Welke lenzen bij de Nikon D80

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.

Onderwerp:

Welke lenzen bij de Nikon D80

Berichtdoor Dayenne_DD » vr sep 15 2006 11:08 am

Hallo ik ga de Nikon D80 inclusief een AF-S Zoom-Nikkor
17-35 mm f/2.8D IF-ED kit aanschaffen.

Nu wil ik daar een betaalbare maar goeie zoomlens bij aanschaffen.
Kan iemand mij vertellen waar de volgende lenzen voor worden gebruikt ?


AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55 mm f/2.8G IF-ED
AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED
AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2.8D IF-ED
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2.8G IF-ED

Alsvast bedankt.

Dayenne Schenker :oops:
Dayenne_DD



Onderwerp:

Re: Welke lenzen bij de Nikon D80

Berichtdoor Joost Wouters » vr sep 15 2006 12:14 pm

Dayenne_DD schreef:Hallo ik ga de Nikon D80 inclusief een AF-S Zoom-Nikkor
17-35 mm f/2.8D IF-ED kit aanschaffen.

Nu wil ik daar een betaalbare maar goeie zoomlens bij aanschaffen.
Kan iemand mij vertellen waar de volgende lenzen voor worden gebruikt ?


AF-S DX Zoom-Nikkor 17-55 mm f/2.8G IF-ED
AF-S VR Micro-Nikkor 105 mm f/2.8G IF-ED
AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2.8D IF-ED
AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2.8G IF-ED

Alsvast bedankt.

Dayenne Schenker :oops:


De 17-55 is voor jou geen aanvulling. Je hebt al een fantastische lens tot 35 mm. Da's dan heel veel geld voor 15mm. De 105 is i.m.h.o. echt een macro objectief en je kunt er niet mee 'zoomen' waar je om vraagt. De 70-200 is een fantastische lens met een heel mooi bereik.

Wat wil je gaan fotograferen?! En wat ik niet helemaal snap: heb je bij aankoop nou wel of niet het 17-35 2.8 gekocht?! Zo niet, dan is de 17-55 super!

Ciao,

Joost
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » vr sep 15 2006 1:16 pm

Uit een ander bericht van je haal ik:

"Ik heb momenteel een Nikon D70 en een Nikon D70s.
SB-600 flitser, Nikkor 18-70mm lens en de Sigma 28-300mmD lens."


Ik heb nog geen winkel gezien waar je een 17-35 f2,8 AFS er als kit bij kunt kopen, maar misschien dat jouw winkel wel een deal wil maken.

Met wat je al hebt, dan blijft er een goede zoom over, dat is de 70-200. In andere berichten op dit forum wordt ook de goedkopere 80-200 genoemd, die noem jij niet. Kijk daar eens naar.

Waar gebruik je de objectieven. Zelf heb ik heel veel een 20mm voor portretten gebruikt. Dat hoort eigenlijk niet. In dit forum zag ik een 70-300 AFG waar macro mee werd gemaakt, ook dat hoort niet. je mag dus zelf weten waar je een objectief voor gebruikt.

Maar een grote hoek gebruik je als je geen stap achter uit kunt doen
Een vaste 50 mm gebruik je standaard
en een tele obejctief gebruik je als je er niet dicht genoeg bij kunt komen.

Macro objectieven (nikon noemt ze micro) gebruik je als je 1:1 wilt
Portret objectieven zijn meestal tussen 85 en 105 mm, minder vertekening.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Dayenne_DD » vr sep 15 2006 2:13 pm

Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb gisteren mijn Nikon D70s verkocht met een Sigma 70-300mm lens (waar ik zelf niet zo over tevreden ben (te veel kleurverlies!) en de vaste lens 18-70mm kit.
Ik begin dus helemaal opnieuw.
Momenteel is er een aanbieding van de Nikon D80 in combinatie
AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED lens voor Euro 1229,-.

Ik wil daar graag nog een telelens bij.
Ik kan aan de hand van jullie adviezen nu gericht een keuze gaan maken over welke lens nog extra aan te gaan schaffen.

Ik maak veel foto's van de kinderen (geen snapshot) en vooral van de natuur om me heen. Tevens reis ik elk jaar naar een stad om daar prachtige foto's te gaan maken van de monumenten, de mensen en vooral de kleuren.
Dayenne_DD



Onderwerp:

Berichtdoor Dayenne_DD » vr sep 15 2006 2:20 pm

Nog even een aanvulling. Ik heb beide camera's inclusief lenzen verkocht om de D80 te kunnen kopen. Ik heb dus nog niets beslist.

Nu kan ik voor een leuke prijs de Nikon Zoom-Nikkor 70-300 f4-5.6 aanschaffen. Is dit een aanwinst?

De AF Nikkor 80-200 ED F2.8 is een prima optie maar nog steeds erg prijzig in aanschaf.
Dayenne_DD



Onderwerp:

Berichtdoor H.M. » vr sep 15 2006 3:06 pm

Als je veel fotografeert en dat denkt blijven te doen, is het misschien niet onverstandig om voor de beste (en dus vaak duurste) lenzen te gaan. Je lenzen kunnen wel dertig jaar meegaan, hou daar rekening mee. Je digitale body waarschijnlijk niet... Bovendien, met een D70s en een fantastische lens maak je volgens mij even mooie foto's als met een D80 met een fantastische lens. Dat geld dat je nu in die D80 steekt had ik (maar ja, wie ben ik?) toch mooi in een toplens gestoken! Nu te laat, maar misschien voor de volgende keer?
Henk
H.M.



Onderwerp:

Berichtdoor Joost Wouters » vr sep 15 2006 3:07 pm

Als je lichtsterke objectieven wilt ben je gewoon duur uit. Als dat niet nodig is heb je aan de D80 met 18-135 objectief een heel mooi bereik en voor die prijs een zeer goede. Het is wel zo dat je na aanschaf van een 2.8 objectief 'nooit' meer een andere hoeft te kopen. Stel dat je ontevreden bent over een 3.5-5.6 tele-objectief moet je weer 'n stap omhoog...
Joost Wouters



Onderwerp:

Berichtdoor MvBoetzelaer » vr sep 15 2006 9:21 pm

Ik begrijp nog niet helemaal je doel van je aankopen. In de eerste post heb je het over de 17-35/2.8. Dit is een geweldig en zeer duur (zoom!)objectief. Een paar posts later heb je het over het nieuwe 18-135 objectief. Dat ziet er ook goed uit (is nog niet uit, dus nog geen ervaringen bekend), maar dat is wel een heel andere prijsklasse en dus andere wereld van objectieven. Het komt op mij over dat je je nog niet zo goed op prijzen hebt georiënteerd.

De keuze is dus: toplenzen voor (heel) veel geld of hele goede lenzen voor aanzienlijk minder geld.

In geval 1 zou ik voor de 17-55/2.8 met 70-200/2.8 gaan. Ben je wel zo'n 3000-3500 euri kwijt.

In geval 2 kun je de 18-135 en een 70-300 overwegen, ben je een slordige 1200-1500 euri kwijt.

Dit alles exclusief de body, waarbij de D70(s) heel snel in prijs zal dalen zodra de D80 goed verkrijgbaar wordt. Als je echt heel intensief en veel wilt gaan fotograferen en daar een hele degelijke, duurzame body voor wilt hebben is een D200 te overwegen. Maar zo langzamerhand beloopt je budget dan wel zo'n € 5.000. Aan jou de afweging hoeveel geld je aan deze hobby wilt besteden.

Veel succes!
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Gebruikersavatar
MvBoetzelaer

Clublid
Berichten: 1255


Locatie: Hilversum
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Hans Braakhuis » za sep 16 2006 7:59 am

Nikon Zoom-Nikkor 70-300 f4-5.6


Daar zijn er dus drie van. De goedkoopste biedt veel waar voor z'n weinige geld. Sommige winkels leveren nog voor 125 euro. Maar dit is geen bijzonder objectief. Presteerd matig, maar je betaald er ook niet voor.
Er is een wat duurdere ED uitvoering, net zo goed als de goedkopere versie. En er is een nog duurdere uitvoering met ED en met VR. Daar heb ik nog geen test van gezien. Ik hoop dat deze laatste 3x beter presteerd dan de eerste 2. Afwachten dus.

En begin eens met een gewone f1,8 50mm. Zeer veel kwaliteit voor geen geld.
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

welk objectief

Berichtdoor artto » vr sep 22 2006 7:51 pm

heb de 85mm 1.8D ontvangen.
pracht objectief!! incl. metalen zonnekap HN-23!
all made in Japan.
tsjonge, waarom heb ik zolang gewacht dit ojectief aan te schaffen...
artto



Onderwerp:

Re: welk objectief

Berichtdoor alfa156 » vr sep 22 2006 9:20 pm

artto schreef:heb de 85mm 1.8D ontvangen.
pracht objectief!! incl. metalen zonnekap HN-23!
all made in Japan.
tsjonge, waarom heb ik zolang gewacht dit ojectief aan te schaffen...


Ik heb hem inmiddels ook aangeschaft en ook ik ben er zeer over te spreken.
alfa156




Terug naar “Overige fotoapparatuur”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten