Welk objectief is aan te raden voor mijn gebruiksdoeleinden?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm

Onderwerp:

Welk objectief is aan te raden voor mijn gebruiksdoeleinden?

Berichtdoor Lex van Binsbergen » za nov 26 2005 8:20 pm

Binnenkort ben ik van plan om een Nikon D70s aan te schaffen, maar heb geen flauw benul van het beste bijpassende objectief.
De camera zal hoofdzakelijk worden gebruikt tijdens mijn werk als makelaar voor het maken van buitenopnamen van objecten, waarbij ik soms moet proberen vanaf korte afstand toch een heel pand op foto vast te leggen, voor het maken van binnenopnamen van huizen en daarnaast voor privégebruik in en om het huis.
Wie kan mij wegwijs maken en mij een advies geven over het juiste te gebruiken objectief?
Vast bedankt voor het willen reageren!
Lex van Binsbergen



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » za nov 26 2005 10:45 pm

Het bijgeleverde objectief (de 18-70 DX) kan prima voor die doeleinden gebruikt kan worden. Ik spreek uit ervaring want heb hetzelfde objectief (op mijn D70). 8)
Op termijn zou je ter aanvulling een 12-24 objectief (nog verder groothoek)kunnen overwegen.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Lex van Binsbergen » za nov 26 2005 10:56 pm

onno schreef:Het bijgeleverde objectief (de 18-70 DX) kan prima voor die doeleinden gebruikt kan worden. Ik spreek uit ervaring want heb hetzelfde objectief (op mijn D70). 8)
Op termijn zou je ter aanvulling een 12-24 objectief (nog verder groothoek)kunnen overwegen.


In advertenties lees ik veel verschillende prijzen, w.o. prijzen voor uitsluitend body's, dus neem ik aan zonder objectief.
Is het zo dat een objectief eenvoudig is te wisselen en dien je dus een 12-24 objectief als aanvulling te zien en niet in de plaats van het 18-70 DX objectief?
Lex van Binsbergen



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » za nov 26 2005 11:55 pm

Het grote voordeel van een (digitale) spiegelreflex camera is juist dat je gemakkelijk objectieven kan wisselen. Bij elke foto een andere... 8)

De 18-70 lens is het voordeligst wanneer deze tegelijk met de body (als 'kit') wordt aangeschaft.

Let er goed op dat een Nederlandstalige handleiding wordt meegeleverd. Dan is het 'witte' import. Anders zal de officiële importeur voor Nederland, Inca BV, geen support/garantie leveren.

Wellicht is het interessant om een D50 ook te overwegen. Deze is wat compacter, lichter, voordeliger en ook prima geschikt voor foto's 'in en om huizen'. De D50-kit bevat een 18-55 objectief dat iets minder ver inzoomt dan de 18-70 maar is voor groothoek en normale opnamen net zo geschikt.

Brochure D50: http://www.europe-nikon.com/uploads/nnl ... ure_NL.pdf
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Onno » zo nov 27 2005 12:11 am

Ik zie dat je in Frankrijk woont. Daar zal zeker geen Nederlandstalige handleiding worden meegeleverd... :)
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo nov 27 2005 2:19 pm

de 18-70mm AFS DX Nikkor is zeker geschikt voor opnamen in niet al te kleine ruimtes, en met een SB-600 flitser op de D70(s) licht je de ruimte voldoende uit om een overzichtelijk plaatje te maken. In kleinere ruimtes, als een badkamer, kamers van 3 bij 3 meter, ben je beter af met een 14mm/f2.8 lens, ook voor een overzichtsfoto van de voorkant van een gebouw is dit een perfecte lens, en scherper/beter dan de 18-70mm kitlens.
De 12-24mm zou ik alleen overwegen als vertekening en onscherpte geen issue is, ofwel gewoon laten staan die 12-24mm...
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor parastuff » zo nov 27 2005 5:10 pm

Ik denk alleen dat voor de prijs van de 14mm je een complete camera met kitlens koopt, zelfs een sigma 14mm/2.8 kost ruim 800 euro.
parastuff



Onderwerp:

Berichtdoor Onno » zo nov 27 2005 6:41 pm

Inderdaad is de 14mm 2.8 optisch stukken beter. Maar de prijs past niet geheel bij het doel van Lex lijkt me.

Een D50 met 18-55 of D70s met 18-70 is al stukken beter dan de compactcamera's waarmee de meeste makelaars objecten vastleggen. Laten we geen limousine adviseren waar een goede middenklasser ook prima voldoet.
Gebruikersavatar
Onno

Clublid
Berichten: 3274


Locatie: Houten
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » zo nov 27 2005 11:44 pm

het is allemaal waar, de vorige reacties met betrekking tot de prijs van een 14mm Nikon objectief (al blijft de Sigma natuurlijk wel erg bescheiden in de schaduw van zijn eigen lichtafval en vertekening staan), maar ik denk dat als je een kwalitatief goed objectief gebruikt, je toekomstige huizenkopers sneller over een streep trekt dan met gruizige, slechtbelichte, vertekende plaatjes van een mooi huis.
En voor een serieuze makelaar mag die aanschaf toch geen financieel probleem zijn?
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Lex van Binsbergen » ma nov 28 2005 9:31 pm

Ben blij met alle goede adviezen die ik krijg, maar vraag mij nu het volgende af.
Ik ben geneigd om op basis van die adviezen te kiezen voor de D50, maar kan ik daar dan ook zonder problemen de aanbevolen objectieven op gebruiken, of is het zo dat bij iedere camera weer andere objectieven horen?
Jullie zien het: ik ben geen fotograaf, maar maak slechts kiekjes, al zou ik er wel meer van willen weten om een beter eindresultaat te krijgen.
Lex van Binsbergen



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma nov 28 2005 11:48 pm

Lex,

ook op de D50 kun je de genoemde objectieven gebruiken, je kunt zelfs alle autofocus objectieven van Nikon gebruiken op de D50. De lensvatting is min of meer ongewijzigd gebleven sinds de Nikon F, maar alleen de autofocus objectieven zullen werken met behoud van lichtmeting.

Veel succes, ook met je foto's.

Marco.
vanson




Terug naar “Standaardzoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten