Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.

Onderwerp:

Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor stefantvs » wo nov 17 2010 2:31 pm

Beste Forum leden....

Ik ben nu een aantal maanden samen met mijn d3000 :) . Het meeste wat ik fotografeer is vuurwerk ,dit omdat het ook een hobby van me is.
Hier wat foto`s die ik heb gemaakt tijdens leidens ontzet 04-10-2010

Opzich was ik best te vreden over de foto`s maar toch zou ik graag jullie advies en tips willen hebben.
Want ik ben in het afgelopen jaar naar ongeveer 30 vuurwerk shows geweest waarvan ik uiteindelijk maar 2 foto`s sessies redelijk gelukt vindt.

Zie hier de foto`s van 04-10-2010

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding
7
Afbeelding
10
Afbeelding
11
Afbeelding

De andere sessie die ik redelijk vindt staat in het topic
Sail 2010

Ik hoop dat jullie de foto`s mooi vinden, en waar nodig ook opmerkingen of kritiek hebben.
Ik hor het graag van jullie.

M.v.g
Stefan
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor Niels » wo nov 17 2010 3:06 pm

Hoezo advies en tips? Ik vindt ze erg geslaagd hoor....!
Vooral wanneer je het vuurwerk ziet reflecteren in het water, dat is wel bijzonder.

Zou als ik jou was wel gaan sparen voor een groothoeklens aan je foto's te zien :wink: , het is jammer dat het vuurwerk er niet helemaal opstaat..

Maar ga zo door, ik kan uit je verhaal goed halen dat "oefening, baart kunst" :wink:
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor Sosottens » wo nov 17 2010 3:11 pm

Wat Nielson zegt, alleen zou ik ze even recht zetten, dat vind ik een beetje storend. Verder vond ik 3 wel erg goed geslaagd, mooi symmetrisch.
Nikon D5000
Sigma 17-70mm f2.8-4.0
Nikon SB-600
Sosottens

Forumlid
Berichten: 46


Locatie: Medemblik
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor gisela » wo nov 17 2010 3:30 pm

Ik vind ze erg mooi,en je bent naar mijn bescheiden mening heel goed bezig. :wink:
Groetjes uit Limburg.
Gisela.
Ik ben niet bang om langzaam voorwaarts te gaan,maar alleen bang om stil te staan.
Gisela.
Gebruikersavatar
gisela

Forumlid
Berichten: 277



Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor stefantvs » wo nov 17 2010 3:58 pm

Alvast bedankt voor jullie leuke complimenten en handige tip`s ! :D

Meestal gebruik ik me Nikon 35MM 1.8 lens voor het fotograferen van vuurwerk.
Bij deze show stond ik wel erg dicht op het vuurwerk dat klopt !
Ik kan jullie ook wel wat foto`s laten zien waar ik niet tevreden over ben , misschien is dat ook wel beter en krijg ik daar echt goede tips over. Want nu is het fotograferen van vuurwerk een ( gelukje ) als ze zijn gelukt, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Hier wat foto`s..... bedankt voor het advies alvast.

1
Afbeelding
2
Afbeelding
3
Afbeelding
4
Afbeelding
5
Afbeelding
6
Afbeelding


Alvast weer bedankt voor jullie mening !

Gr stefan
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor pietje-nukem » wo nov 17 2010 4:54 pm

Hier de hele handige tips van Ale om hele mooie foto's van vuurwerk te gaan maken.
Kijk anders ook even naar dit topic

Succes,
Pieter
Nou, van mij ook de groeten
Gebruikersavatar
pietje-nukem

Forumlid
Berichten: 1721



Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor Niels » wo nov 17 2010 5:24 pm

Zo Stefan,

Dat is toevallig, kom ik net thuis, licht het nieuwe Zoom.nl magazine in de brievenbus. Staat er gewoon een hele rapportage in over vuurwerkfotografie.

Ik zou zeggen, rennen naar de winkel :lol:

Gr. Niels
Klikken is nog nooit zo leuk geweest met mijn Nikon...
Flickr
Nikon D7000, Nikkor 16-85 VRII, Nikkor 50mm 1.4G, SB-700, Fuji X20 en een hoop kleine rommel erbij...
Gebruikersavatar
Niels

Forumlid
Berichten: 774


Locatie: 's-Hertogenbosch
Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor stefantvs » do nov 18 2010 10:21 am

@pietje-nukem , thanks voor de links, ben nu op het werk zal ze thuis ff rustig doornemen.

@Nielson, Is het een redelijk artikkel ? of is het een beetje standaard informatie ?
Ik ga vanmiddag wel ff naar een boekhandel, en hem kopen :-)

Gr stefan
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor jettiny » do nov 18 2010 7:24 pm

Hoi Stefan,

Ontzettend mooi om vuurwerk vast te leggen. :D
Jou foto's zijn niet slecht te noemen, maar inderdaad wel allemaal te krap gekaderd, en dat is jammer.
Je mist net het mooie in vele gevallen.
Ik ken de d3000 niet, en weet ook niet wat je voor mogelijkheden hebt qua objectieven.
Maar wat ik wel weet is dat je graag vooraan zit om alles vast te leggen, en dat is niet altijd een voordeel is mij in de praktijk gebleken.
Een beetje teruguit en een iets hogere positie ( trapje, muurtje, of op een gebouw in de buurt enz) innemen, leveren wellicht betere foto's op
Je kunt beter het hele vuurwerk erop hebben staan en dan eventueel croppen.
Verder mis ik de exif, waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben.
De tips van ALE komen overeen met wat ik doe, echter hanteer ik 3 seconden gemiddeld in de bulb-stand, afhankelijk van spectakel.
Ik zet het objectief ook altijd op oneindig, en dan een fractie terug, levert bij mijn 18-200 mm het beste resultaat.

Tot slot een aanbeveling als je helemaal voor vuurwerk wil gaan :D
Het eerste weekend van Augustus vind jaarlijks het vuurwerkspectakel in Annecy (Frankrijk) plaats.
Een van de grootste vuurwerkshows van Europa !!
http://www.hurktoilet.nl/weblog/wreageer.php?id=5203

Echt een aanrader, en wat ik je verder mee wil geven ga bijtijds een plaatsje zoeken want het is er ontzettend druk.
Om 19.30 uur moet je er al zitten, want anders kom je echt te laat.
Een wijntje en stokbroodje met brie, en leuk gezelschap meenemen, en je dag kan niet meer stuk
Het spektakel duurt van 21.30 uur tot 23.30 uur met een geweldige finale aan het slot, zoals het hoort.

Veel plezier.
Vrgr,
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor stefantvs » vr nov 19 2010 9:08 am

Beste Jettiny,
Bedankt voor je uigebreide reactie !
Oeei dat is inderdaad een mooie show ! zag er zelf ook wat informatie over op internet !

Zoiezo harstikke bedankt voor de de tips`s, Ik zal eens gaan kijken voor wat betere plekjes tijdens de shows.

Dan even over de Camera, zo d3000 is het instapmodel van nikon. Dus niet het beste van het beste.... maar ik heb er nu voldoende aan :)
Ik heb zelf 3 objectieven tot mijn beschikking
18-55MM ( kit lens )
35MM
55-200

Die 35 MM is het lichtsterkste van allemaal, en dat is dus ook de rede dat ik hem gebruik , zodat ik dus niet met te lange sluitertijden hoef te werken.

Ik heb ook even gekeken wat de gegevens zijn die bij de foto`s horen:

Bestandsgegevens
Bestandsgrootte: 4,28 MB
Beeldformaat: L (3872 x 2592)
Beeldkwaliteit: JPEG Fijn
Apparaat: Nikon D3000
Objectief: 35mm F/1,8G
Brandpuntsafstand: 35mm
Scherpstelstand: AF-S
AF-veldstand: Dynamisch veld
Diafragma: F/11
Sluitertijd: 2sec
Belichtingsstand: Handmatig
Belichtingscorr.: +2,0LW
Fijnafst. voor belichting:
Lichtmeting: Matrixmeting
ISO-gevoeligheid: ISO 100
Witbalans: Bewolkt, 0, 0
Kleurruimte: sRGB
Verscherping: 3

Ik hoop dat je wat aan deze informatie hebt.
P.s ook vuurwerk freak, of puur het fotograferen ?

Gr stefan
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor jettiny » vr nov 19 2010 4:06 pm

Hoi Stefan,

Een echte vuurwerkfreak ben ik niet, althans ik ga niet alle shows af ofzo, maar als het een beetje in de buurt is dan wil ik het graag vastleggen.
In Juni 2008 mijn D80 gekocht, en op mijn eerste vakantiedag in Annecy( 2 Augustus 2008, de aankomstdag op de camping), hoorde ik van het vuurwerkspektakel diezelfde avond al.
De kriebels in mijn buik natuurlijk, dit MOEST ik zien en fotograferen, kostte wat kost. :lol:
Omdat ik in Juli al de kermis met aansluitend vuurwerk in mijn woonplaats had gefotografeerd, was ik al op de hoogte van de basisinstellingen die je moet gebruiken voor het vuurwerk.
Dus laat maar komen dacht ik, en na wat oefenshots ging het prima.

Ondanks het niet lichtsterke 18-200 mm objectief van Nikkon, toch prachtige foto's kunnen maken.
Op ISO 200, diafragma 5,6, sluitertijd in de meeste gevallen dus 3 seconden, en brandpuntsafstand 112 mm.

Als ik jou was, zou ik in het begin van de shows toch eens wisselen met je 35 mm en de 18-55 mm.
ISO naar 200, een of 2 seconden langere sluitertijd.
Wellicht kom je toch tot de verrassing dat het 18-55 mm objectief nog zo slecht nog niet is.
Een goed show heeft toch een opbouwend karakter.
Wel even van tevoren info inwinnen over de lengte van de show, dat je het mooiste niet mist. :oops:

Succes voor je volgende show !! (oud/nieuw ?)

vrgr
Tiny
jettiny

Forumlid
Berichten: 3087


Locatie: Uden
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Vuurwerk fotografie @ leiden 04-10-2010

Berichtdoor stefantvs » vr nov 19 2010 6:09 pm

Heey Tiny,
Bedankt weer voor je reactie.
Ik ben zelf wel een aardige vuurwerkliefhebber, ik heb juist met die reden ook een fotocamera gekocht.
Zelf ben ik lid van diverse Vuurwerkforums en zo weet ik meestal waar die shows zijn. Ik probeer ook meestal een mooi plekkie te zoeken, maar naast het fotograferen heb ik ook altijd een videocamera bij me , met die reden sta ik graag vooraan :p.


Nogmaals bednkt voor je tips en advies, ik ga zo dadelijk als ik tijd heb ff ZOOM kopen :D hopelijk heb ik er wat aan maar dat denk ik wel :-)

Gr stefan
stefantvs

Forumlid
Berichten: 70


Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Foto presentaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten