Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Kenneth » wo apr 15 2015 9:42 pm

Ik heb een vraagje voor de bezitters van de Sigma 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM.

Ik ben me aan het oriënteren op een macrolens en heb nu al 100 reviews gelezen over de lenzen die ik op mijn shortlist (met de nikkor 85 VR, de Tamron 90mm, de Tokina 100mm en de nikkor 105) heb staan. Keuze lijkt nu toch echt gevallen te zijn op de sigma, want die heeft in principe (net als de nikkor 105) alles wat ik wil. Lange werkafstand, focus limiter, geen uitschuivende elementen, VR (of OS dan eigenlijk) et cetera. Alleen dan bijna de helft goedkoper.

Nu lees ik alleen in een aantal reviews en ook in gebruikerreviews dat de OS nogal luidruchtig is als hij wordt gactiveerd en gedeactiveerd. Hoe ervaren de bezitters dit? Is het echt storend bij het fotograferen? Schrikken eventueel de beestjes hiervan? (als je uit de hand fotografeert natuurlijk want op statief zet je hem sowieso uit).

Dit is namelijk eigenlijk het enige dingetje dat me nog tegenhoud om deze lens te gaan kopen.
Kenneth

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Willem v D » do apr 16 2015 1:10 pm

Zelf heb ik geen ervaring met de sigma 105 os, maar wel met de os van sigma.
Deze kan ik zeer goed noemen op mijn oude lens En heb deze ook nooit gehoord, ook niet met het aan en uit zetten.

Op marktplaats staat iemdan die deze lens verkoopt, misschien kan je deze persoon een mailtje sturen met je vraag daarin.

Succes.
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor iefie » do apr 16 2015 1:21 pm

Elke macro lens is goed, en de sigma misschien wel de beste. En van dat geluid gaan de beesies niet weg hoor

Verstuurd van mijn GT-I9300 met Tapatalk
D90 /mb-d80 / 18-70 / 70-300 VR / 70-210D /35 1.8 / 50 1.8 / Tamron 90mm 2.8 macro / 2x sb-700.
Gebruikersavatar
iefie

Forumlid
Berichten: 1704


Locatie: spijkenisse
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Léon Obers » do apr 16 2015 1:25 pm

Geen ervaring, maar die lens schijnt inderdaad wat geluid te maken met de optical stabilisation.
Bijna alle Google hits op de eerste zoekactie naar "noise" voor die lens geven dat in gebruikerservaringen aan.
https://www.google.nl/?gws_rd=ssl#newwi ... hsm+noise+

Maar of het zodanig hard zou zijn dat beestjes daar van weg zouden vliegen?
Hoewel het meeste "bloemen" zie ik op Flickr in ieder geval genoeg opnamen met beestjes:
https://www.flickr.com/groups/sigma-mac ... -hsm/pool/
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor evelakes » do apr 16 2015 3:11 pm

Geweldige lens krijg je geen spijt van. Heb zijn zoom broertje/zusje 50-150 , zelfde OS systeem en de beestjes vliegen niet weg.
De scherpte is absoluut geweldig.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 17 2015 7:51 am

Neem nog eens even de zoekopdracht van Léon en vervang "noise" dan door "hunting".
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Léon Obers » vr apr 17 2015 8:16 am

........dan kom je mogelijk specifiek aan AF eigenschappen die te maken hebben met het grote bereik van de AF tot in het macro-gebied.
Door de AF-limiter te gebruiken, voorkom je overmatige "hunting".

http://www.photozone.de/canon_eos_ff/74 ... f28oseosff
A focus limiter is implemented in order to avoid focus hunting across the focus range.

http://www.the-digital-picture.com/Revi ... eview.aspx
A focus limiter switch allows restriction of focus distances to within ranges including: 1.02 - 1.48', 1.48' - 8 and 1.02' - 8 (full range) (.312 - .45m, .45m - 8 and .312m - 8 ).
Narrowing the autofocus distance range can decrease focus hunting which increases overall focus speed.


http://www.thephoblographer.com/2012/01 ... hsm-macro/
The other switch gives you the option of locking the autofocus from 0.45m to infinity, 0.312m-0.45m, and full, which would be the whole range. The reason to choose one or the other is speed. If you know your subject is further than 0.45m, then choosing that specific autofocus mode will achieve focus faster since it can ignore focus hunting to super macro distances.

http://www.digitalrev.com/product/sigma ... /MTI3MTY_A
It has an optical stabiliser switch on/off, an autofocus switch on/off, and a 3 position focus limiter switch 1. macro - infinity 2. midrange / ultra close 3. close, which prevents focus hunting, although the HSM focus motor is fast enough for anything.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr apr 17 2015 10:30 am

Ik bedoel met "hunten" het heen en weer zoeken door het scherpteveld, de ene keer voor het scherpstelvlak, de andere keer erachter. Het duurt even voordat je met een objectief op een Nikon camera het juiste scherptstelvlak hebt gevonden. Met de Limiter beperk je het wel bereik waarover het scherpstelvlak gezocht wordt, maar het hunten blijft .
Met m'n Nikkor is het in een keer naar het juiste scherpstelvlak.
En helaas heb ik de AF nodig, ook in het macro gebied.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor JvdKooij » vr apr 17 2015 10:41 am

kun je ook een linkje geven Hans, want als ik zoek, kom ik alleen maar tegen dat het een hele goede lens is waarvan de AF prima in orde is.
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor emdeklerk » vr apr 17 2015 4:44 pm

Zoek op Google ook eens op "Sigma 105mm macro pendelen hunten"

De Nederlandse term is namelijk pendelen.
Soms wordt ook het woord "zoeken" gebruikt in de context "scherpstelpunt zoeken".
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor peterpj » vr apr 17 2015 4:54 pm

Ik heb de lens en het is een uitstekende lens die het uitstekend doet op mijn d800. Geen probleem met de inderdaad wat hoorbare os.
Nikon F801s,D800, Canon G1x , Lensen Tokina AT-X 16-28 F2.8 pro fx,Sigma 35 1.4 DG HSM, Sigma AF 105mm f/2.8 EX HSM DG OS macro, Nikkor 80-200 2.8, Nikkor 50 1.8, flitsers Nissin Di866MKII, Metz 45CT4
http://www.flickr.com/photos/piotrpj/
peterpj

Forumlid
Berichten: 269


Locatie: zwaag
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Kenneth » vr apr 17 2015 8:43 pm

En met het hunten? Zoals door Hans genoemd? Is dat overigens niet gewoon een probleem dat inherent is aan macrolenzen met deze brandpuntsafstanden? In deze review van de nikkor 105 noemt iemand ook dat deze lens vaak aan het hunten is. http://tweakers.net/productreview/61639 ... micro.html

Overigens bedankt voor de reacties tot zover.
Kenneth

Forumlid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor robasc » vr apr 17 2015 10:12 pm

statief manual focus evt instelslede macro fotografie is niet zo makkelijk
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor Léon Obers » vr apr 17 2015 10:14 pm

Je hebt helemaal gelijk.
Fotografeer je uit de hand op een erg korte "macro-afstand" met de erg kleine scherptediepte die erbij hoort, is elke beweging die jezelf maakt een afwijking in de afstand tot je onderwerp. Daar zal de AF dan inderdaad direct op reageren. Beweeg je veel, zal de AF dus ook veel "corrigeren" of "hunten". Allemaal inherent aan scherpstellen uit de hand op korte afstand. Heeft weinig met een slechte AF functionaliteit te maken, maar gewoon met de aard van scherpstellen op korte afstand.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Vraag aan gebruikers van Sigma 105mm OS HSM

Berichtdoor robasc » vr apr 17 2015 10:29 pm

kortom even een plaatje schieten is er niet bij neem van mij aan dat het heeeeel lang duurt voor dat je met leuke foto s thuis komt
bij macro fotografie dus geen auto focus gebruiken
robasc

Forumlid
Berichten: 57


Locatie: lelystad
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten