Ultra-Groothoek

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor emdeklerk » wo mar 23 2016 1:53 pm

Irix wordt volgens de berichten gemaakt in Korea en ontwerp/marketing zetelen in Zwitserland.
Maar inderdaad ontzettend mooie specificaties, die hoge verwachtingen scheppen...

Op de manier van Vivitar: zat in de VS maar werd gemaakt bij meerdere bedrijven in Japan.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Matthijs » wo mar 23 2016 1:54 pm

Emdeklerk,

De laatste 2 vallen af, die komen helaas buiten mijn budget al zou ik ze heel graag willen hebben!
Irix 2,4/15mm lijkt mij wel wat, maar ook wat aan de dure kant en waarschijnlijk moet daar ook nog een filterhoud / set voor gemaakt worden..

Jaap,

Dat is lang niet altijd mogelijk en handig, en panorama's komen er bij mij nooit zo goed uit qua kleuren, belichting, vormen ect.
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor CaptainHook » wo mar 23 2016 2:03 pm

Die nieuwe Irix groothoek heeft gewoon schroefdraad voor een schroefbaar filter aan de voorzijde en zelfs een sleufje voor een inschuiffilter aan de bodyzijde.
Ook een bedieningsraampje IN de zonnekap ontbreekt niet. M.a.w. zelfs met de zonnekap erop, kun je nog met je vinger b.v. een CPL roteren. :idea: Gewoon een simpel idee; maar wel handig.

Aan de andere kant; levert een CPL op een 15mm groothoekobjectief wel vaak oneven gekleurde luchten op...

Matthijs schreef:...
Dat is lang niet altijd mogelijk en handig, en panorama's komen er bij mij nooit zo goed uit qua kleuren, belichting, vormen ect.

Brede landschappen komen echt veel beter (hogere resolutie, vrijwel geen vervorming) tot hun recht als je pano-techniek gebruikt. (m.a.w. meerdere opnames met gewone objectieven maken en die software matig stitchen)
BTW: ik doe zelf al jaren aan heel veel breeeeeeede landschapsfotografie en produceer vrijwel exclusief samengestelde totaalbeelden. M.a.w. vrijwel al mijn landschapswerk is stitchmateriaal.
Voor voorbeelden, zie mijn flickr account. https://www.flickr.com/photos/chasa-imago/albums
Het gebruikte glaswerk varieert van 24mm tot wel 200mm. Allemaal prima bruikbaar om landschappen mee te fotograferen. Zelfs macroobjectieven zijn goed te gebruiken. AF is minder belangrijk, soms is MF zelfs handiger omdat je niet het risiko loopt dat, tussen individuele opnames in, je focus verandert. :wink:

Loopt toevallig al enige tijd een discussie over op http://www.dpreview.com/forums/post/57421595
Ook iemand die twijfelt tussen het gebruik van een groothoekobjectief versus het stitchen van opnames die gemaakt zijn met niet-groothoek glaswerk.

Een voorbeeld:
Afbeelding
KaprunStauseen6 by Erik Haak, on Flickr
Gemaakt met een Tamron 24-70mm zoomobjectief @ 32mm. (in totaal 4 rijen van ieder 6 opnames)
Zo'n soort weidse blik, met zoveel detail en zonder allerlei 'rare' vervormingen, krijg je echt niet voor elkaar met een enkelvoudige groothoekopname. :)
(klein aandachtspunt; een CPL kan voor wat oneven luchtpartijen zorgen. Aan de andere kant was in werkelijkheid de lucht ook echt niet effen blauw)
Laatst gewijzigd door CaptainHook op wo mar 23 2016 6:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor evelakes » wo mar 23 2016 4:50 pm

Heb een Sigma 8-16 mm als dat niet ultra genoeg is.. wel voor crop. Filter zijn ook groot en duur voor deze lens.
Kan je aardig dichtbij mee schieten.
AfbeeldingMercedes AMG b&w (1 of 1) by richard evers, on Flickr

en veraf
Afbeeldingparis collection 4 (7 of 8) by richard evers, on Flickr
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Matthijs » wo mar 23 2016 8:41 pm

Erik,

Die panorama ziet er goed uit! Ik heb het vanavond nog een keer geprobeerd maar het is echt niets.
Dus ik wil toch graag een keuze gaan maken!

@Richard,

Ook fijne platen! Vooral bij die Mercedes een mooi groothoekeffect!
Welke (dure) filters(houder) zijn er dan wel te gebruiken op de Sigma 8-16mm?

Ik wil graag binnenkort beslissen, wat is de verstandigste keuze:

D600 + Samyang 14mm
D7200 + Sigma 10-20mm / 8-16mm (12-24mm ?)

Ik denk dat ik het slimste / beste doe aan de D600..
Gebruikersavatar
Matthijs

Forumlid
Berichten: 879


Locatie: Zeeland (ZB)
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor henkk » do mar 24 2016 8:18 pm

Eens met Erik's advies. Een (ultra)groothoek heeft aan de randen een 'wegloop'--effect. Dat maakt het stitchen ervan ook lastig. Daarom kun je beter een aantal opnamen maken met een gewone groothoek of standaard objectief en die stitchen.

Groet, Henk
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 4973


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor Vincent » do mar 24 2016 8:26 pm

Ik zou gewoon een groothoek kopen en dat als basis nemen en als het een keer beter uitkomt gaan stitchen met een standaard objectief. Door stitchen als basis te nemen om maar geen groothoek te hoeven nemen dan ga je een hoop fotomomenten missen waar stitchen gewoon geen optie is en een groothoek wel.

Verder mijn perosonlijke mening dat je de extra resolutie van een panorama tov een groothoek plaat maar zelden nodig hebt. Behalve als je echt extreem groot gaat afdrukken, of als je van zoekplaatjes houdt. Ook niets mis mee maar ook niet mijn persoonlijke favoriete methode :wink:
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Ultra-Groothoek

Berichtdoor AppieHappie » do mar 24 2016 9:50 pm

Zo'n klepje in de zonnekap lijkt mij wel handig!
Waarom bedenkt Nikon zoiets niet?
D4s, 2.8/14-24, 3.5/24PC, 2.8/24-70, 1.4/50, 2.8/55, 2.8/105, 2.8/70-200, 5.6/200-500, TC17E, SB-400, SB-800
Gebruikersavatar
AppieHappie

Clublid
Berichten: 61


Locatie: Nijmegen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten