Dxo score

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor Marten » vr sep 30 2016 6:32 pm

djunclesam schreef:.Ik weet dat wij er anders naar kijken, agree to disagree, maar ik denk dat het een relevante discussie is en blijft. Wellicht ervoor waken dat we niet een herhaling van zetten van de vorige keer krijgen. Dan voegt het namelijk weinig toe

Prima toevoeging, die laatste passage, Vincent ! Eens!
(Overigens denk ik dat wij er helemaal niet zo verschillend naar kijken)
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor JaapV » vr sep 30 2016 9:45 pm

:D :D
Was dat laatste nou écht nog ff nodig, Marten? 8)
Groet, Jaap

Avatar gescand van de cover van mijn eerste boek over fotografie: Ollie B. Bommel's fotoboek - 1952
Galaxy S9+, D800, Nikkor glas, diverse gadgets * flickr fotootjes
Gebruikersavatar
JaapV

Clublid
Berichten: 5194


Locatie: Oud-Beijerland
Ervaringsniveau: ***
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor Marten » vr sep 30 2016 11:48 pm

"De schalk veroorlooft zich grapjes met ons aanzien. En dat gaat niet. Dat leidt tot roerigheid onder het gepeupel."
De Markies
De Gezichtenhandel
Marten

Forumlid
Berichten: 6933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor Benjamin Wassink » za okt 01 2016 12:42 am

pveenstra schreef:Is het wellicht ook niet appels met peren vergelijken? 35 of 25 mm, dat maakt nogal wat uit.



Dat dacht ik ook meteen.
De Zeiss is een groothoek objectief, de Nikon een standaard objectief. Een groothoek objectief heeft meer correctie elementen.
Volgensmij ligt het omslagpunt bij 28mm.
Komt nog een keer bij dat de Zeiss een fx objectief is. Je hebt dezelfde beeldhoek maar wel meer elementen voor de sensor. Mij is altijd geleerd dat minder elementen beter beter is om het simpel te houden.
Benjamin Wassink

Forumlid
Berichten: 166


Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor joebat » zo okt 02 2016 12:35 pm

Nogmaals, ik wil hier geen vergelijking doen tussen 25 en 35. Zijn 2 verschillende werelden.

Het enige wat ik aanhaal is dat een lens van 150 euro een hogere score heeft dan een lens van 900 euro. Dat was voor mij iets onbegrijpelijk, zeker afgaande wat je aan voorbeelden vindt. De 35 mm is zeker niet slecht, heb hem zelf.

En inderdaad de 25 wordt 37 op dx. Mijn 50 mm af-s en de 14 mm samyang zijn ook een ff lenzen. Ik begrijp niet dat dit een probleem zou opleveren, ik zou het tegendeel verwachten (zeker wat iedereen toch beweerd).

J.
Nikon D3200 met 18-105, AF-S 50 1.8, AF-S 35 1.8, Samyang 14 2.8 UMC, Pentor 500 f/8, Metz AF 50-1, voorzetlens Canon 250D,
Gebruikersavatar
joebat

Forumlid
Berichten: 328


Locatie: Leuven
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor Patrick » zo okt 02 2016 2:07 pm

Het bedrag dat een objectief kost is erg gekoppeld aan de lichtsterkte en het aantal mm. De hoogste scores mag je verwachten bij een 85mm of (wat) langer. Simpelweg omdat dat soort objectieven relatief eenvoudig te ontwerpen zijn.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26861


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Dxo score

Berichtdoor pveenstra » zo okt 02 2016 4:27 pm

Precies, daarom zijn beide scores sowieso niet te vergelijken.
Hartelijke groet,
Peter Veenstra
Foto's
Fotoblog
Gebruikersavatar
pveenstra

Clublid
Berichten: 1127


Locatie: Midden-Nederland
Contacteer:


Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten