Nikkor 105 mm (geen AF) in combinatie met D70S ??

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)

Onderwerp:

Nikkor 105 mm (geen AF) in combinatie met D70S ??

Berichtdoor bja099 » za jan 21 2006 6:34 pm

Sinds kort ben ik overgestapt van een F70 naar de D70s.

Ik wil graag met macrofotografie gaan "stoeien".
Nu heb ik (voor € 200,-) een Nikkor 105 mm gezien (zonder autofocus). De lens ziet er nog prima uit.

Volgens de verkoper kan je met deze lens op een - niet digitale camera - 1:1 halen. Bij een digitale camera zegt hij echter dat dat niet geheel gehaald wordt vanwege de factor 1,5.

Ik las ergens (iemand die ook een micro/macro lens verkoopt) dat dit soort lenzen niet werken met digitale camera´s

Heeft iemand ervaring met "oude" (macro)lenzen met digitale fortografie?
bja099



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » za jan 21 2006 7:35 pm

Hoi,

De verkoper kletst maar wat.

Met een manuele 105 mm macro haal je geen 1:1 maar 1:2. Met een PN11 tussenring (tussen camera en objectief) haal je met de manuele 105 macro wel 1:1.
De autofocus 105 mm macro haalt wel 1:1 en zonder tussenring.

Op een digitale camera krijg je door de kleinere sensor al veel eerder een detail opname. Je haalt dan wellicht iets van 1:1.3.

Het manuele 105 mm objectief is wel een mooi objectief.

Op de D70 (en ook een D100 en D50) kun je met een manueel objectief geen lichtmeting doen. Je moet zelf diafragmeren, scherpstellen, de sluitertijd met een aparte lichtmeter bepalen, en die sluitertijd op de camera instellen. Dat werkt op zijn zachts gezegd onhandig, als je het niet gewend bent.

In de praktijk betekent het bij macrofotografie bij gelijkblijvende lichtomstandigheden, hetzelfde objectief en eenzelfde afstand tot het onderwerp en ongewijzigd diafragma, dat je maar een keer licht hoeft te meten. Verander je het diafragma, dan kun je met wat hoofdrekenen de sluitertijd bepalen :-)
(Stel je gaat van diafragma 11 naar 16, dan wordt de sluitertijd 2x langer).

Op de professionele D1...D2X en de D200 werkt een lichtmeting met manuele objectieven wel.

Verder is bij macrofotografie een statief VERPLICHT :-).

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor Edje » zo jan 22 2006 9:59 pm

Een zeer goed alternatief is de 105 mm f2.8 macro lens, ex dg van sigma, ben je iets goedkoper uit en mbt de zoomlenzen van sigma is deze kwalitatief wel goed nb. nieuw kost ie nog geen 400 euro en deze zou goed moeten werken op digitale camera's
Edje

Forumlid
Berichten: 108


Ervaringsniveau: ****

Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 23 2006 3:46 pm

een tijdje terug was er (ook op dit forum) melding van het mogelijk uitbrengen van een nieuwe versie van de 105mm/f2.8 AF Micro Nikkor, met AFS (snelle, stille scherpstelling). Of deze lens er daadwerkelijk gaat komen moeten we maar even afwachten.

Je zult eerst moeten bedenken wat een geschikt brandpunt is voor jouw macrowerk. De werkafstand is vaak erg fijn als deze groter is. Op een D70 worden brandpunten natuurlijk 'verlengd' met een facor 1,5 (60mm wordt 90mm, etc), dus dat euvel is dan al een beetje verholpen.
Als je voornamelijk bloemen, beestjes, en paddestoelen buiten wilt fotograferen, dan is het zeker handig als je er op een redelijke afstand vanaf kunt staan (schrikken de beestjes niet van, en blijft je broek schoon omdat je niet op de grond voor die Vliegenzwam hoeft te zitten...). Voor het 'thuiswerk' zal een 60mm vaak al volstaan, maar dat hangt natuurlijk af van de beschikbare ruimte die je hebt.

Ik hoor ook geen slechte dingen over de al wat oudere en redelijk goedkope 90mm/f2.8 Sigma macro lens. Niet dat Sigma of Tokina (of welk ander 'B-merk' dan ook) het zich kan veroorloven om slechte lenzen te produceren, maar het zal nooit dezelfde kwaliteit halen als een originele Nikon macro lens.

In plaats van een macro lens zou je ook een telezoom kunnen overwegen met 'macro' instelling, zodat je ook (als je deze nog niet hebt en graag wilt hebben) een aanvulling hebt op je standaardzoom.
met name de 70-210mm/f4-5.6 en 75-300mm/f4-5.6 zijn in combinatie met een 5T of 6T close-up lens erg leuk om 'macro' opnames te maken. Ik ken een aantal zeer enthousiaste gebruikers van deze cobinatie(s) die erg tevreden zijn met de resultaten, in elk geval totdat ze zich ertoe zetten om een echte macro lens aan te schaffen.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Ed Post » ma jan 23 2006 8:07 pm

Optisch hoeft een Sigmalens helemaal niet onder te doen voor een Nikonlens, in het verleden heeft Sigma ook lenzen geproduceerd voor Leica en daar verwacht men toch ook optische klasse.... :shock:
Probleem waar je vaak bij de B-merken tegen aanloopt is dat de toleranties wat ruimer zijn wat dan weer optische gevolgen heeft.
Interne schroefvattingen zijn vaak wat ruimer en om dan teveel speling op te vangen is men wat scheutiger met vet.
Bij Nikon heb je dat in principe niet, alhoewel ik wel eens AF-Nikkors in mijn handen heb gehad waarvan je het voorste deel t.o.v. het achterste deel gewoon iets van elkaar kon trekken vanwege de speling.... :cry:
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Gebruikersavatar
Ed Post

Clublid
Berichten: 2341


Locatie: Tweede Exlöermond
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma jan 23 2006 8:24 pm

Dag Ed, Nikonvrienden,

Je hebt gelijk ook Nikon maakt lenzen die ze beter niet kunnen verkopen.

Macro fotografie is toch een richting die door weinigen wordt beoefend. Volgens de oprichter van www.photo.net (Philip Greenspun) zul je om die reden niet zo gauw een buil vallen bij macro-objectieven van andere merken dan Nikon. Die moeten gewoon goed zijn wat de doelgroep is klein en ook erg kritisch.

Nu maar even afwachten wat de manuele focus ZF van Zeiss (Cosina volgens sommige bronnen) zal betekenen.

AG
Amadeus Gould



Onderwerp:

Berichtdoor vanson » ma jan 23 2006 8:32 pm

Ed Post schreef:Optisch hoeft een Sigmalens helemaal niet onder te doen voor een Nikonlens, in het verleden heeft Sigma ook lenzen geproduceerd voor Leica en daar verwacht men toch ook optische klasse.
Probleem waar je vaak bij de B-merken tegen aanloopt is dat de toleranties wat ruimer zijn wat dan weer optische gevolgen heeft.
Interne schroefvattingen zijn vaak wat ruimer en om dan teveel speling op te vangen is men wat scheutiger met vet.
Bij Nikon heb je dat in principe niet, alhoewel ik wel eens AF-Nikkors in mijn handen heb gehad waarvan je het voorste deel t.o.v. het achterste deel gewoon iets van elkaar kon trekken vanwege de speling.... :cry:


Daar zullen geen Micro Nikkors tussen hebben gezeten...

De eerste AF objectieven zijn inderdaad nogal twijfelachtig qua duurzaamheid, ik heb al twee 50mm/f1.4 AF Nikkors van het eerste type in elkaar laten draaien (voorkant kwam er met lensdelen en al van af), en ook de eerste 55mm/f2.8 AF Micro Nikkor is van eenzelfde bouwkwaliteit: goed maar niet bestand tegen jarenlang gebruik.

Wat is het brandpunt van die Makro-Planar die Zeiss op stapel heeft staan? Het lijkt er wel op dat de lens ontzettend lang gaat worden als je instelt op de minimum scherpstelafstand, doet qua formaat en bouw een beetje denken aan de pre-set Micro Nikkors.
vanson



Onderwerp:

Berichtdoor Amadeus Gould » ma jan 23 2006 9:39 pm

Dag Marco,

Ik denk dat de Zeiss lenzen (die door Cosina worden gemaakt in Japan - deze site laat zien dat ze uit Japan komen http://www.fujiya-camera.co.jp./ ) eigenlijkl hetzelfde ontwerp zijn als de Contax lenzen.

Ik gok op een 100 makro planar en een 35 mm.

AG
Amadeus Gould




Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten