Facebook gebruiken voor fotografie.

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor evelakes » do jun 26 2014 9:40 pm

Even een vraagje aan de gebruikers van Facebook.
Mijn dochter is 17 jaar binnenkort 18 jaar tot nu toe heeft ze nog geen facebook account.
Ze volgt een fotografie opleiding aan de ROC a12 in Ede, nu krijgt ze af en toe wel opdrachtjes
voor fotoshoots, maar haar vraag aan ons als ouders was of ze een facebook account mag
hebben om meer bekendheid te krijgen.
Begrijp de doelstelling en op school wordt het ook gepromoot om via facebook te communiceren,
we zijn niet streng of zo, maar zijn nogal huiverig daar het ook tegen haar kan werken, vooral op jeugdige
leeftijd is privé en zakelijk moeilijk te scheiden en kunnen sommige zaken snel escaleren.
eenmaal in de internetcloud blijft het in de cloud.
Ben wel benieuwd onder de gebruikers van facebook gerelateerd aan dit vak/hobby of het goed te combineren
valt en zijn er nog adviezen waar we moeten op letten als we zoiets opzetten.
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor gijs sandberg » do jun 26 2014 10:25 pm

Beste Richard,
Ik ben niet zo van het opvoeden. 8)
Maar als ik vader zou zijn nam ik twee zaken in overweging
-Ede kan preuts zijn ten opzicht ven Wijchen.
-leer de dochter dat een foto op Facebook in principe door iedereen bekeken en gecopieerd kan worden,
inclusief preutse Amerikanen.
-leer de dochter dat het internet in principe niets vergeet (recentelijk nog in de publiciteit).
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Online
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6835


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Léon Obers » do jun 26 2014 10:33 pm

Het is maar net wat men er zelf op wil plaatsen, wie je als vrienden toegang geeft en hoe privé of zakelijk het account wordt ingericht en welke berichten men erop zet. Als het nu een kind was van 10-12 jaar, maar bijna 18 komt er op een gegeven moment toch een moment om de verantwoordelijkheden aan uw dochter zelf over te laten, en te vertrouwen dat ze het op een juiste wijze oppakt. Het enige wat u als ouders kunt doen is haar goed te ondersteunen en hopen dat u door de jaren heen uw dochter zodanig heeft opgevoed dat ze voldoende inzicht heeft gekregen zich bewust te zijn hoe op een verantwoorde manier ermee om te gaan.

Tenslotte als uw dochter verder wil met fotografie zal ze op een gegeven moment toch ook op andere wijze een portfolio en netwerk moeten opbouwen. Of dat met een eigen website is, een account bij Flickr of andere social media. Overal speelt feitelijk dezelfde basis om het zodanig in te richten dat je niet je hele privé op straat gooit. Bij een eigen "zakelijke" website lijkt dat misschien meer voor de hand te liggen dat iemand er zich naar zal richten, waarom niet bij zoiets als Facebook?
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Remco v/d Sanden » do jun 26 2014 10:41 pm

Ik was 3 dagen 18 toen ik in het leger zat, oud genoeg om mijn land te verdedigen, oud genoeg om een rijbewijs te halen, alcohol te drinken, roken en oud genoeg om te stemmen. Dan lijkt me dat een dochter van 18 ook als volwassen genoeg mag worden beschouwd dat ze verantwoord met een facebook account kan omgaan. Mijn dochter van 11 heeft er ook een, zoals de meeste van deze leeftijd. Je ontkomt er niet aan, maar als mensen 18 zijn zou je wel van ze mogen verwachten dat ze het verschil kennen tussen goed en fout.
Maakt gebruik van Nikon [FX] body's en Nikkor [FX] glaswerk, en voor de lol nog wat 35mm analoog...

https://www.instagram.com/remcovandesanden
Gebruikersavatar
Remco v/d Sanden

Forumlid
Berichten: 1259


Locatie: Tilburg
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Jumpjiving » do jun 26 2014 11:00 pm

Bij de bedoelde opleiding hoort ook met omgaan met internet.
Dus ook het omgaan met sociale media.
Probeer een goed beeld te krijgen over hoe de school er mee omgaat en ga het gesprek aan met je dochter over haar ideeen.

Sociale media en dus ook facebook zijn geen gevaar op zichzelf.
Als ze er geen persoonlijke zaken op zet en er doelbewust mee omgaat hoeft er geen probleem t ontstaan.
Jumpjiving

Forumlid
Berichten: 1449


Locatie: Wageningen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor jan » vr jun 27 2014 12:31 am

Wij zijn met onze kinderen heel open in dit soort zaken en laten ze er ook bewust mee kennis maken en mee om laten gaan. Onze kinderen hebben ook beide, sinds enkele jaren, een FB account en wij praten er thuis ook over. Ook op de basisschool van onze jongste dochter, groep 6 is dit de komende weken een thema "Veilig op het internet".
Kortom wanneer kinderen er goed mee leren omgaan, wat wel- wat niet, en ze ook duidelijk de risico's van socialmedia kennen en ze gaan er doelbewust mee om dan hoeft socialmedia geen gevaar te zijn.
Hieronder een korte uitleg van de basisschool van onze jongste dochter:
VEILIG INTERNET De komende weken tot de zomervakantie werken wij in groep 6 rondom het project 'Veilig internet'. Wij gaan samen op onderzoek om te ontdekken hoe het internet werkt. De kinderen zullen er bijvoorbeeld achter komen dat alles wat op internet geplaatst wordt, er voor zeer lange tijd op zal blijven staan. Ook leren we dat je niet alles wat op internet staat moet geloven en gaan we met elkaar in gesprek over wat je moet doen als je op internet dingen tegenkomt die misschien niet voor jou bestemd zijn. Ook pestgedrag via internet komt aan bod. Een leerzaam project dus!

Wanneer uw dochter verder wil in de fotografie dan ontkomt ze niet aan socialmedia. Ben eigenlijk wel een beetje verbaasd dat u het zolang buiten de deur heeft weten te houden. Socialmedia is natuurlijk meer als alleen FB. Neem Twitter, Whatsapp, Instagram en noem alle apps. maar op. Ik neem aan dat een dame van bijna 18 toch wel zal weten wat er in de wereld te koop is en waar de "gevaren" van het internet schuilen. De media schrijft en spreekt hier met regelmaat over en dat zal ook haar niet zijn ontgaan.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Ronald Jan » vr jun 27 2014 4:31 am

Is het niet zo dat de foto's die je op FB plaatst eigendom zijn van FB?
En dat zou zonde zijn.
Sony a1 Sony 200-600.
Ronald Jan

Clublid
Berichten: 770


Ervaringsniveau: **
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor wopper » vr jun 27 2014 6:02 am

riona schreef:Is het niet zo dat de foto's die je op FB plaatst eigendom zijn van FB?
En dat zou zonde zijn.


Als je een account aanmaakt op fb, dan stem je al in dat de foto's die je plaats eigendom worden van fb.

Als je dat niet wil, moet je een eigen site maken.
Gr.Wim

Yesterday is History, Tomorrow a Mystery, Today is a Gift


Bouwmachineweb.com
Gebruikersavatar
wopper

Clublid
Berichten: 940


Locatie: Posterholt Limburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Léon Obers » vr jun 27 2014 6:57 am

FaceBook zit zodanig in de lay-out dat het plaatsen van grote afmetingen foto's eigenlijk niet echt interessant is. De animo om foto's door Facebook dan "commercieel" op te pakken en te gaan gebruiken ligt minder voor de hand. Het leent zich meer voor dagelijks / wekelijks korte berichten, kleine smartfone fotootjes, contact met je netwerk, dan een foto portfolio.

Je kunt het ook combineren. Een eigen zakelijke website + Facebook.
Facebook voor de "snelle sociale omgang" in je netwerk, waarin je verwijst naar je portfolio op de zakelijke site.
Die combinaties worden veel gemaakt. Als social media mogelijkheid voor zakelijke gebruik ligt een account bij bijv. "LinkedIn" meer voor de hand, of een combinatie van meerdere accounts (LinkedIn, Facebook, Twitter, Google+,....)

De gebruiksrechten in de voorwaarden die typische foto-websites als Flickr en met name bijv. 500px.com menen zich toe te kunnen eigenen om foto's te kunnen gebruiken, ligt een veel groter gevaar dat foto's onbedoeld commercieel verder worden verhandeld. Ondanks dat die gebruiksvoorwaarden bedenkelijke stukken tekst bevatten die mogelijk in strijd zijn met de wet. (Wetgeving gaat in dat geval altijd boven die gebruiksvoorwaarden uit).

Om die reden lijkt de combinatie van een eigen zakelijke website (met een eigen domein), en een social media account voor het "snelle netwerk" beter voor de hand te liggen om je van het gebruik van al te opdringerige voorwaarden te vrijwaren in het gebruik van foto's door derden.

Belangrijk in het bewust gebruik van social media, en mogelijke ongewild gebruik in het verzamelen van surf-gegevens is om je na gebruik uit te loggen van het account, zodat er in de achtergrond via cookies e.d. niet continue connectie is met die social media websites. Ook het gebruik van bepaalde webbrowser filter add-ons om verzamelen van surf-gegevens te blokkeren, zou een aanvullend aan te raden optie kunnen zijn.
http://addons.mozilla.org/NL/firefox/search/?q=block

Ikzelf gebruik bijv. een add-on als "DoNotTrackMe". Volgens de statistieken heeft die in een maand tijd al ruim 10.000 dingen afgewend.
Maar ja, het is dan altijd weer de vraag wat zo'n add-on zelf dan weer aan gegevens heeft verzameld en vastgelegd. :?
http://addons.mozilla.org/NL/firefox/ad ... trackplus/
http://www.abine.com

Daarnaast gebruik ik enkele blockers om advertenties e.d. te weren:
Zie ook: viewtopic.php?f=23&t=47407
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr jun 27 2014 8:15 am, 2 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers
Gebruikersavatar
Léon Obers

Forumlid
Berichten: 14887


Locatie: Eindhoven
Ervaringsniveau: *****

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor John'47 » vr jun 27 2014 7:24 am

Mijn kinderen zijn inmiddels al weer wat ouder. Wij hebben ze nooit weggehouden bij risico's, maar wel goed met ze afgesproken dat zij zich verstandig zouden gedragen. Zo is onze dochter toen zij 17 was met een schoolvriendin gaan eiland hoppen in Griekenland. Er waren nog geen mobieltjes, dus moesten een paar zaken rond contact houden, slaapplekken, route en dergelijke tevoren worden afgesproken.
Ik vind, dat de tienerleeftijd bedoeld is om kinderen eraan te wennen dat er risico's zijn, zodat het later verstandige volwassenen kunnen zijn.
Het is in grote lijnen steeds naar onze zin verlopen en feitelijk hebben zij zich nooit in de nesten gewerkt. Mensen van 18 zijn in staat redelijk te denken en bewuste afwegingen te maken. Ik zou het als mijn kinderen nu nog tieners waren zonder voorbehoud aandurven hen op social media toe te laten. Wel zou ik er een keer indringend met ze over praten en er nu en dan bijvoorbeeld tijdens de maaltijd heel luchtig op terug komen, of met ze afspreken dat ze de eerste tijd nu en dan even zouden melden hoe het gaat.

John
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar
John'47

Forumlid
Berichten: 2545


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr jun 27 2014 10:26 am

Persoonlijk zou ik een privé pagina nemen voor vrienden en familie en een (zakelijke)pagina in combinatie met een website voor haar foto's, je dochter heeft inmiddels de leeftijd dar ze weet wat wel en niet kan. Ik heb zelf naast een privé pagina op FB ook een (zakelijke)pagina op FB voor mijn foto's, op de (zakelijke) FB pagina verwijs ik regelmatig naar mijn site. Ik moet zeggen dat het me bevalt. Ik moet zeggen dat FB een leuk reclame fenomeen op internet is voor korte berichtjes en je bereikt vrij snel (heel)veel mensen, als je een stuk tekst al dan niet met foto('s) of alleen foto's is een website een ideale oplossing.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gebruikersavatar
Gerard de Zwaan

Clublid
Berichten: 1469


Locatie: Harderwijk
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Vincent » vr jun 27 2014 10:47 am

Los van hoe mensen denken over de eventuele gevaren van facebook etc:

Zakelijke pagina's op Facebook zijn eigenlijk helemaal niet (meer) interessant, hoewel dit op het eerste oog het wel zo lijkt. Het systeem werkt namelijk zo dat zakelijke berichten steeds minder in de tijdlijn van volgers komen... totdat men gaat betalen uiteraard. Daarmee kan het lijken alsof het bereik steeds groter wordt (steeds meer volgers), maar in werkelijkheid neemt het bereik juist af (minder views). Dat is ook de reden dat steeds meer zakelijke gebruikers weer van Facebook afstappen.

Eerste de beste link in google hierover: http://www.themoderntog.com/pay-up-facebook-is-holding-your-fans-hostage. Maar er zijn wel betere artikelen over te vinden.

Los daarvan kan Social Media een schijn-populariteit met zich meebrengen, waardoor zakelijke beslissingen op een verkeerde manier beïnvloeden kunnen worden. Er is op social media namelijk geen enkele relatie tussen het aantal views, 'likes' en positieve reacties en de werkelijke kwaliteit en eventuele marktwaarde van het getoonde werk. Dit lijkt triviaal maar veel mensen denken dat dit toch zo is. Neem een ambitieuze dame met veel vriendinnen dan kun je erop wachten dat bij elke foto massa's aan positieve oe's en aa's voorbij komen, en dito aantallen 'likes'. Maar vergeet niet dat je eigen vriendenkring zelden objectief is, laat staan potentiële klanten zijn...

Op zich dus weinig tegen Facebook, ik vraga me achter af of het gaat brengen wat jullie en/of school daarvan verwacht.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor ReneG » vr jun 27 2014 10:49 am

Ik ken vanuit een vereniging massa's jongeren die op facebook zitten, al op jongere leeftijd. Het gaat op zich prima, zolang je maar met ze afspreekt dat ze alleen bekenden aan de 'friends' lijst toevoegen en het direct melden als er iets ongepasts of vervelends gebeurt. Wat ook nog wel eens wil helpen is als je zelf een facebook pagina hebt en je eigen kinderen op de friends lijst zet. Dan kun je voor een groot gedeelte al zien wat er meespeelt. Wel even de default privacy settings zo instellen dat alles bij default alleen voor je vrienden zichtbaar is.

Voor wat betreft foto's, zoals Leon al zegt, de grootte van de foto's op facebook leent zich niet echt voor commercieel gebruik. Maar ik plaats ze sowieso in een lage resolutie (meestal 640x480px) waardoor dat bijna een non-issue is.

Het is wel een hele goede manier om enige bekendheid te geven aan je portefeuille. Niet zakelijk maar in algemene zin. Wat dat betreft zie ik wel toegevoegde waarde. En met bevriende fotografen op je facebook krijg je veel meer feedback (al is die niet altijd inhoudelijk) dan wanneer je bijvoorbeeld een foto op een forum plaatst. Dan krijg je wel een beter idee wat er van je foto's wordt gedacht. Qua fototechniek heb ik er weinig van geleerd, maar ik heb wel geleerd wat voor foto's de meeste waardering krijgen. Sommige albums maak ik dan ook bewust zichtbaar voor de hele wereld.
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor Mas » vr jun 27 2014 11:03 am

Je kind pas op 18-jarige leeftijd toestaan een facebook-pagina te hebben vind ik ruimschoots laat. Die van mij is nu 18, ze zat al vroeg op msn, (jaja,niet álles blijf altijd op internet), zoals al hier vrienden/vriendinnen/familie. Juist het weghouden van nieuwe ontwikkelingen in de maatschappij maakt het fenomeen onnodig spannend, door zo nu en dan gesprekken met haar te hebben over nare bijkomstigheden van de nieuwe media, is ze hier volgens mij op een heel natuurlijke manier mee opgegroeid. Ik vind de angst van onze generatie (ben 50er) vaak overdreven en doelbewust aangewakkerd door de 'oude' media.
Mas

Forumlid
Berichten: 362


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Facebook gebruiken voor fotografie.

Berichtdoor evelakes » vr jun 27 2014 12:22 pm

Dank voor jullie reacties.
In het verleden hebben we al vervelende situaties meegemaakt met vrienden met facebook daarom zijn we wat terughoudend met dit sociale medium.
Dochterlief is al heel bewust van haar verantwoordelijkheden en neemt al deel aan social media's als instagram/tumbler/whatsapp ed. Maar omdat ze facebook
zakelijk en tevens prive wil benaderen was ik erg benieuwd naar jullie ervaringen en meningen.
Ze heeft ontzettend veel plezier in de opleiding en zit dan ook tot diep in de avond haar opdrachten uit te voeren, we zijn ontzettend trots op haar en willen haar
zo goed mogelijk begeleiden .
Met een kanon lukt het ook.
https://500px.com/evelakes
Gebruikersavatar
evelakes

Forumlid
Berichten: 1794


Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten