Statief

Discussies over statieven

Onderwerp:

Statief

Berichtdoor Hans Deventer » di okt 31 2006 8:40 pm

Afgelopen zondag een beetje in de weer geweest met mijn nieuwe macrolens. En kom je er al snel achter dat een zakstatiefje wel heel erg beperkt is en niet best werkt op een grondoppervlak dat bezaaid is met bladeren.
Mijn eigen statief, (zo'n dikke 25 jaar geleden gekocht) een Velbon VEB-3, is ook niet echt nuttig voor macro werk tenzij ik de centrale stang er ondersteboven in doe. Maar dan kan ik ook op m'n kop gaan staan om de camera te bedienen en da's toch net iets minder handig.

Ik zag een collega fotograaf in de weer met een Manfrotto 055 met RC141 kop. Dat ging al een stuk beter zo te zien, hij kon de poten zowat horizontaal uitspreiden.

Maar als je dan eens gaat kijken wat er aan statieven en koppen te koop is, duizelt je het. Dus vandaar dat ik hier maar eens op zoek ga naar wat advies.

Resumerend, wat wil ik ermee? Vooral macro fotografie, en dat betekent vaak (maar niet alleen) dicht bij de grond werken. Het te dragen gewicht is niet meer dan een D70 + macrolens, ongeveer 1300 gram (geen toeters van telelenzen dus). Budget: € 150 lijkt me al heel wat, misschien is daar 2e hands zelfs nog wel wat aan te beknibbelen. O ja, ik ben 1,87m lang, dat speelt ook nog een rol.
Het gewicht van het statief is niet echt een punt, ik ben geen lichtgewicht kampeerder en de Velbon vind ik te dragen.
Hans Deventer



Onderwerp:

statief?

Berichtdoor v.alberts » di okt 31 2006 9:11 pm

Hoi,

Als je altijd dicht buj de grond moet wezen is een zak rijst of zand volgens mij nog het handigst!
Die gooi je achterin je auto en dan kun je het dak of de motorkap in veel situaties ook als statief gebruiken (i.c.m. de zand/rijst zak)

Succes ermee.

Vincent
v.alberts



Onderwerp:

Re: statief?

Berichtdoor Hans Deventer » di okt 31 2006 9:55 pm

v.alberts schreef:Als je altijd dicht bij de grond moet wezen is een zak rijst of zand volgens mij nog het handigst!


Goed idee! En dan liever rijst dan zand, qua gewicht. En misschien gaat de rest dan wel met die oude Velbon. Mmm, ik zal het eens gaan proberen!
Hans Deventer



Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » di okt 31 2006 10:01 pm

Hoi Hans,
Wel eens een houten statief overwogen?
Kijk voor de gein eens op www.berlebach.de.
Er zal een wereld voor je open gaan, en ook nog eens erg betaalbaar in het tijdperk van carbonfibre en andere hightech materialen.

Berlebach maakt een heel goede range speciaal voor macrofotografie.

mvrgr,
Martin.
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor roel » di okt 31 2006 11:42 pm

Hans, het Manfrotto 055 statief met RC141 kop is een prettig statief. Ik gebruik het zelf nu een paar jaar. Het is behoorlijk stevig en valt nog goed mee te dragen/sjouwen. Ook de kop is behoorlijk stabiel, zeker gezien het gewicht van het geheel. Bij Konijnenberg staat dit statief nu te koop voor € 111,-. Een mooi bedrag voor een mooi statief. Je hebt natuurlijk beter/stabieler/zwaarder/(nog) handzamer, maar dan vaak ook een heel stuk duurder. Dus, wat mij betreft is dit statief een goede keuze!
Succes! Roel
Gebruikersavatar
roel

Forumlid
Berichten: 1611


Locatie: Arnhem
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Deventer » wo nov 01 2006 8:53 am

Malo1961 schreef:Hoi Hans,
Wel eens een houten statief overwogen?


Eerlijk gezegd niet. Kun je aangeven wat het bijzondere van een houten statief is? Aluminium is goedkoop, carbon licht, begrijp ik. Wat is het voordeel van hout?
Hans Deventer



Onderwerp:

Berichtdoor ML » wo nov 01 2006 12:40 pm

Heb zelf een Gitzo g2220. Hiervan kunnen de poten ook horizontaal, alle drie afzonderlijk van elkaar. De middenzuil kan ook horizontaal en zelfs lager waardoor de kamera echt tot op de grond kan komen. Ik vind het een prettig statief, was niet al te duur, maar is wel vrij zwaar. Dat is prettig omdat de stabiliteit goed is, maar minder bij het rondwandelen... succes met kiezen
ML



Onderwerp:

Berichtdoor luc » wo nov 01 2006 1:06 pm

Hans Deventer schreef:
Malo1961 schreef:Hoi Hans,
Wel eens een houten statief overwogen?


Eerlijk gezegd niet. Kun je aangeven wat het bijzondere van een houten statief is? Aluminium is goedkoop, carbon licht, begrijp ik. Wat is het voordeel van hout?

De hier boven genoemde materialen zijn vaak super stijf.
Hout is op een bepaalde manier flexibel en heeft zoals velen beweren een bepaalde X-factor als statief materiaal.
Er is altijd wel ergens iets wat beweging kan veroorzaken (wind, trilling van een langs rijdende auto, ed)
Bij een houten statief blijk je daar toch het minste last van te ondervinden maar ik heb nog nooit echt een test of wetenschappelijke onderbouwing kunnen vinden die het verschil echt aantoont.
Voordeel kan ook zijn dat een houten statief vaak ook wat zwaarder is waardoor het al veel steviger staat dan bijv. de vederlichte carbon statieven.
Als gewicht je niet zoveel uitmaakt is een houten statief zeker het overwegen waard.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Deventer » wo nov 01 2006 1:13 pm

ML schreef:Heb zelf een Gitzo g2220. Hiervan kunnen de poten ook horizontaal, alle drie afzonderlijk van elkaar. De middenzuil kan ook horizontaal en zelfs lager waardoor de kamera echt tot op de grond kan komen. Ik vind het een prettig statief, was niet al te duur, maar is wel vrij zwaar. Dat is prettig omdat de stabiliteit goed is, maar minder bij het rondwandelen... succes met kiezen


Dat is een mooi ding zeg. Wel aardig aan de prijs, want bij die € 175 moet je natuurlijk nog wel een hoofd kopen.
Hans Deventer



Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » wo nov 01 2006 2:41 pm

Hoi Hans,
twee belangrijke eigenschappen van houten statieven.
1: Minder gevoelig voor weersinvloeden, met name bij extreme kou, blijft hout prettig te hanteren.
2; de demping van hout schijnt beter te zijn als alle andere materialen.
daar zijn wetenschappelijke benamingen en formules voor, maar dit puntje schijnt toch wel belangrijk te zijn.
Reden waarom een ieder die zich met seismische/ en of laser metingen bezig houdt, een houten statief gebruikt.
Essenhout schijnt de beste soort te zijn die deze eigenschappen in zich heeft, en wordt dan ook alleen door berlebach gebruikt.
Je heb de wegwerkers vast wel eens zien staan met meet apparatuur.
Op de site van berlebach staat ook het een en ander over de voordelen.

mvrgr,
Martin
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor olle_griese » wo nov 01 2006 10:30 pm

ik heb deze bonenzak gekocht (is ook zelf te maken) en ik moet zeggen dat hij heel goed bevalt en veel makkelijker is gebruiksvriendelijker is dan een statief.
Die houten statieven zien er trouwens ook supermooi uit
http://www.birdsasart.com/blubb.htm
Gebruikersavatar
olle_griese

Forumlid
Berichten: 1330


Locatie: groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ML » do nov 02 2006 3:38 am

Hans:
Mijn hoofd heb ik al vanaf mijn geboorte en hoefde ik niet te kopen, al wil ik het soms wel verkopen -lol-
Ik heb m destijds in een aanbieding gekocht en wist toen niet eens van de mogelikheid een andere kop erop te zetten. Nu zit er een G1275M Ball Head Magnesium op. Wel eentje waarmee je de tijd moet nemen om alles goed gericht te zetten, maar met macro fotografie heb je ook de tijd.
Ben je er al uit?
ML



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Deventer » do nov 02 2006 7:03 am

ML schreef:Ben je er al uit?


Nou, ik vind die Gitzo heel erg mooi maar een "tikkie" boven de begroting.
De Manfrotto ziet er goed uit, maar ik wil eerst eens wat ervaring opdoen met zo'n bonenzak enerzijds en mijn oude statief anderzijds. Eens kijken waar ik dan nog tegenaan loop. Met dat stuk praktijkervaring weet ik dan of het gewoon een kwestie is van doorsparen voor die Gitzo, of dat ik het red met de bovenstaande combinatie of dat het de Manfrotto wordt.
Hans Deventer




Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten