Hoi Stefan,
Ontzettend mooi om vuurwerk vast te leggen.
Jou foto's zijn niet slecht te noemen, maar inderdaad wel allemaal te krap gekaderd, en dat is jammer.
Je mist net het mooie in vele gevallen.
Ik ken de d3000 niet, en weet ook niet wat je voor mogelijkheden hebt qua objectieven.
Maar wat ik wel weet is dat je graag vooraan zit om alles vast te leggen, en dat is niet altijd een voordeel is mij in de praktijk gebleken.
Een beetje teruguit en een iets hogere positie ( trapje, muurtje, of op een gebouw in de buurt enz) innemen, leveren wellicht betere foto's op
Je kunt beter het hele vuurwerk erop hebben staan en dan eventueel croppen.
Verder mis ik de exif, waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben.
De tips van ALE komen overeen met wat ik doe, echter hanteer ik 3 seconden gemiddeld in de bulb-stand, afhankelijk van spectakel.
Ik zet het objectief ook altijd op oneindig, en dan een fractie terug, levert bij mijn 18-200 mm het beste resultaat.
Tot slot een aanbeveling als je helemaal voor vuurwerk wil gaan
Het eerste weekend van Augustus vind jaarlijks het vuurwerkspectakel in Annecy (Frankrijk) plaats.
Een van de grootste vuurwerkshows van Europa !!
http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=5203" onclick="window.open(this.href);return false;
Echt een aanrader, en wat ik je verder mee wil geven ga bijtijds een plaatsje zoeken want het is er ontzettend druk.
Om 19.30 uur moet je er al zitten, want anders kom je echt te laat.
Een wijntje en stokbroodje met brie, en leuk gezelschap meenemen, en je dag kan niet meer stuk
Het spektakel duurt van 21.30 uur tot 23.30 uur met een geweldige finale aan het slot, zoals het hoort.
Veel plezier.
Vrgr,
Tiny