Genieten in het Rijksmuseum

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Frankie » ma nov 18 2013 3:17 pm

Afgelopen week genoten van het Rijksmuseum: wat een prachtig gebouw en supercollectie ! Hieronder een impressie.
Omdat we met meerderen (niet fotografen :wink: ) waren, had ik geen tijd om de namen van de kunstenaars te noteren, wat hier wel zo netjes zou zijn natuurlijk. Mocht iemand wel namen kunnen noemen, laat het weten dan voeg ik ze toe bij de foto's. Voor de liefhebbers, het meeste is met 14-24 geschoten, af en toe heb ik een 50 1,8 gebruikt. Fotograferen kun je overal zoveel je wilt maar flitsen, een statief of een rugtas is niet toegestaan. Ik heb sommige foto's bewust wat harder 'afgedrukt' maar enkele hebben (onbewust) blijkbaar nog een monokleurzweem, geen idee hoe dat erin gerommeld is ... :roll: (sorry).
Na een uur of vier rondlopen waren we vrij gaar en namen niet zoveel meer op. Waarschijnlijk hebben we maar de helft gezien, goede reden om nog een keer terug te gaan !

1.
Afbeelding

2. Het binnenplein wordt overheerst door vierkante vormen.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4.
Afbeelding

5. In de expositieruimten zelf zie veel ronde bogen.
Afbeelding

6. Het gebouw leidt je als een climax naar het meest beroemde werk toe:
Afbeelding

7. De Nachtwacht van Rembrandt. Een terecht middelpunt van het museum.
Afbeelding

8. Dit schilderij herkent waarschijnlijk iedere volwassene zonder infoblad. Dit soort info ligt overal om nog meer toelichting over de werken te geven.
Afbeelding

9. De gehele crew van de noodzakelijk bewaking zou ik ook wel eens als alternatieve nachtwacht op een print willen zien. Het poseren zal niet het probleem zijn.
Afbeelding

10. Voldoende ruimte, ook bij drukte, om ergens een plekje te zoeken en alles wat beter te laten bezinken.
Afbeelding

11. Een lege zaal fotograferen is wat moeilijker, maar met een beetje geduld lukt het. Geeft ineens een heel andere sfeer.
Afbeelding

12. De bibliotheek met tegenlicht, die me deed denken aan een foto die tijdens de introductie van de D800 als voorbeeld werd gebruikt om het verband tussen de resolutie en goede cameratechniek uit te leggen. Hier dus maar heel goed geprobeerd de camera extra stil te houden. :D
Afbeelding

13. Slagvelden waren vroeger aardig populair om vast te leggen met als doel de grootsheid van leiders aan te tonen.
Afbeelding

14. Daar denken we nu anders over. Even een rustig plekje opzoeken om bij te komen.
Afbeelding

15. Helemaal onder de indruk van weer zo'n prachtig paneel.
Afbeelding

16. Iedereen ziet weer andere details die aanspreken, een ontzettend respect voor kunst en cultuur is duidelijk bij alle bezoekers aanwezig.
Afbeelding

17. Een heerlijk fijne pentekening, eigenlijk zou je daar minuten voor moeten uittrekken om van alle details te genieten. Maar er is nog zoveel meer en het museum is niet 24/7 open..
Afbeelding

18. Het weergeven van het gefrummel aan die koordeindjes was destijds heel vernieuwend toen iedereen vooral officieel en statig geportretteerd wilde worden. Dit soort details laat je heel anders kijken naar de kunstwerken en de tijd waarin ze gemaakt werden.
Afbeelding

19. Wie kijkt naar wie ?
Afbeelding

20. Contrast tussen een beeld uit de harde realiteit van het bestaan destijds
Afbeelding

21. en een meer geromantiseerd beeld, de 'modellenwereld' van nog langer geleden.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Genster » ma nov 18 2013 4:52 pm

Dat is een mooie plek om foto's te maken!
#4 is mijn favo.
Genster

Clublid
Berichten: 3894


Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Patrick » ma nov 18 2013 6:06 pm

Prachtige serie. Ik moet er toch maar eens heen. Dank voor het tonen!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26864


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Jumpjiving » ma nov 18 2013 6:08 pm

Even beroepsdeformatie
Jammer dat de lift er niet op staat
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Jolanda » ma nov 18 2013 8:53 pm

mooi. ik ga er toevallig binnenkort heen en moest nog opzoeken of ik met camera naar binnenkom.

genoten van de serie. kan niet wachten.

jolanda
click voor mijn foto's op flickr.
Gebruikersavatar
Jolanda

Clublid
Berichten: 5355


Locatie: Roosendaal NB
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Frans Heinsbroek » ma nov 18 2013 9:56 pm

Mooie serie. Lijkt me ook een mooie plek om mn D7100 met Sigma 18-35 1.8 te testen.
Frans Heinsbroek

Clublid
Berichten: 897


Locatie: Schiedam
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Frankie » di nov 19 2013 7:15 pm

Dank voor jullie reacties en veel plezier bij jullie bezoek Patrick, Jolanda, Frans en D7100! DE lift Jumpjiving ? Is me niet opgevallen.. :|
Gebruikersavatar
Frankie

Clublid
Berichten: 3318


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor ben42 » di nov 19 2013 9:42 pm

Mooi.
Bibliotheek een klassieker.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2652


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor Sandor Gora » di nov 19 2013 10:56 pm

kleine tip als je namen van maker en gemaakte wilt "meenemen": fotografeer het infoplaatje naast het kunstwerk even.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Genieten in het Rijksmuseum

Berichtdoor jan24 » zo nov 24 2013 9:23 am

Jolanda schreef:mooi. ik ga er toevallig binnenkort heen en moest nog opzoeken of ik met camera naar binnenkom.

jolanda

Zo ver ik mij kan herinneren is fotograferen toegestaan, tenzij anders vermeld. Doorgaans mogen kunststukken die er hangen en in bruikleen zijn, niet gefotografeerd worden. Staat dan ook vermeld.
En flitsen is sowieso niet toegestaan.
Nikon D7500
Tamron 10-24mm F/3.5-4.5 Di VC HLD B023N
Tamron SP AF 17-50 F/2.8 XR A16N II
Tamron SP AF 70-300MM F/4-5.6 DI VC USD A005N II
Tamron SP 90mm F/2.8 Di VC USD F004N
Nissin Di622 Mark II
Panasonic Lumix TZ90
FLICKR!
jan24

Clublid
Berichten: 1860


Locatie: Apeldoorn
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten