II LD ASP
Opzicht mooie lens waarmee ik veel mooie foto's heb gemaakt.
Nu is dit objectief precies het zelfde ook met beeldstabilisatie: TAMRON 17-50MM F/2.8 SP DI II VC.

Mijn vraag is, kan ik mijn objectief beter inruilen voor die met beeldstabilisatie. Ik lees veel op internet dat de kwaliteit foto's en scherpte minder goed is dan zijn broertje zonder VC. Weet iemand hier meer van?

Daarnaast zijn er nog een aantal lenzen wat ook wel een alternatief is:
- SIGMA 17-50MM F/2.8 EX DC OS HSM NIKON
- SIGMA 17-70MM F/2.8-4 DC MACRO OS HSM
- NIKON AF-S 16-85MM F/3.5-5.6G ED VR DX

Of wellicht weet nog iemand een alternatief voor een lichtsterke groothoeklens met beeldstabilisatie.

Daarnaast nog een vraag: verschillende merken bieden ook nog objectieven aan met een zeer groot bereik, welke beginnen met een groothoek à 16mm, tot een enorme zoom van 300mm (bijv. TAMRON 16-300MM F/3.5-6.3 DI II VC PZD). Is dit leuk voor een alroundlens of gaat hier (buiten de lichtsterkte) ook veel kwaliteit verloren tegenover lenzen met een kleiner bereik? Zonee, waarom zou je dan niet voor zo'n lens gaan?

Alvast bedankt voor jullie hulp en/of mening.


Groet,
Wesley Houben
Wesley Houben

Forumlid
Berichten: 3


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Maar is dat ook zo

Berichtdoor gijs sandberg » wo okt 29 2014 12:07 pm

Beste Wesley,
Welkom.
Beeldstabilisatie (alias VR) is soms een goed hulpmiddel, maar het is zeker niet zaligmakend.
Gelukkig merk je zelf al op dat een statief vaak beter zou kunnen werken (met een geheel eigen set minpunten , :) )
Mijn advies: experimenteer eerst eens met een andere variabele, b.v. de ISO knop.
Je zal versteld staan van de mogelijkheden.

Over zoom:
Een veel gehoorde opmerking is: iedere lens is een compromis, dat geldt zeker voor zoomlenzen.
Dat wil zeggen: naarmate de mogelijkheden (bereik en/of lichtsterkte) toeneemt, moet de kwaliteit afnemen, of de prijs stijgen. Trek zelf maar de conclusie t.a.v een 18-300 lens.
Lenzen als een 18-200 of langer hebben aanhangers, maar velen willen er niet dood mee gevonden worden.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor Cyrus » wo okt 29 2014 1:53 pm

Als het om avond- en/of nachtfotografie gaat, dan is een statief onontbeerlijk. VR zou redding kunnen brengen in grenssituaties, dus als de sluitertijd zonder VR nét te langzaam is om bewegingsonscherpte te voorkomen.

Als het gaat over sluitertijden van 1 seconde of langer (heel normaal bij avond- en nachtfotografie) dan kun je beter de VR uitzetten omdat die anders juist gaat tegenwerken.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor Cookie1397 » wo okt 29 2014 6:49 pm

Ik en vele met mij op dit forum hebben de tamron 17-50mm 2.8 zonder vibratie reductie. Gebruik hem al jaren en heb het nog nooit gemist. Misschien had ik in omstandigheden met slecht licht nog opnames kunnen maken maar daar heb ik dan een statief voor en om een goed objectief waar ik zeer tevreden over ben in te gaan ruilen voor een bijna identiek exemplaar dat duurder is om dat het vibratie reductie heeft vind ik zonde van mijn €€. Bovendien maakt de versie zonder vc scherpere foto's dan de versie met. Voor mij totaal overbodig dus.
Nikon Z en Z glas
Gebruikersavatar
Cookie1397

Clublid
Berichten: 3985


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor Jumpjiving » wo okt 29 2014 6:54 pm

Zonder statief werken?
Zet hem op een muurtje of gebruik paaltjes of zo als steun.
Juist bij avond foto's in een stad moet je voor een mooi resultaat lange sluitertijden kiezen.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor eelco » do okt 30 2014 9:21 am

Als je toch graag avondfotografie wilt blijven doen icm citytrips zou ik toch overwegen om te kijken naar een licht reisstatief.
Is misschien niet het antwoord op je vraag, maar ben bang dat je niet het beoogde doel gaat halen met een andere lens.

De lenzen die je hebt genoemd komt de eerste denk ik het dichtst in de buurt met een vaste lichtsterkte.
De laatste valt gevoelsmatig af, want is niet lichtsterk genoeg.

Mijn persoonlijke ervaring is toch wel dat je snel aan langere sluitertijden vastzit. Ik sleep mijn statief dan meestal mee, maar neem dit ongemak dan maar voor lief.

Ook een optie is de reeds eerder genoemde iso omhoog gooien. Volgens mij kan de D5300 ook wel een vrij hoge iso hebben zonder gelijk ruis te krijgen.

Groeten,

Eelco
eelco

Forumlid
Berichten: 195


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor LJ-Jochem » do okt 30 2014 3:31 pm

Volgens mij is VC alleen in de grensgebieden een voordeel. Ik ga mee in bovengenoemde adviezen van een goed en stabiel reisstatief. 's Avonds zit je toch als snel aan sluitertijden die 10sec of langer zijn. Probeer je camera maar eens voor 10 sec stil te houden, dat trekt de VC ook niet.
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor Vincent » do okt 30 2014 4:28 pm

D5300 en een 17-55mm passen prima op een Gorillapod SLR. Dan heb je een vederlicht reisstatief, heeft wat beperkingen, maar past in elke tas, en om elke reling.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoek met beeldstabilisatie?

Berichtdoor Hans Braakhuis » za nov 01 2014 6:29 am

In situaties met weinig licht heb je niks aan VR. VR is goed werkzaam in de sluitertijdenreeks van 1/15 tot 1/1000 seconde, afhankelijk van het objectief en van je eigen stabiliteit. Voor mezelf ligt de grens op 1/15 seconde en groothoek (16mm) en dan maak ik nog meerdere opnamen in de hoop dat er wel een scherpe bij zit.

Mijn gemeente heeft voor de avond- en nachtfotografen in de winkelstraat om de 100 meter van die gele paaltjes neer gezet waar je een camera op kunt laten rusten. Anderen klaagden daarover, ze vonden dat dit nu net iets teveel van het goede was, om met belastingcenten de fotografen van dienst te zijn. Toen heeft de gemeente er gele bakken aangehangen, en klaagt er niemand meer.

http://www.jankuipers-nunspeet.nl/media ... ole-01.jpg

Meer lezen over VR:
http://www.hansbraakhuis.nl/Nikon-vibratie-reductie.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten