Een dappere poging tot intappen in kennis.. (statief advies)

Discussies over statieven

Onderwerp:

Een dappere poging tot intappen in kennis.. (statief advies)

Berichtdoor Wullem » di mar 27 2007 11:37 pm

Ik durf het BIJNA niet te vragen, maar na alle moed verzameld te hebben...

Heren kenners,

Ik wil graag een statief kopen (omdat mijn closeups ZUIGEN).
maar.. misschien vreemd in dit merken, nummertjes, series en modellen geweld...
Het ontbreekt me helaas aan tijd om me daar nou eens een paar weken fijn in te gaan inlezen (er is ZO VEEL...) en mijn zoektochten op Marktplaats stuiten op onkunde (past dit op dat? dat is een goed merk! (gelezen in het forum) is die compleet?... enz enz

Zouden jullie me kunnen helpen met een goed advies?

Om te voorkomen dat ik ook de oorzaak ga zijn van een verhitte discussie:

Ik heb een D80 met een 150mm sigma 2.8 APO macro
Ik wil ooit iets tot 500mm aanschaffen (dus ik kom volgens een eerder genoemde regel al aan de 8,5 kilo?)
het is voor macro's (slede komt later) maan shots en natuur
het liefst moet hij ook tamelijk dicht bij de grond kunnen...

en als klap op de vuurpijl... het geld is altijd bijna op!

dus mijn vraag is 2 ledig:

1) ALS ik een nieuwe koop, wat is dan bij mijn situatie de beste koop?
(En dan het liefst onderverdeeld in de BESTE en de beste prijs/prestatie
verhouding)
2) willen de merken en type kenners eens op MP of zo bladeren en in een
PB aan mij laten weten waar ik op zou kunnen bieden?

Ik hoop dat ik nu wel de vraag specifiek genoeg gemaakt zodat jullie er wat mee kunnen.

Bij voorbaat dank,

Willem

(en als het lukt komt er VAST een over een monopod :)
Wullem



Onderwerp:

Berichtdoor Brenzef » wo mar 28 2007 12:01 am

Een statief voor een 500mm en voor macro gaat wellicht niet samen (hangt een beetje van de lens af).
Je kunt eens kijken naar een Manfrotto 055PRO of een 055CLB, of een 190. Kunnen allemaal laag. De 055PRO kan je ook zo aanpassen dat de kolom horizontaal geplaatst kan worden, van de 190 weet ik dat niet.

De 190 is wel lichter gebouwd.
Ik gebruik zelf de 055PRO en CLB, prima spul.
Als kop kan je kijken naar de 141RC, werkt prima voor macro, en denk ook voor een 500mm (afhankelijk van het gewicht).
Een Sigma 50-500 gaat net aan.
Een kogelkop (486RC2) die ik op de 055CLB heb zitten is niet makkelijk voor macro. Zwiepert teveel en is niet makkelijk nauwkeurig in te stellen.

De 055PRO heb ik korter gezaagd waardoor het een iets kleiner pakketje is en hij samen met de 486RC2 op vakantie mee kan in de koffer.

Zo'n macro slede is echt makkelijk.
De Manfrotto is 90 euro dacht ik, ik heb er eentje van een prutmerk, maar hij werkt redelijk goed. Eigenlijk moet ik iets nieuws op dat gebied.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor NaturalMystic » do mar 29 2007 7:37 pm

Ben uitermate tevreden over mijn combinatie Manfrotto 055PROB + Manfrotto 322RC2 ballhead. Wat een super combi is dat zeg. Ik kan bevestigen dat middenkolom horizontaal kan. Verder kan een deel van middenkolom ook los zodat je met het restant van de middenkolom je statief plat op de grond krijgt. Kan qua gewicht ook mijn Bigma goed hebben. Let wel dat je al met al een paar kilotjes meezeult. Zeker als je ook een Bigma hebt.

Zie ter verduidelijking:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=1614
NaturalMystic



Onderwerp:

Berichtdoor luc » do mar 29 2007 7:49 pm

Brenzef schreef:
De 055PRO heb ik korter gezaagd waardoor het een iets kleiner pakketje is en hij samen met de 486RC2 op vakantie mee kan in de koffer.



Brenzef, Even een vraagje tussendoor.
Ik heb zelf ook een 055 Manfrotto waarbij een poot een keer is afgebroken.
Deze heb ik dus ook zo een 4 cm in moeten korten met als gevolg dat ik nu dus ongelijke benen heb aan mijn statief :D

Maar als ik jou verhaal zo lees heb je gewoon heel je statief ingekort. Betekend dat dat je dan van alle 9 buizen een zelfde lengte af hebt gehaald ?

Van mij persoonlijk mag het hele statief ook wel wat korter ik gebruik het toch nooit op de volle lengte.

Ik gebruik ook de 055 met 141RC kop en ben daar tevreden over voor normaal gebruik.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Berichtdoor Malo1961 » do mar 29 2007 8:43 pm

Hoi Wullem,
Na al de eisen gelezen te hebben, een tip:
www.berlebach.de

Mvrgr,
Martin
Laatst gewijzigd door Malo1961 op do mar 29 2007 8:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Malo1961



Onderwerp:

Berichtdoor Brenzef » do mar 29 2007 8:43 pm

luc schreef:Maar als ik jou verhaal zo lees heb je gewoon heel je statief ingekort. Betekend dat dat je dan van alle 9 buizen een zelfde lengte af hebt gehaald ?

Van mij persoonlijk mag het hele statief ook wel wat korter ik gebruik het toch nooit op de volle lengte.

Ik gebruik ook de 055 met 141RC kop en ben daar tevreden over voor normaal gebruik.

Luc.

Klopt Luc,
Van elke buis hebt ik pakembeet 8cm afgezaagd, ook van de midden kolom.
Als je eraan begint moet je het stuk wel van de onderkant van de buis afzagen, anders wordt de buis niet meer gestopt als je hem helemaal uitschuift meen ik mij te herinneren.

De maximale hoogte is nu rond de 1,50/1,60 Met de middenkolom helemaal uitgeschoven rond de 1,80.
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Berichtdoor Wullem » vr mar 30 2007 1:40 am

Mannen bedankt voor jullie antwoorden

Ik wilde gelijk de 055Pro halen...
en word ik weer aan het wankelen gezet door martin...
en door carbon 055MF3? is dat het prijsverschil waard?
(Hans schrijft dat het een aanschaf voor het leven is, dus misschien TOCH maar meer in verdiepen?)

hebben anderen ook ervaring met berlebach?

en Martin, waarom zijn die beter dan de Manfrotto?

Groet,
Willem
Wullem



Onderwerp:

statief

Berichtdoor George Fennes » vr mar 30 2007 3:09 am

Het schijnt dat hout de trillingen beter absorbeert dan aluminium.

Maar heb je gezien wat voor joekels die houten statieven zijn?

Daar wil je echt niet mee gaan lopen.

Carbon is een stuk lichter dus makkelijker mee te nemen, maar wil een statief echt goed zijn en geschikt met een behoorlijk objectief erop, dient het statief toch ook wel een behoorlijk eigen gewicht te moeten hebben.

Daar is een bepaalde formule voor, staat hier ook wel ergens te lezen van HB.

Maar aan dat gewicht kom je bijna niet of je moet een trollie meenemen.

Het is mij opgevallen dat de meeste fotografen die met redelijke teleobjectieven werken, dan bedoel ik van 70-200mm 2.8 VR en hoger 300-800mm vaak in theorie te lichte statieven hebben.

Maar het is een keus tussen gebruiksgemak en wat is ideaal.

Het meest ideale statief is in mijn ogen altijd te zwaar om mee te nemen of je moet een vogelaar zijn die in een schuilhut gaat zitten en daar een dag of meer doorbrengt, dan is het de moeite waard om zo'n loeizwaar statief aan te schaffen.

Maar ik zie mij niet lopen zeulen met een statief van minimaal 10kg.

Maar een goede kop is ook belangrijk.

Zelf heb ik op mijn Manfrotto 055 professional een Manfrotto balhoofd de 488RC4

Dit is een lekker degelijk balhoofd en het voordeel is dat er 2 libellen op zitten om waterpas te werken om te voorkomen dat de zee leegloopt.

Weer wat te overdenken Willem.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Berichtdoor Brenzef » vr mar 30 2007 7:21 am

een statief koop je niet voor het leven.
een houten....? tsja

koop gewoon een 055 ben je voor 150 klaar
Gebruikersavatar
Brenzef

Forumlid
Berichten: 1801


Locatie: ISS Spacestation
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

055 carbon

Berichtdoor George Fennes » vr mar 30 2007 7:40 am

Ik heb dan een wat oudere uitvoering van de Manfrotto 055 professional met de Manfrotto 488RC4 balhoofd.

Ik werk hier met een D70s en een 70-200mm 2.8 VR met vaak een TC 2.0E II en ik moet zeggen dat de resultaten best wel goed te noemen zijn.

Bij Konijn kan je een Manfrotto 055 kopen incl. balhoofd voor 135 euro.

Alleen was ik over dat balhoofd niet zo te spreken, iets te iel, met van die uitstekende handels, ook geen gradenverdeling i.v.m. pano's maken, dus daarom heb ik voor het zwaardere balhoofd gekozen.

Misschien zou je middels bijbetalen voor b.v. de 488RC4 kunnen gaan, heb je een wereldcombinatie.

Zelf zou ik als ik een statief zou moeten kopen voor een carbon uitvoering gaan, scheelt een vracht aan gewicht en ook je portemonnee is dan een stuk lichter, dus dat hoef je ook niet mee te sjouwen.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken
George Fennes

Clublid
Berichten: 8094


Locatie: Ergens
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja


Terug naar “Statieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten