Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Discussies over macro/micro objectieven

Onderwerp:

Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Tamara88 » di jun 02 2015 12:47 pm

Beste mensen,

Ik heb reeds diverse sites en lenzen bekeken, maar ik zou graag jullie advies in deze willen.

Ik wil graag mooie foto's maken van mijn aquarium en natuurlijk van de bewoners, waarvan de kleinste bewoners maximaal 2,5 cm zijn.

Met mijn huidige lens (dit is geen macro lens), te weten een 18-140 lens, kom ik niet close genoeg en ook het scherp stellen lukt vaak niet (vermoedelijk komt dit door het glas). Ik ben nog een beginneling, dus moet nog wat met de instellingen "spelen". Ik heb al van alles geprobeerd, maar ik wil foto's van dichterbij maken.

Ik denk dat ik hiervoor het beste een macro lens kan aanschaffen, zodat ik in ieder geval meer close-up foto's kan maken.

Ik heb twee Nikon lenzen gezien en een Sigma lens gezien. Deze lopen qua prijzen best uiteen en tot een best hoog bedrag. Hieronder de lenzen genoemd.

- Nikon AF-S VR 105 f/2.8G IF-ED
- Nikon AF Micro Nikkor 60mm f/2.8D
- Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro OS HSM Nikon.

Ik heb hier op het forum reeds een foto gezien van een leeuwenwelpje bij water die gemaakt is met de Nikon 105 (even afgekort). Deze foto is natuurlijk schitterend!

Uiteraard is het ook een optie om deze lens te gebruiken bij dierentuinbezoeken, maar dat zou "secundair" zijn.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen/adviezen zou zijn: in die zin dat als ik bijvoorbeeld genoeg heb aan de 60mm, hoor ik het ook graag.

Groetjes,

Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Tamara88 » di jun 02 2015 1:13 pm

Ik heb een Nikon 5200
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor ATOR » di jun 02 2015 1:25 pm

Je kunt met je huidige lens al goed het verschil zien tussen 60mm en 105mm, het brandpunt is precies hetzelfde, het enige verschil is dat je met een macro lens veel dichterbij kunt scherpstellen. Voor kleine visjes lijkt me een 105mm beter geschikt, tenzij je een heel klein aquarium hebt.

Bij fotograferen door glas heen kan de auto-focus in de war raken van de reflecties die het ziet op het glas en daarop scherp stellen. Ook zorgen reflecties van buitenaf voor een vermindering van contrast. Om de mooiste aquariumfoto's te maken moet je er voor zorgen dat er geen licht van buitenaf valt op het glas waar je doorheen fotografeert. Een rubber zonnekap die je tegen het glas aandrukt is ideaal.
Als je loodrecht op het glas fotografeert dan heb je het minste last van het aquariumglas.
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Highlander » di jun 02 2015 2:21 pm

Hoe je reflecties ook kunt voorkomen, door de zijkanten van jou aquarium af te plakken met wit papier, voor reflectie van het licht.
En dan met een externe flitser van boven af door een stuk lichtdoorlatend stuk papier heen te flitsen, vergeet niet je interne flitser af te dekken.
Op deze manier licht je je aquarium heel mooi uit en heb je minder last van reflecties
En dan handmatig scherpstellen, zou het moeten lukken
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6493


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Tamara88 » di jun 02 2015 3:00 pm

Super bedankt voor jullie reacties!

Ik weet inderdaad dat alles om het aquarium heen donker moet zijn, dat je dan de mooiste foto's kan maken.

Voor Marktplaats ben ik erg huiverig, omdat ik er nog niet veel verstand van heb. ik wil natuurlijk ook geen miskoop doen. Wel bedankt voor de tip!

M.b.t. flitsers: hier heb ik nog totaal geen kaas van gegeten. Ik heb werkelijk geen idee welke ik zou moeten hebben (heb er nu nog geen), dus an sich een goede tip, maar wellicht voor de toekomst.

Verder gaf iemand mij nog de tip een macro-lens te nemen met een "vast" brandpunt (ik hoop dat ik dit goed zeg), m.a.w. een lens waarmee ik niet kan inzoomen. Hebben jullie hier nog ideeën over?

Ik hoor het graag :)

Groetjes,

Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Highlander » di jun 02 2015 3:37 pm

In plaats van een flitser zou je het ook kunnen proberen met een schemerlamp.

Dat een vast brandpunt objectief ook wel prime objectief de standaard is in macro klopt wel, ik heb nog niemand gezien die met succes een zoom-objectief gebruikt.
Het aantal mm is voor iedereen weer verschillend, voor buiten gebruik je zo veel mogelijk aan mm, zodat je niet in je eigen schaduw staat maar ook de beestjes niet opschrikken.
ook hoe meer mm hoe minder scherpte diepte wat veel mensen wenselijk vinden.
Gebruik je hem alleen voor in huis heb je aan 60mm meestal wel genoeg.
De meeste gebruiken denk ik de Nikon AF-S Micro 105mm 2.8G IF-ED , kun je alle kanten mee op en is ook nog eens een voortreffelijk portret objectief
Met vriendelijke groet,
Chris

Plaatjes kieken van Duncen McLeod kan HIER
Gebruikersavatar
Highlander

Forumbeheerder
Berichten: 6493


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Willem v D » di jun 02 2015 3:59 pm

Voor macro foto's in het aquarium zou ik minimaal denken aan een 85mm micro
dit ivm werkafstand.
niet alles zit vooraan bij het glas
Willem v D

Forumlid
Berichten: 286


Locatie: veghel
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Tamara88 » di jun 02 2015 8:13 pm

allen, super bedankt voor jullie antwoorden. Ik ga dit eens door mijn hoofd laten "spoken". :)
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Tamara88 » di jun 02 2015 8:19 pm

Ik heb ook even gekeken naar de voorgestelde Tamron, dit zou dan deze moeten zijn: Tamron SP AF 90mm - f/2.8 Di VC - macro lens - geschikt voor Nikon.

Ik had in eerste instantie begrepen dat enkel Nikon objectieven op een Nikon kunnen, Canon op Canon en ga zo maar door. Mijn vraag: pakt Tamron en Nikon goed? Heeft iemand ervaring met genoemde lens? in principe zou ik met 90 ook genoeg hebben, als ik jullie reacties zo lees.

Ik hoor het graag.

Groet,

Tamara
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Tamara88 » di jun 02 2015 8:38 pm

ah oke dankjewel :)

Even voor de zekerheid: die Tamron wat ik noemde, heeft zo'n motor, toch?
Tamara88

Forumlid
Berichten: 21


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor LJ-Jochem » di jun 02 2015 10:45 pm

Tamara degene die jij aanhaalt is de eerste Tamron 90mm. Deze is ZONDER scherpstelmotor. Je moet dus de nieuwe 2e versie hebben. Wees er dus zeker van dat er USD in de type aanduiding staat. Deze versie kost rond de 499 euro nieuw
Groet, Jochem

| Nikon D750 | Samyang 14mm f/2.8 IF ED UMC AE | Tamron SP 24-70mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 90mm f/2.8 Di VC USD | Tamron SP 70-200mm f/2.8 Di VC USD G2 |Yongnou Speedlight YN568EX |
|Flickr | 500px
|
Gebruikersavatar
LJ-Jochem

Clublid
Berichten: 734


Locatie: Beesd
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Wally118 » do jun 04 2015 1:23 pm

Tamara,

Bij de te koop sectie biedt een clublid een Tamron macro-objectief aan. Misschien wel interessant voor je??
viewtopic.php?f=5&t=60710
Grtz, Walter.

Nikon D850 + Z8 en diverse glaasjes
Flickr
Instagram
Wally118

Clublid
Berichten: 909


Locatie: Ittervoort
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor plincky » do jun 04 2015 3:55 pm

Hoi,

Mijn aangeboden versie is van de 2de en nieuwste generatie. Met USD (SWM) en VC (VR).
Erg prettig objectief en net iets kleiner en lichter dan de 105mm van Nikon. In mijn ogen is de kwaliteit hetzelfde en heb bewust voor de Tamron gekozen i.v.m. de veel lagere aanschafwaarde en de betere garantie.
Ik maak eigenlijk nooit aquarium foto's. Heb geen aquarium en kom deze alleen tegen in de dierentuin. Echter heb ik nooit tijd om een leuke foto te maken omdat binnen 2 sec mijn 2 kinderen al lang weer zijn verdwenen in de vaak erg donkere ruimtes. :huh:
Ik heb één foto kunnen vinden welke ik met deze 90mm heb gemaakt.
De 85mm zou ik niet zo snel aanraden omdat deze alleen voor DX is. De 60mm van Nikon is ook een erg goed objectief!

Afbeelding
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor Frank Roelofs » do jun 04 2015 4:00 pm

Als ik in de dierentuin foto's van vissen maak gebruik ik m'n 50mm, heb daarop een rubberen zonnekap die ik tegen het glas houd. Zo heb je wel wat beweging en worden reflecties voorkomen.
Wat leuk Fuji spul (X-T1 14, 35 en 56 mm) en geen Nikon meer. Toch weer een Fijifilm S5pro in gebruik genomen.
Gebruikersavatar
Frank Roelofs

Forumlid
Berichten: 1161


Locatie: Oss
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lens voor mooie foto's van aquariumbewoners

Berichtdoor plincky » do jun 04 2015 4:08 pm

Goeie tip. Die rubberen kap heb ik in een ver verleden ook een keer gehad. Zal idd prima werken.
Gebruikersavatar
plincky

Forumlid
Berichten: 2183


Locatie: Nijkerk
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Macro/micro objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten