nut van flitser omhoog richten in een grote donkere hal???

Discussies over flitsers

Flitser omhoog in een donkere hal???

Peiling eindigde op ma jan 08 2007 3:58 pm

ja, met diffusor
4
40%
ja, zonder diffusor
0
Geen stemmen
nee, vooruit flisten met diffusor
6
60%
 
Totaal aantal stemmen: 10

Onderwerp:

nut van flitser omhoog richten in een grote donkere hal???

Berichtdoor MadMike » vr dec 29 2006 3:56 pm

hallo medeforummers!

ik maak regelmatig fotos op housepartys waar ik veel plezier aan heb. er lopen altijd verschillende "fotografen" rond van verschillende sites, vele met compactcameras en sommige met SLR's.

Situatie:

het valt mij te vaak op dat deze laatsten hun flitskop omhoog richten (in een donkere grote hal!), wel met een omnibounce die een cm of twee uitsteekt, zelf zeggen ze dat het zo veeeeel betere fotos worden en als ze direct aanflitsen dat het dan onooglijk is. ik heb hier eens over nagedacht en kom er niet echt uit:

ikzelf heb een metz-flitser (rg 54) met diffusorkapje, alleen deze is plat dus steekt niet uit zoals de omnibounce dat doet. als ik mijn flitskop omhoog richt, treft het object geen flitslicht omdat dit kapje plat is, dus voor mij geldt enkel direct aanlfitsen in een hoge donkere hal. in een woonkamer liefst net andersom, flitser (schuin) omhoog en je hebt heel duffuus verspreidt licht door het witte plavond (wat je zeer zeker mist in een grote hal)

het punt van discussie, zonder in te gaan op de sterkte van het licht. het gaat om de kwaliteit en de richting van het licht.

maakt het werkelijk verschil, als ik in een ruimte sta zonder reflecterende oppervlakken? want in feite zonder weerkaatsing blijft het toch gelijk, als ik de omnibounce omhoog richt heb ik ongeveer een even groot vlak dat licht naar voren uitzendt, als dan ik mijn metz rechtstreeks flits. de enige verschillen die ik me indenk is dat de omhooggeklapte flitser voor 90% gewoon in het luchtledige flitst! (denk ook aan energieverbuik!). en de omhooggeklapte versie met omnibounde een langere afstand heeft tussen objectief-flitser wat resulteert in langere schaduwen.

mijn conlucie:
voor mij is duidelijk dat ik direct flits in een donkere hal of snachts buiten. wil ik echt een zacht licht hebben, zet ik wel een paraplu op de flitser. naar mijn mening is het kul om de fliskop met opstaande diffusor omhoog te richten in een donkere ruimte.

deze heb ik gemaakt op tweede kerstdag:
http://www.u-h-m.nl/pictures.asp
(alles direct aangeflitst met platte diffusor)

deze komen van hetzelfde feest:
http://www.terrorhawk.nl/cgi-din/album/thumbnails.php?album=301&page=1
(van een collega met omnibounce omhoog, als ik het goed gezien heb ook een nikon SLR)

ik ben reuze benieuwd naar jullie visie hierop
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » vr dec 29 2006 11:53 pm

Dag Mike,

Indirect flitsen in een hoge hal met zwart plafond lijkt me inderdaad totaal zinloos.
Ik weet niet wat de verlichting is in een dergelijke hal.
Maar met een langzame synchronisatietijd van bijvoorbeeld 1/15 sec. en een klein diafragma(getal) zou je misschien wat meer van het omgevingslicht kunnen krijgen, waardoor je niet zo 'in een zwart gat' fotografeert.
:idea:
groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor wil » za dec 30 2006 10:15 am

Omnibounce geeft aan dat deze altijd gebruikt moet worden met de kop op 60 graden omhoog.
wil

Clublid
Berichten: 1336


Locatie: Heemstede
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor luc » za dec 30 2006 10:38 am

wil schreef:Omnibounce geeft aan dat deze altijd gebruikt moet worden met de kop op 60 graden omhoog.


Een Omnibounce versterkt dan juist het voorwaarts uitgestraalde licht heb ik gemerkt.

Veel toegepast op houseparty's ed is een wit T'shirt dragen en met je camera op zijn kop en de flitskop naar achter geneigd opnames maken.
Je bounced dan het licht via je T-shirt.
Dit werkt natuurlijk alleen als de afstand niet al te groot is.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 2:36 pm

hallo!

@ karel giesen:
normaal hou ik iso 800 aan op 1/60, 1/45, kleinste f-getal. zo pik ik nog redelijk wat ambiente sfeer op van de decoratie van de hal, ik zorg meestal dat het podium achter de partypeople zichtbaar is en dat werkt uitstekend met invulflits. geen zwarte gaten (zie rustig de link!).

@ wil en luc:
maar dat vind ik juist zo raar, als je de kop omhoog richt, flitst hij recht naar boven in de omnibounce, het licht uitgestraald aan de voorzijde van deze omnibounce is toch vele malen minder dan het totale licht?
want licht versterken is naar volgens mijn mening natuurkundig onmogelijk (ja sterkere lamp), je kunt het wel bundelen door een lens of spiegels, maar dat heeft de omnibounce niet, hij verstrooit het hooguit!


@ wil:
die is wel nieuw voor me, het t-schirt als reflector gebruiken. lijkt me wel komisch uitzien met het toestel op de kop, en lastig werken ook zo. alhoewel ik er wel vertrouwen in heb dat dit een fraaier effect levert.

@ iedereen:
ik heb zelf eens even goed naar de fotos gekeken van mijn "collega", die met zn omnibounce... had hij een dikke sigaar aan t branden op zn mond tijdens het fotograferen??? wat een last van rook! das bij mij een stuk minder.

en is er niemand die zelf ervaring heeft hiermee? ik heb zelf jammer genoeg maar een flitser, maar raak wel benieuwd of er echt zulk een verschil is, wat ik me toch bijna niet kan voorstellen.
maar als ik beide series met elkaar vergelijk (zie de links in de eerste post), dan heb ik wel het gevoel dat ik op de goeie baan zit, want ik vind mijn fotos duidelijker en mooier dan die andere (veel rook, te hoge iso volgens mij)

de groeten alweer!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » za dec 30 2006 5:24 pm

Hallo Madmike,

Wat ik meestal doe met grote groepen in donkere ruimtes, is de flitser tussenin de 45 graden omhoogzetten (ligt er aan of de camera recht wordt gehouden of iets schuin) om zodoende het licht over de groep te laten verstrooien. Het voordeel hiermee is dat de personen vooraan niet overbelicht worden en het licht ook wat zachter wordt.
Achteraf gooi ik er nog even D-lighting overheen van Capture NX om de iets te donkere achtergrond nog op te lichten. Voor mij tot nu toe bevredigende resultaten.
Heb een foto bijgevoegd om het resultaat te laten zien. Foto is gemaakt in een vrij donkere blokhut met ook een donker plafond. Zoals je kunt zien is zowel de voorgrond als de achtergrond vrij goed belicht. ( is misschien niet dezelfde situatie maar ik kom niet zo vaak meer bij houseparties enz :D )
Als je een wat hoger standpunt kunt vinden is het resultaat nog beter.

Groet,

Aquarius


Afbeelding
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 5:48 pm

he aquarius!

das idd een mooi belichtte foto voor een dergelijke situatie. de functie D-lighting heb ik in de camera ingebouwd en gebruik deze ook regelmatig, maar als je zo 300 tot 400 (of nog meer!) fotos moet corrigeren... nee dank u. ook in PS2 zit de Shadow/highlight functie maar die vind ik erg veel korrel brengen in de donkere gebieden. bij voorkeur moeten de fotos bij het maken al correct zijn belicht.

het grootste verschil tussen onze situaties is denk ik wel de grootte van jou groep. ik heb hooguit 8 man op 3-4 meter afstand, achtergrond gevuld met (bij voorkeur) het podium of andere lichten of kleuren.

dit truukje van de flitser omhoog kiepen heb ik al ontelbaar vaak gebruikt, en in ruimtes zoals kamers en kantines geeft het een veel mooier resultaat dan direct flitsen, maar dan is er in ieder geval iets wat licht terugkaatst, ook in jou blokhut.
in een hal van 10 meter hoog, golvende (diffuserende) platen tegen het plavond, over t algemeen stikkedonker, ik kan me moeilijk voorstellen dat dat in deze situatie nog werkt, vooral als je ook nog de rook meetelt die toch ruim gebruikt wordt op dit soort feesten (irritant!!!).

heeft iemand eens de fotos vergeleken??? ik vind er duidelijk verschil te zien!

de groeten alweer!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » za dec 30 2006 6:26 pm

Hoi MadMike,

Ik heb foto`s gezien van een beroepsfotograaf uit Bergen Op Zoom die op deze manier ieder jaar zijn carnavals foto`s maakt. Grote groepen gewoon buiten in het donker. Hij heeft hiermee vele prijzen gewonnen.
Zowel landelijk als internationaal. Ik weet niet hoe hij alles heeft ingesteld natuurlijk op zijn camera en flitser. Ik flits gewoon op de automatische piloot en heb zelf geen ervaringen met foto`s buiten in het pikke donker. (mag ook niet meer buiten komen als het donker is van mijn dochter) :(

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » za dec 30 2006 6:39 pm

he aquarius!

kijk die verhalen blijf je toch horen... ik zeg niet dat het onmogelijk is, alleen past het niet in mijn hersenpan dat het werkt (zal wel iets missen ofzo dan?) als een prof er prijzen mee wint mag je wel aannemen dat hij weet wat hij doet. en dan buiten... toch begrijp ik t nog niet... zou heel graag zijn instellingen wel eens willen weten ja! helaas weet je ze niet...

enne, volgens mij liggen de gezagsverhoudingen een beetje scheef als je dochtertje je binnen houdt... haha!

bedankt voor je info!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor v.alberts » za dec 30 2006 11:36 pm

Hey madmike,

Het is al eerder genoemd op dit lijntje, maar een omnibounce immiteert als het ware het effect van het flitsen via het plafond.
Hiertoe moet je de flitskop omhoog richten en dan is het effect optimaal.
Als je flitst met een omnibounce en je flitskop recht naar voren dan zijn de resultaten (niet altijd maar vaak wel) inderdaad minder.
Feitelijk flits je dus ook niet via het plafond, je maakt je foto dus in de eerste instantie met licht dat direct de omnibounce verlaat. Doordat het dan al strooilicht is zijn de foto's zo zacht belicht als dat je dat vroeger via een laag en wit plafond deed.

Dat de omnibounce omhooggericht moet zijn is een technisch detail waarvan ik de grond niet ken. Wat ik wel weet is dat het een hoop licht moet kosten, zeker in de situatie van de hoge donkere zaal en buiten in het donker.

Gr Vincent
v.alberts



Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » zo dec 31 2006 12:38 pm

hallo v.alberts!

kijk, daar kan ik wat mee... dat het een hoop extra licht kost kan ik op mn klompen wel aanvoelen ja. dus de omnibounce "mag" niet gebruikt worden als hij voorover gekiept is? (althans het wordt afgeraden).

dan makt dat kleine doosje wel een ontzettend verschil zeg, want theoretisch als je van de voorzijde de beide flitsers bekijkt is het vlak wat licht naar voren toe uitstrooit even groot, bij de opgeklapte SB en neergeklapte Metz met diffusor

maar ik weet niet of iemand nu de voorbeeldfotos in de eertse post heeft gezien???? ik had hier heel graag eens commentaar van jullie op gehoord!! ik vind het verschil duidelijk!

de groeten en knal ze vanavond!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor aquarius » zo dec 31 2006 1:39 pm

Hoi MadMike,

Zat gisteren achter de labtop dus kon je foto`s niet goed beoordelen. Vandaaag even alle foto`s bekeken (het waren er nogal wat :D ) en ik vind jouw foto`s niet verkeerd. De foto`s van de collega fotograaf kon ik niet vergroten (moest me registreren) dus kon ze niet goed beoordelen. De groepsfoto`tjes die hij gemaakt had waren toch wel goed uitgelicht zover ik kon zien. De zaalfoto`s waren id wel wat zwemerig maar nogmaals op de kleine foto`s . Maar ik denk als je de foto`s groter ziet dat de zweem nog sterker wordt.
Ik zou gewoon op de zelfde voet verder gaan. Je foto`s zijn leuk en duidelijk en je hebt er plezier aan dus wat wil je nog meer. Het valt gewoon niet mee om flitsfoto`s te maken. Vooral niet in een donkere omgeving en als je dit als resultaat hebt dan mag je niet mopperen vind ik. Als je foto`s beter uitgelicht worden door nog meer (direct) licht dan krijg je ook weer van die lelijke slagschaduwen. Die heb ik op jouw foto`s niet gezien dus.....

Groeten,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.
Gebruikersavatar
aquarius

Clublid
Berichten: 423


Locatie: Goes
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » zo dec 31 2006 2:26 pm

hallo aquarius!

dankje voor je mening, geeft me toch weer een beetje het gevoel dat ik het goed doe (pfoei!!) haha!

en ja het zijn er geloof ik 230, als je de hele avond door de zaal loopt word je wel enkele honderden keren aan je t-shirt meegetrokken voor een foto te maken, gezellig! iedereen moet je hebben! en dan heb ik al redelijk streng geselecteerd. (ong. 300 fotos totaal)

het is idd jammer dat je van de andere site niet kunt vergroten, maar de thumbnails zeggen mij genoeg. het is me echt een geruststelling als iemand anders het ook even bevestigd dat de mijne nog niet zo slecht zijn.

en de fotos van die andere zijn ook wel goed belicht, hij had immers ook een (ik geloof nikon van een afstand) SLR met TTL-flitser, dus dat zit wel snor dan, maar de zweem van de rook stoort mij idd het meeste aan de andere fotos, en de bewegingsonscherpte (maar dat ligt aan de fotograaf!!!!)

als ik zo tussendoor even op de pollvraag kijk, zie ik wel dat 3 mensen zeggen omhoog met diffusor, en 5 mensen vooruit met diffusor...
het meerendeel zegt dus vooruit met dat ding, let wel, we praten over een hoge donkere hal!...
interessante uitkomst tot nu toe, en erg verdeeld.

groeten!!!
MadMike



Onderwerp:

Berichtdoor Karel Giesen » zo dec 31 2006 4:49 pm

Dag MadMike,

Ik wil het vuurtje wel wat opstoken. Een omnibounce omhoog richten is complete onzin. Het overgrote deel van het licht ben je kwijt en een klein deel wordt op het onderwerp gericht. Dat is niet hetzelfde als via het plafond, want de lichtbron (de omnibounce) zit op je camera. De richting van het licht is dus ook hetzelfde als direct flitsen. Het lijkt alleen softer, omdat je bijna geen licht meer over hebt.
Voor jouw situatie heeft Nikon de perfecte oplossing: i-TTL flitsen met de SB600 of SB800. De flitser met of zonder omnibounce recht vooruit (!), de flitsmodus op i-TTL en de flitser wordt gebruikt als invulflits. Van slagschaduwen heb je in zo'n zaal sowieso geen last! Op deze manier wordt zo veel mogelijk gebruik gemaakt van het omgevingslicht. Afhankelijk van de instellingen van de camera (sluitertijd en diafragma) wordt meer of minder omgevingslicht meegenomen. Van uitgevreten, witte gezichten is ook geen sprake, behalve als je scherpstelt op iemand die verder weg is en er staat nog iemand dichterbij in beeld.
Zonder i-TTL flitser is het wat meer kunst- en vliegwerk, maar zoals blijkt uit jouw foto's kan dat ook. 8)

groet,

Karel
Gebruikersavatar
Karel Giesen

Forumlid
Berichten: 422


Locatie: Arnhem
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor MadMike » zo dec 31 2006 5:44 pm

hallo karel!

dankjewel voor de motiverende post...

een kleine kanttekening: ik heb idd geen SB 800 of 600, maar de Metz 54, een hoger richtgetal (54) dan de SB's en deze is wel VOLLEDIG i-TTL compatibel met mijn camera hoor! (and i love it!!) ik heb helemaal niks aan te merken op deze flitser, wert prima, alleen eens in de 150 fotos ofzo klopt de flittsync niet helemaal en is de foto maar half belicht. deze party geen enkele keer voorgekomen.

maar je verhaal betreft de omnibounce kan ik helemaal mee inkomen! je flitst voor 75% in het luchtledige. was er een plavond dan had het wel nut. maar die missen we juist hier, daag gaat deze post over!

het eigenlijke nut van de omnibounce is toch het licht diffuseren, en dat heet in plaats van alle licht vooruit gebundeld uitstrooien wat zonder gebeurd, wordt met omnibounce het licht uitgewaaierd, ook zo met mijn (platte) diffusor.
en als er niks bover je kop hangt wat reflecteert, waarom kantel je dat ding dan omhoog? juist die vraag brandde mij zo.

ik kom wel steeds dichter bij mijn vermoedde antwoord!

groetjes!!
MadMike




Terug naar “Flitsers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten