met de Z6 flitsen alles op M stand

Discussies over flitsers

Onderwerp:

met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor pietsw » ma jan 29 2024 6:34 pm

ik wil met de Z6 op de M stand flitsen. zodat ik de sluitertijd het diafragma en de flits zelf kan bepalen. de flitser is sb800.
pietsw

Clublid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor gijs sandberg » ma jan 29 2024 6:58 pm

Beste Piet,
Wat is nu de vraag ?
Ik heb alleen de Z manuals, niet de kameras.
Ik zou op de kamera de psam op manual zetten, en de flits controle op manual, naar believen.
Grieten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6884


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor EdvandeZilver » ma jan 29 2024 7:46 pm

blz 46 van de handleiding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door EdvandeZilver op di jan 30 2024 12:22 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3218


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor Patrick » ma jan 29 2024 8:40 pm

Ik snap de vraag ook niet. Dat kan gewoon. Een kwestie van de juiste instellingen gebruiken. Waar kom je niet uit?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26953


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor pietsw » ma jan 29 2024 8:53 pm

Ik wil een foto maken die wordt belicht door de flits. Dus de sluiter tijd en het diafragma zo dat ik zonder flits een zwarte foto krijg. met de flits wil ik dan het onderwerp belichten.
Heb inmiddels gevonden waarom de flits niet werkte. Als je de camera op stille modus heb staan gaat de flitser niet af.
pietsw

Clublid
Berichten: 5


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor Patrick » ma jan 29 2024 8:56 pm

Klopt. Net als waarschijnlijk bij de elektronische sluiter.

Verholpen dus?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26953


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor henkk » ma jan 29 2024 10:48 pm

EdvandeZilver schreef:blz 50 van de handleiding

Afbeelding


Dat is een stuk tekst over herhaald flitsen (stroboscoop effect), niet voor normale flits. Dat staat eerder in de handleiding.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
Gebruikersavatar
henkk

Clublid
Berichten: 5082


Locatie: Zuidwest Veluwe hoog en droog
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor EdvandeZilver » di jan 30 2024 12:24 am

henkk schreef:
EdvandeZilver schreef:blz 50 van de handleiding

Afbeelding


Dat is een stuk tekst over herhaald flitsen (stroboscoop effect), niet voor normale flits. Dat staat eerder in de handleiding.

Aangepast
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3218


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor Oland » zo aug 04 2024 1:16 pm

pietsw schreef:ik wil met de Z6 op de M stand flitsen. zodat ik de sluitertijd het diafragma en de flits zelf kan bepalen. de flitser is sb800.
www.gamblingcrowns.com/

Hoi, ik begrijp je vraag. Om de Nikon Z6 in de M-stand te gebruiken met de SB-800 flitser, moet je eerst de flitser in de handmatige modus zetten. Dit doe je door op de "Mode" knop op de SB-800 te drukken tot je "M" ziet verschijnen op het display. Daarna kun je de flitskracht aanpassen door aan het wieltje te draaien. Op de Z6 stel je sluitertijd en diafragma in zoals je normaal zou doen. Probeer met een lagere ISO te beginnen, rond de 100 of 200, en werk van daaruit verder. Veel succes!
Gebruikersavatar
Oland

Forumlid
Berichten: 4


Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor ReneG » zo aug 04 2024 4:41 pm

Oland schreef:Hoi, ik begrijp je vraag. Om de Nikon Z6 in de M-stand te gebruiken met de SB-800 flitser, moet je eerst de flitser in de handmatige modus zetten. Dit doe je door op de "Mode" knop op de SB-800 te drukken tot je "M" ziet verschijnen op het display. Daarna kun je de flitskracht aanpassen door aan het wieltje te draaien. Op de Z6 stel je sluitertijd en diafragma in zoals je normaal zou doen. Probeer met een lagere ISO te beginnen, rond de 100 of 200, en werk van daaruit verder. Veel succes!


Werkt dat ook zo voor de SB9xx serie, of kun je daar wel gewoon de flitser op TTL zetten?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5111


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor Ronald53 » zo aug 04 2024 7:14 pm

Ik weet niet anders dan dat je de flitser gewoon op TTL zet, en dan is het vervolgens de vraag wat je met her eventueel nog aanwezige omgevingslicht wilt. Bij i-TTL probeert de combinatie camera/flitser daar nog rekening mee te houden, maar dan gaat de M stand niet werken. Wil je bewust het omgevingslicht uitschakelen, dan neem je zelf de controle over ISO, sluitertijd en diafragma. Zet die zo dat je zonder flits een praktisch of geheel zwart beeld hebt. Daarna kun je wel gewoon met TTL werken, de flitser stuurt dan zoveel licht uit dat het onderwerp goed belicht wordt. Dit alles natuurlijk binnen het haalbare, afhankelijk van sterkte van het omgevingslicht, de afstand tot het onderwerp en de kortste mogelijke sluitertijd waarmee bij jouw combinatie nog synchronisatie mogelijk is. Voor dat laatste toch even de handleidingen inkijken of bijvoorbeeld high speed sync een optie is, niet alle bodies ondersteunen dat.

En zoals al opgemerkt: Geen silent mode sluiter gebruiken.

Zie ook https://www.nikonusa.com/learn-and-expl ... hotographs
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1687


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor Patrick » zo aug 04 2024 8:43 pm

Oland schreef:Probeer met een lagere ISO te beginnen, rond de 100 of 200, en werk van daaruit verder. Veel succes!

Juist lage ISO waarden kiezen is leidt vaak tot platgeflitste foto's. Liever beginnen rond de ISO 800 en een wat langere sluitertijd zodat je wat van het omgevingslicht meekrijgt. Als dat er is en je dat invloed wil laten uitoefenen natuurlijk.

En niets mis met TTL aanzetten in de basis; die flitsers zijn best slim!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26953


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: met de Z6 flitsen alles op M stand

Berichtdoor Ronald53 » zo aug 04 2024 9:03 pm

Pietsw is dit draadje in januari begonnen omdat hij juist geen werking van het omgevingslicht wilde .....
Ik fotografeer, dus ik ben.
Gebruikersavatar
Ronald53

Clublid
Berichten: 1687


Locatie: Groet
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten