Scherpstel problemen

Discussies over telezoom objectieven zoals 55-200 mm, 80-200 mm, 70-300 mm of 200-400 mm

Onderwerp:

Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » za mar 25 2017 2:12 pm

Ik ben in het bezit van een Tamron 150-600 het eerste model en die gebruik ik samen met mijn Nikon D610 maar het volgende probleem doet zich voor dat de Tamron niet wil scherpstellen als ik hem ergens op richt en de scherpstel knop indruk , dat is bij mij de AE-L AF-L knop .
Hij weigert niet altijd maar wel regelmatig en bij vogelfotografie is dat heel lastig. Nu heb ik bij de Tamron en de D610 de contacten al met alcohol schoon gemaakt en nog steeds heb ik dat probleem .
Als ik een andere Tamron of andere Nikon lens er opzet heb ik het probleem niet en hij weigert het ook op mijn Nikon D7100 en de andere lenzen hebben dat probleem niet op de D7100 , dus ik denk dat het aan de Tamron 150-600 ligt .
Kan ik zelf nog iets doen of moet ik gebruik gaan maken van mijn garantie bij Tamron?
Als er een oplossing is hoor ik het graag?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor ArendV » za mar 25 2017 4:53 pm

Ik zou contact opnemen met Tamron. Het "bevriezen" van de autofocus van dit objectief komt bij meerdere Nikon gebruikers voor en blijkbaar heeft Tamron een oplossing.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » za mar 25 2017 7:52 pm

Dank je wel ik ga de garantie aan spreken.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » zo apr 09 2017 5:41 am

Ik wil even vertellen hoe het af gelopen is met mijn Tamron 150-600mm . De lens is bij Camtech geweest voor reparatie en er is het volgende aan gedaan , stabilisator vervangen AF regeling vervangen noodzakelijke delen vervangen firmware update uitgevoerd optiek getest en er werd ook gevraagd of ik de lens vaak gebruikte en dat moest ik met ja beantwoorden en toen werd er gezegd dan zie ik u over twee jaar weer hier met de zelfde problemen , maar het probleem van niet scherpstellen bleef zich voordoen . Toen naar Nieuwvenep gegaan en daar de lens getest bij Trancontinental ook op de daar aanwezige D800 het zelfde probleem en een nieuwe lens gekregen dus een goede service van Transcontinental. De volgende dag weer er op uit om met mijn nieuwe lens om weer foto's te gaan maken maar helaas het zelfde probleem doet zich weer voor op mijn beide camera's dus goede raad is duur en heb het scherpstel instelling weer terug gezet naar de ontspanknop in plaats van de AE-L AF-L knop maar helaas weer de zelfde problemen Ik ben nu ten einde raad en was in staat om de lens kapot te slaan want het lontje werd steeds korter en de teleurstelling alleen maar groter , maar wat kan er nou in hemelsnaam aan de hand zijn ? Want de lens deed het de eerste twee jaar prima?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Nikkormaat » zo apr 09 2017 9:49 am

Wat een ellende zeg. Hebben ze bij Camtech uitgelegd, waarom ze je elke 2 jaar terug verwachten? Mogelijk zit daar een oplossing in.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » zo apr 09 2017 9:57 am

Omdat het dan versleten zal zijn zeggen zij.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Nikkormaat » zo apr 09 2017 10:05 am

Eigenaardig, want Transcontinenta geeft 5 jaar garantie of was dat tijdens jouw aanschaf nog niet het geval?
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » zo apr 09 2017 12:17 pm

Als u het had doorgelezen heeft u kunnen zien dat alles onder garantie is af gehandeld dus daar ligt het niet aan
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Nikkormaat » zo apr 09 2017 10:48 pm

Ik bedoel ook niet dat er geen garantie gegeven is. Ik verbaas mij slechts over de combinatie van 5 jaar garantie en slechts 2 jaar bruikbaarheid. Ik zou met zo'n garantieperiode een vergelijkbare of langere levensduur verwachten.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 10 2017 6:28 am

Ben ik met je eens, als er 5 jaar garantie gegeven wordt verwacht je minstens dat het 6 jaar mee gaat.
Maar de uitspraak van Camtech was goed duidelijk.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor ATOR » ma apr 10 2017 12:31 pm

Slijtage valt wettelijk niet onder garantie. Het product moet bij normaal gebruik wel voldoen aan een bepaalde levensduurverwachting. Het is dan de vraag wat de verwachte levensduur is bij normaal gebruik, en wat normaal gebruik precies inhoudt.

Maar vijf jaar garantie betekent zeker niet automatisch dat een product vijf jaar mee hoeft te gaan.

Volgens de Uneto-Vni (de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel) is de levensverwachting van fotoapparatuur boven de €400 bij normaal gebruik 4 jaar. PDF file

Misschien dat iemand kan vertellen wat 'normaal gebruik' is. Dat een lens, zelfs bij intensief gebruik, na twee jaar totaal versleten is lijkt me erg snel. Aan de andere kant zou je hier kunnen inbrengen dat je door de relatief lage prijs geen professioneel product mag verwachten.

Voer voor juristen :ugeek:
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpstel problemen

Berichtdoor Ronald Jan » ma apr 10 2017 4:29 pm

De relatief lage prijs is alleen maar zichtbaar door de duurdere lenzen als ze het zelfde kunnen , en net wat u zegt wat is normaal gebruik? Ik versta daaronder gewoon fotograferen en of dat nu een dag of 300 dagen per jaar zijn ? En wat uw tabel betreft ik geloof dat ik voor deze lens €1100 betaald heb dus zal het wel op 6 jaar staan wat hij moet mee gaan?
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Telezoom”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten