SB 600 of SB 800

Discussies over flitsers

Onderwerp:

Berichtdoor martijn01 » vr okt 20 2006 4:59 pm

Even voor de duidelijkheid er zat wel degelijk zo'n deuzig (haha) kapje bij maar geen echte omni bounce! en de verkoper had daar wel degelijk gelijk in want het zijn 2 totaal verschillende kappen met ander motief!
martijn01



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » vr okt 20 2006 5:23 pm

Ben benieuwd wat het verschil in resultaat is. Misschien dat je wat kan laten zien, dus 1 met omnibounce en 1 met diffusion kap.

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

flitser SB

Berichtdoor artto » vr okt 20 2006 6:38 pm

de SB600 is in jouw geval een prima keus. het zal je niet teleurstellen.
artto



Onderwerp:

SB600/800

Berichtdoor André » vr okt 20 2006 9:50 pm

pieterdokkum schreef:Ik ga voor de 600, zijn die flitsers trouwens een beetje redelijk leverbaar ???
( wacht al 2 mnd op VRII lens )


Ik stond ook voor de keus SB600 of SB800? (en twijfel nog steeds)

Omdat ik een Nikkor AF-S VR Micro 105 f/2.8G objectief heb (juweeltje trouwens) ga ik waarschijnlijk toch voor de SB800 omdat deze de mogelijkheid heeft: "en een zoomkop die in stappen van 5mm meezoomt met het objectief van 24mm tot 105mm"

Of is dit (105mm) geen reden om voor de SB800 te kiezen? Blijft voor mij een moeilijke keuze.

mvg,

André
André



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » zo okt 22 2006 9:49 pm

Nog effe over de diffusion dome. Afbeelding
Onderstaand las ik op een revieuw site:

As with the SB80DX, the SB800 also comes with a diffusion dome to soften the light. This dome is basically the same thing as what Sto Fen has been marketing for many years now. While the Sto Fen are quite generic, save for some slight size differences to fit many flashes, the Nikon dome is custom for the SB800 because putting it on the flash automatically triggers the flash to zoom out its flash head to its widest setting of 14mm.


Voor de gehele review zie:
http://www.camerahobby.com/Access-SB800.htm

Ook heb ik deze casus voorgelegd bij een fotozaak waar ik altijd kom en ook daar werd mijn verhaal bevestigd. Daarnaast verkocht men de Sto-fen Omnibounce voor de 800 niet. Overigens zit er aan de onderkant van de flitskop een palletje waar de kap overheen geklikt wordt. Zodra dat gebeurt zoomt de flitskop naar 14 mm voor een betere spreiding. Mogelijk dat de Sto-fen omnibounce op die plek een uitsparing heeft, waardoor de kop gewoon mee blijft zoomen.

Overigens is volgens mij de naam OMNIBOUNCE een beschermde naam van Sto-fen, waardoor dat ding van Nikon Diffusion Dome heet.

Als ik in jouw situatie had gezeten had ik gebeld met KE, tenzij natuurlijk de praktijk wezenlijk verschil uitwijst. Dus ik ben benieuwd naar de resultaten.

Garoeten Irwan
Laatst gewijzigd door Pancarans op ma okt 23 2006 12:38 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » zo okt 22 2006 11:36 pm

martijn01 schreef:Even voor de duidelijkheid er zat wel degelijk zo'n deuzig (haha) kapje bij maar geen echte omni bounce! en de verkoper had daar wel degelijk gelijk in want het zijn 2 totaal verschillende kappen met ander motief!


Bij Nikon heet het een Diffsion dome. Dit Deuzig kapje doet precies het zelfde als het omni kapje.
Laatst gewijzigd door SPIKE op ma okt 23 2006 10:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » ma okt 23 2006 12:21 am

SPIKE schreef:Ha ha je heb je mooi in de zeik laten nemen, bij Nikon heet het een Diffsion dome. Dit Deuzig kapje doet precies het zelfde als het omni kapje


Hmm Spike iets genuanceerder had best gemogen hoor. Het is best triest dat een verkoper geld uit iemands zak weet te kloppen. Je mag verwachten dat men een koper van goed advies dient. Daarom verbaas ik me ook over deze actie van KE.

Doet me een beetje denken aan dit verhaal:

Een leerling verkoper gaat stage lopen bij een soort Boerenbont winkel. Zo’n winkel waar ze alles verkopen. De stagebegeleider, een man van dik 50, zegt tegen hem:
“Ik zal bij de 1e klant laten zien hoe je meer verkoopt dan waarvoor men gekomen is”
Afijn, de 1e klant komt binnen en vraagt om een doos graszaad.
De verkoper zet de doos neer. kijkt naar de stagiair en zegt tegen de klant:
“Voordat we afrekenen, zullen we er gelijk maar een grasmaaier bij doen?”
“Waarom?”
“Nou” zegt de verkoper, “straks is het gras gegroeid en moet u weer terug komen om een grasmaaier te kopen. Om die kosten te besparen, kunt u beter gelijk deze motormaaier kopen.”
“Ja” zegt de klant, “da’s waar. Doe maar”
De klant gaat weg en de verkoper zegt tegen de stagiair: “Kijk jongen zo doe je dat. De volgende klant is voor jou.”
De volgende klant komt binnen en de stagiair vraagt wat hij voor hem kan doen.
De klant zegt: “Ik wil graag een doosje maandverband.”
De stagiair legt het doosje neer en zegt tegen de klant: “Voordat we afrekenen, zullen we er gelijk een grasmaaier bij doen?”
Zegt de klant: “Een grasmaaier?!!!! Wat moet ik daar nou mee?!!”
De stagiair antwoordt: “Als u toch niet met uw vrouw naar bed kan, kunt u net zo goed het gras gaan maaien……”

Wel vreselijk off topic, sorry :oops:

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor martijn01 » ma okt 23 2006 9:38 pm

Ik zal vanavond nog 2 foto's posten! met het kapje en de omni bounce ik begin nu zelf benieuwd te worden hahaha wat was en is dit een topic!
naja zo weet iedereen hoe het zit straks! vanavond of morgen ochtend vroeg staan de foto's erop!
martijn01



Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » ma okt 23 2006 10:11 pm

Pancaran's schreef:
SPIKE schreef:Ha ha je heb je mooi in de zeik laten nemen, bij Nikon heet het een Diffsion dome. Dit Deuzig kapje doet precies het zelfde als het omni kapje


Hmm Spike iets genuanceerder had best gemogen hoor. Het is best triest dat een verkoper geld uit iemands zak weet te kloppen. Je mag verwachten dat men een koper van goed advies dient. Daarom verbaas ik me ook over deze actie van KE.

Garoeten Irwan

Je hebt gelijk, ik heb deze dan ook aangepast. Martijn deed overkomen als of hij de wijsheid in pacht heeft, met z'n DEUZIG kapje.

Maar aan de andre kant, als ik bij KE bij aankoop van een SB 800 ook nog eens staat te springen om een Omni kap, is het dan een slechte verkoper?
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » wo okt 25 2006 8:38 am

Spike ik denk het wel.
Ik heb 2 jaar geleden een dolby surround systeem gekocht (had geen poen voor High End en ben gek van live DVD's) en meende een subwoofer nodig te hebben. Omdat ik vier grote zuilspeakers had aangeschaft en een super centerspeaker zei de verkoper dat ik geen subwoofer nodig had. Omdat ik aan zijn woorden twijfelde zei hij, neem er maar 1 mee, wel een goede trouwens en ga maar luisteren. Ik krijg hem van de week wel terug. Conclusie; geen subwoofer aangeschaft (nee heb dat ding niet achterover gedrukt, dat ding is gewoon terug gegaan hoor). Kijk dat is voor mij nou een goede verkoper met goede service van de zaak.
Van KE had ik hetzelfde verwacht, of in ieder geval een uitleg wat een diffusion dome nu precies doet. Natuurlijk spreek je over andere bedragen, maar service is service, ongeacht het bedrag.
Snappie?

garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor SPIKE » do okt 26 2006 12:00 am

Pancaran's schreef:Spike ik denk het wel.
Ik heb 2 jaar geleden een dolby surround systeem gekocht (had geen poen voor High End en ben gek van live DVD's) en meende een subwoofer nodig te hebben. Omdat ik vier grote zuilspeakers had aangeschaft en een super centerspeaker zei de verkoper dat ik geen subwoofer nodig had. Omdat ik aan zijn woorden twijfelde zei hij, neem er maar 1 mee, wel een goede trouwens en ga maar luisteren. Ik krijg hem van de week wel terug. Conclusie; geen subwoofer aangeschaft (nee heb dat ding niet achterover gedrukt, dat ding is gewoon terug gegaan hoor). Kijk dat is voor mij nou een goede verkoper met goede service van de zaak.
Van KE had ik hetzelfde verwacht, of in ieder geval een uitleg wat een diffusion dome nu precies doet. Natuurlijk spreek je over andere bedragen, maar service is service, ongeacht het bedrag.
Snappie?

garoeten Irwan


Het is net of ik jou stukje heb geschreven, m.b.t. het 5.1 (5.0 KEF) gebeuren, alleen heb ik het nooit uitgeprobeerd met een sub (REL) ik heb de kans wel gehad, ik ben nog steeds nieuwsgierig. Ik heb dit advies gekregen van een echte Hifi zaak en geen dozenschuiver. Al krijg ik wel eens van een echte audio freak te horen, dat wij mensen twee oren hebben en geen vijf, en het geluid vooral bij muziek dvd’s is onnatuurlijk…. En digitaal is al helemaal uit de boze...ik vind het wel grappig.
Maar gauw overstappen op digi fotografie, al is het HiFi gebeuren een grotere hobby.

Maar ik kan me bijna wel voorstellen hoe het gegaan is met die omni bounce.
Als de verkoper bij KE er op aangedrongen heeft om dat omni kapje er bij te doen is het echt een klojo. Mijn ervaringen bij KE zijn best goed te noemen. Ik wilde eerst ook zo nep battery bakje (HAMA) onder de D70, waarop de verkoper mij vertelde, dat de accu van de D70 erg lang meegaan, dus is het zonder van het geld…en eerlijk, hij heeft gelijk gehad.
SPIKE



Onderwerp:

Berichtdoor martijn01 » do okt 26 2006 1:04 am

sorry dat ik nog geen foto's heb geplaats met de 2 kapjes maar ik werk op het moment zoveel ben vaak pas half 1 thuis net zo als nu! maar ze komen er echt aan hoor!
martijn01



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » do okt 26 2006 1:50 am

martijn01 schreef:sorry dat ik nog geen foto's heb geplaats met de 2 kapjes maar ik werk op het moment zoveel ben vaak pas half 1 thuis net zo als nu! maar ze komen er echt aan hoor!


Joh no problemo!
Je wordt er niet voor betaald hoor :lol:
Als je maar opschiet......... :lol:

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor wyzphoto » ma dec 04 2006 5:13 pm

SPIKE schreef:Mijn keus is gevallen op de SB800..REDE: hoe meer licht hoe beter, zelfs met de 800 kom ik wel eens licht te kort. Maar dan kan je met de 800 nog een paar van deze jongens aansturen…alleen kost het je wel nodige euro’s
En heel eerlijk, met studiowerk gebruik je niet de 600 of de 800…daar heb je weer andere middelen voor.


De extra functionaliteit in de studio moet je moet een korreltje zout nemen, het wit van de SB800 is nl. anders wit dan van een studioflitsset waardoor je met menglicht komt te zitten. Of je moet je studio volhangen met SB800's...
wyzphoto



Onderwerp:

Berichtdoor Pancarans » ma dec 04 2006 10:52 pm

Hey nu ik deze topic weer zie, een vraagje aan Martijn:
Heb je nog de tijd gehad om twee platen te schieten met de verschillende bouncen, domes, witte kapjes of hoe het ook allemaal meer heet?

Garoeten Irwan
Als je Groningen ver vindt, is je wereld echt klein................


http://www.fotono.nl"
Gebruikersavatar
Pancarans

Forumlid
Berichten: 2019


Contacteer:


Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten