Groothoeklens van 67mm?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm

Onderwerp:

Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor Ressiv » vr jul 29 2016 4:41 pm

Hallo,

Ik heb op mijn d5100 tot nu toe alleen een 18-105 lens zitten, maar zit al een tijdje te brainstormen over een groothoeklens. Echter heb ik nu 2 schroeffilters voor mijn 18-105 lens van 67mm (hoya pola en hoya nd 500). Ik vroeg mij af of er ook groothoeklenzen te koop waren in deze maat? Via google krijg ik ze niet zomaar gevonden, dus ik vrees het ergste :oops:

Wat is jullie advies hierin?
Ik heb nooit een Lee/Cokin systeem geprobeerd en als ik filmpjes bekijk over het gebruik van deze systemen spreekt het mij ook niet echt aan om te gaan gebruiken, vandaar dat ik al 2 schroeffilters heb gekocht voor mijn huidige lens.
Ik weet dat er adapterringen zijn, maar kun je daarmee ook van groot naar klein?
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor gijs sandberg » vr jul 29 2016 5:17 pm

Beste R,
re: niet zomaar gevonden
Heb je deze lijst al gevonden ? (met practisch alle courante en historische Nikon lenzen en filtermaat).
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/specs.html
re: groot naar...
Die zijn er wel, maar voor groothoeklenzen gaat dat niet lekker werken (vignettering).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor ReneG » vr jul 29 2016 5:29 pm

In random volgorde:

- Met adapterringen kun je een groter filter (77mm) op een lens met een kleiner frontelement zetten (bijv. 67mm). Een kleiner filter op een lens met een groter frontelement zetten kan mechanisch gezien wel, maar omdat die ring dan de buitenrand van je objectief afdekt (vignettering) ben je een deel van je beeld en daarmee effectief het groothoekbereik kwijt. Niet doen dus.

- Veel groothoeklenzen hebben inderdaad een wat grotere frontlens. Sommige groothoeklenzen kunnen uberhaupt niet met schroeffilters werken.

- De filters die je benoemt zijn relatief goedkoop vergeleken met lenzen; ik zou de keus voor een groothoeklens niet al te veel (of eigenlijk helemaal niet) af laten hangen van de filters die je nu hebt.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor JaapV » vr jul 29 2016 6:36 pm

...mede omdat de kwaliteit van een objectief aanmerkelijk belangrijker is dan zijn filtermaat.
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens met een filtermaat van 67mm?

Berichtdoor Marten » vr jul 29 2016 9:18 pm

Overzicht van filtermaten:
http://www.tiffen.com/nikon_lens_to_filter_chart.html

Eens met de vorige schrijvers, dat je daar je keuze voor een objectief natuurlijk niet primair op moet baseren.
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor emdeklerk » vr jul 29 2016 11:55 pm

Als de filtermaat je criterium is voor de afweging die leidt tot de aankoop van een groothoekobjectief moet je je beslist nog even verdiepen in de materie, denk ik zo.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor Olliepippie » za jul 30 2016 6:29 am

Een polarisatiefilter op een grootboek lens gaat sowieso niet goed werken want je krijgt donkere en lichtere delen in bijvoorbeeld lucht.
Groet,

Michel.
Olliepippie

Forumlid
Berichten: 178


Locatie: Noord Brabant
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor Ressiv » za jul 30 2016 11:00 am

Inderdaad, bekijk het eigenlijk helemaal verkeerd!
Moet uitgaan van het objectief, bedankt :P

Wat zou dan de slimme zet zijn, weer nieuwe circular filters kopen in de maat van dat objectief? Zal wel subjectief zijn, maar alle tips zijn welkom.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor ReneG » za jul 30 2016 11:08 am

Hoe vaak gebruik je die filters überhaupt en wat doe je er specifiek mee?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor Ressiv » za jul 30 2016 11:14 am

De ND 500 heb ik net gekocht, dus zal er nu wel veel mee gaan experimenteren. Het is voornamelijk voor landschapsfotografie.
Polarizer gebruik ik wel vaak overdag.

Ben mij aan het orienteren omdat ik ook graag wijder dan 18mm zou willen.
Gebruikersavatar
Ressiv

Forumlid
Berichten: 61


Locatie: Hapert

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor JaapV » zo jul 31 2016 11:23 pm

Koop een filter van b.v. 77mm en dan verloopringen voor de filtermaten van je gekozen objectieven.
Tenzij je een van de betrekkelijk zeldzame objectieven met een nóg grotere filtermaat wilt aanschaffen. Dan is dát je vaste filtermaat.
Groot nadeel van die handelwijze is dat zonnekappen dan niet meer passen... :problem:

Overigens, zoals ook al even aangestipt, een polarisatiefilter op een groothoekobjectief geeft vaak zeer ongewenste effecten. 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor Flandria » ma aug 01 2016 3:47 pm

Ik gebruik regelmatig een polafilter op een groothoekzoom (16-35).
Als je zorgt dat de zon in je rug blijft is er geen vuiltje aan de lucht.
Flandria



Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor JaapV » ma aug 01 2016 11:30 pm

Weliswaar niet helemaal on topic, maar "...geeft vaak zeer ongewenste effecten" klopt in principe wel (nog afgezien van de vraag of een polafilter überhaupt nog veel zin heeft in digitale fotografie).
Met welk doel gebruik jij het filter dan? Iets meer contrast?
De zon op 90 graden opzij geeft de meeste polarisatie. Mijn ervaring is dat zon in de rug weinig doet dan bijna een stop licht tegenhouden. Zie ik iets over het hoofd?
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor emdeklerk » di aug 02 2016 12:33 am

Ik zou graag willen weten waarom een polafilter geen zin zou hebben in digitale fotografie.

Voorts vind ik dat je simpelweg het beste voor ieder objectief het passende polafilter zou dienen te hebben. Ik weet het, het is duur maar wel het meest praktisch.

De regelmatig aanbevolen verloopringen zijn onhandig en en zitten meestal muurvast op het filter, bij voorkeur op die momenten dat je een en ander het snelst los wil hebben...
Nog afgezien van de ellende met zonnekappen.
Ik heb nog nooit van iemand gehoord dat hij werkelijk zo werkte: bij het monteren van een objectief met een kleinere filtervatting eerst het polafilter van het objectief met grotere filtervatting schroeven, dan de verloopring op het filter en dan het geheel op het andere objectief. En dan weer terug wanneer het eerste objectief weer wordt gemonteerd...
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Groothoeklens van 67mm?

Berichtdoor JaapV » di aug 02 2016 7:11 pm

Polafilter in digitale fotografie: bijvoorbeeld hierom niet.

Maar over passende filters ben ik het geheel met je eens. Ik schreef het omdat TS hier kennelijk een budgettair probleem mee heeft.

"Nog nooit van iemand gehoord...": nu wel. Ondergetekende, gedurende een jaartje, daarna nooit meer :)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:


Terug naar “Groothoekzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten