Foto's tijdens crematie

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Foto's tijdens crematie

Berichtdoor JJG » do nov 05 2015 8:21 pm

Een kennis van me is overleden... 39 jaar...man en 3 kids achterlatend...

Ik heb ooit 2x familiefoto's van hun gemaakt en 1x zwangerschapsfoto's van haar.

Nu vraagt haar man of ik tijdens de crematie foto's wil maken.. Ik vind dat ongelooflijk moeilijk, heb ik hem ook gezegd. Ik zal me compleet ongemakkelijk voelen om bij een intieme en droevige gebeurtenis als dit te fotograferen. Maar het gaat uiteraard niet om mijn gevoel hierbij. Dus eigenlijk heb ik geen keuze. Hij wil graag een blijvende herinnering aan deze dag... Voor later....voor de kinderen...voor hemzelf..

Heeft een van jullie tips? Advies? Mijn fotografische spullen staan onder dit bericht.

Ik heb nog geen ja gezegd, uiteraard ga ik ook in overleg met hem wat en hoe hij het graag wil.

Hoor graag.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor Sandor Gora » do nov 05 2015 9:25 pm

dat wordt een zware crematie... zo jong, met kinderen... verdrietig hoor.
je geeft jezelf niveau ***, dus fotograferen zal wel lukken, maar of je je gevoel weg kunt laten?
ik denk dat een mooi album met goede foto's wel steun kan geven in het rouwproces; dat is dan je opdracht: thuiskomen met mooie foto's.
kleed je beschaafd onopvallend en gedraag je vrijelijk, zou ik zeggen.
als rasechte amateur kan ik je geen technische tips geven; wel net eens even met google gezocht, er staat wel het en en ander over uitvaartfotografie, kijk daar eens?
als het kan, ga dan vooral van te voren op de locatie kijken en vast foto's maken, dan kun je vast kijken naar standpunten en licht. en je kunt details alvast fotograferen.
sterkte en vooral: succes, want je doet het voor hen.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor Nikkormaat » do nov 05 2015 9:33 pm

Allereerst gecondoleerd. Ik heb niet veel ervaring met vast leggen van "gezelschappen". Wat mij van dat beperkte aantal wel is bij gebleven is dat het hielp als ik wist welke wensen de familie had. Ook inderdaad van belang om te proberen van te voren de locatie te bekijken. Vooral met flits zul je nare reflecterende vlakken kunnen tegen komen, die je kunt vermijden door van te voren te bepalen waar je wel kunt of juist niet moet gaan staan. Succes
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Online
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor emdeklerk » do nov 05 2015 10:22 pm

Gecondoleerd.
Geneer je niet. Uitvaartfotografie is een steeds vaker voorkomende tak van fotografie.
Heb je een PB gestuurd.
Succes.
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor oud0001 » do nov 05 2015 10:34 pm

Gecondoleerd.

Ik heb dit gedaan toen mijn zus overleden was.

Je moet niets. Laat je niet verplichten als je niet wilt. Leg dat uit dat het dan nooit zal worden wat men zou willen.


Misschien heb je iets aan de volgende puntjes.

Mensen zijn enorm geëmotioneerd. Niet iedereen zal redelijk reageren. Houdt daar rekening mee en accepteer dat.
Geef hen de ruimte en ga never niet in discussie. Geef hen gelijk en stap over je trots heen. Het gaat niet om jou. Om misverstanden te voorkomen kan de ceremoniemeester aangeven dat jij fotografeert op verzoek van de familie. Dan is dat helder.

Gebruik je Fuji X100. Het maakt je klein en compact en minder opvallend.
Flits niet.Maak geen geluid en zorg dat je niet hinderlijk zichtbaar bent.
Je Fuji gaat je hier enorm helpen. Zet em in de stille stand en op M.
Bump de ISO. Schiet RAW en daarbij JPG in Z/W.
Neem de voorzetlenzen mee als je die hebt en anders leen of huur ze.
Neem je Nikon mee als backup.

Spreek vooraf enorm goed af wat wel en wat niet gewenst is.
Als je de opbaring in de aula ook wilt fotograferen, juist voor de kinderen later erg waardevol, doe dit dan voordat de aula geopend wordt voor de bezoekers. Dit kun je afspreken. Hier kun je wel flitsen en geluid van een klapperende Nikon spiegel is dan geen probleem. Is strobist style schieten niet je ding laat het dan achterwege. Schiet dan enkel bij het bestaande licht en met statief. Ga je wel flitsen neem 2 strobist speedlightstatiefjes met paraplu. Plaats deze 45graden links en rechts en 45graden hoog, als startpunt. Doe je het zonder flitser dan kan de ISO iets naar beneden als je een statief gebruikt en lukt het ook wel, maar ben je wel afhankelijk van het licht dat er is. Zorg dat je de kist met kransen fotografeert en drapeer de linten zodat deze goed leesbaar zijn. Bloemstukken mag je dan wel verplaatsen, eventueel met hulp van personeel en altijd in overleg met dat personeel! Maak ook een aantal portretten van de overledene. Vergeet niet je WB te corrigeren!

Als je wel gaat flitsen laat het dan even weten. Dan heb ik nog meer info voor je.

Doe vooral niet stiekem.
Fotografeer mensen niet vol in het gezicht. Zoek geen portretten van emotionele mensen.
Dat is tijdens een crematie te veel van het goede en kan als een rode lap op een stier werken.
Sta aan de zijlijn a;s observator en fotografeer vanaf die zijlijn. Loop er niet voor langs als er sprekers bezig zijn.
Maak wat platen voordat de mensen de zaal binnen gaan. Stop zodra ze binnen komen. Maak overzicht platen als iedereen zit. Zo zou ik het doen.

Let op je schoenzolen. Zorg voor zachte zolen die vooral niet piepen.Jij moet je mogelijk iets verplaatsen terwijl het muisstil is. Neem extra accu's mee. Stop alles los in de zak.Klittenband en ritsen van een tas maken ook lawaai. Maak er een documentaire van met een begin, een midden en een eind. Mogelijk na 6 weken ook de asverstrooiing meepakken in het geheel. Dan hebben de kinderen later een volledig verhaal.

Misschien heb je hier iets aan.
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor Vincent » vr nov 06 2015 9:08 am

Tuihanti schreef:Doe vooral niet stiekem.


Beste tip!

Mensen zien dat je foto's maakt. Daarvoor ben je ook gevraagd dus dat wordt geaccepteerd. Dat is dus ookhelemaal niet erg zolang je niet hinderlijk aanwezig bent. JUIST als je stiekem en onopvallend probeert te doen val je extra op. half kruipend door een zaal bewegen valt echt een stuk meer op (en duurt langer) dan gewoon snel en recht op je doel af lopen. Doe dat dan ook.

En inderdaad, indien mogelijk, alles met een mirrorless schieten, vooral de stille momenten. Op bruilfoten schiet ik bijvoorbeeld tijdens een gebed in de kerk ook alleen met de x100s. Rest van de dag gewoon met hard klapperende spiegel :thumbup:

En als laatste, als je je er toch niet goed bij voelt, niet doen. Dit zijn geen opdrachten waar je half werk wilt leveren omdat je onzeker van jezelf bent. Het is juist een professionele eigenschap om dan te bedanken. Er zijn genoeg andere fotografen met meer ervaring in deze tak die het met alle liefde doen. Uiteraard tegen een vergoeding maar dat laatste lijkt me sowieso geen bezwaar.
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4522


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor justme » vr nov 06 2015 9:28 am

het condoleren levert vaak ook mooie beelden op, dit zijn de momenten waar steun, tranen en woorden gedeeld worden
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor Frank B » vr nov 06 2015 10:16 am

Ik weet niet of je ervaring hebt met video maar zo ja, overweeg dan deze tip: Gebruik de x100s voor foto's en maak tussendoor ook gelijk met dit wonderapparaat korte video opnamen van de belangrijkste gebeurtenissen. Begin al thuis bij familie, de auto en kist, aankomst kerk, etc. Maak ook foto's van details waaronder tekeningen van kinderen, bijzondere bloemstukken etc. Combineer de video opnamen / foto's later tot 1 film die niet langer duurt dan 3 minuten en zet er gepaste muziek onder. Verwerk in de film ook kenmerkende beelden van de overledene tijdens zijn leven, die achterblijvers direct herkennen bij het terugzien. Geloof me, video doet zoveel meer dan alleen foto's. En zoals al door anderen is aangegeven, doe niet stiekem, de x100s zal niemand tot last zijn en je hoeft niet te flitsen.
Gebruikersavatar
Frank B

Forumlid
Berichten: 1556


Locatie: Groningen
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor MarcoD750 » vr nov 06 2015 11:22 am

Gecondoleerd Jelmer, zeer triest ... :frown:

Wat betreft het fotograferen, dat kan je wel, mensen vastleggen doe je goed.

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet meevalt, zeker als het zo dichtbij je staat.
Voor de nabestaande is het mooi dat er foto's worden gemaakt, ze missen bijna de hele dag, hun gedachte zijn totaal ergens anders.
Ik heb zelf in de kerk met mijn D7100 op de stille stand foto's gemaakt, wel met timing. Dus tijdens een praatje of zang.
Met de begrafenis , de kist, bloemen, vuur vastgelegd, geen close ups gemaakt, wel rouwende mensen op gepaste afstand.

Een voorbeeld, de kist helemaal onder tekeningen van kinderen, het kampvuur en bloemen, de wens van de overledene.
Afbeelding

Er zijn mooie en nuttige adviezen gegeven dat zal je zeker helpen.
met vriendelijke groet, Marco

Z6 | Z 24-120 | AF-S Nikkor 14-24 | AF-S Nikkor 24-70 2.8 | AF-S 70-200 2.8 VRI | SB910 | Insta360 |
Gebruikersavatar
MarcoD750

Ontwerp & Ontwikkeling
Berichten: 2233


Locatie: Abcoude
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor Sandor Gora » vr nov 06 2015 2:49 pm

als ervaringsdeskundige nog even het volgende: foto's van open kist hebben een korte 'houdbaarheidsdatum'; zet die niet zomaar in een eventueel album, lever ze desgewenst los bij.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor JJG » vr nov 06 2015 6:09 pm

Dank allemaal voor de adviezen en condoleances.

Ik heb besloten het te doen. Dat had ik eigenlijk al toen ik deze post begon.

Zojuist met haar man besproken wat te fotograferen. Hij wil gewoon een algehele impressie, geen close ups etc.

Ik ga m'n Fuji X100S hiervoor gebruiken. Met 23mm ( crop, niet verwisselbaar ) is dat niet altijd toereikend verwacht ik. Maar voor een impressie lijkt het me goed te doen. En stil fotograferen lijkt me een must die dag.

Video ga ik niet aan beginnen, dat lijkt me teveel van het goede aangezien ik toch best gespannen zal zijn verwacht ik.

Dank en ik laat weten hoe het gegaan is.
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor oud0001 » vr nov 06 2015 9:41 pm

Suc6 dan maar. :thumbup:
oud0001



Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor jan » vr nov 06 2015 9:57 pm

Heel veel sterkte gewenst.Hou maar voor ogen hoe dankbaar de nabestaanden zullen zijn met de beelden zeker voor de kinderen later. Laat dat je kracht geven deze dag.
Ik heb zo`n 2 jaar geleden op Westgaarde in Amsterdam een crematie gefotografeerd en er was amper tijd zowel voor als na de dienst de kist en bloemen te fotograferen. De volgende dienst stond al achter de deur. Dat gaf mij een zeer onprettig gevoel. Misschien kun je dit vooraf nog afstemmen dat je hiervoor nog iets tijdruimte krijgt. Of in ieder geval hiermee rekening kunt houden wanneer je deze gelegenheid niet krijgt.
Jan
I got a Nikon camera. I love to take a photograph. (Simon & Garfunkel)
Gebruikersavatar
jan

Bestuurslid
Berichten: 4319


Locatie: Vaassen
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor JJG » wo nov 11 2015 8:59 pm

Zoals belooft zou ik nog laten weten hoe het gegaan is.

Het viel me alles mee. Ik was ruim van te voren aanwezig. Zo kon ik nog voor het bezoek de ( gesloten ) knalrode kist in de 'afscheidskamer' fotograferen. In de zaal waar de dienst gehouden zou worden heb ik de bloemen etc gefotografeerd. Vlak voor de dienst ben ik alvast op het balkon gaan staan om zo het binnendragen van de kist op de foto te zetten. Tijdens de dienst ben ik tot halverwege de zaal en vlak achter de directe familie gebleven om zo alle sprekers te fotograferen met de kist in beeld maar wel uit beeld van de directe familie te blijven.

De familie heeft geen last van mij gehad ( ondanks dat ze op de hoogte waren ) Ik denk dat het een prima impressie is geworden. Achteraf had ik toch wat meer details moeten schieten denk ik. Wat dichter op de bloemen met mooie onscherpte bijvoorbeeld.

Tuihanti ; gouden tip om de Fuji te gebruiken.

Dank allen!
https://www.jelmergremmen.nl

Nikon F3 (en Olympus)
Gebruikersavatar
JJG

Forumlid
Berichten: 1404


Locatie: Deventer.
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Foto's tijdens crematie

Berichtdoor Sandor Gora » wo nov 11 2015 9:44 pm

goed te horen van je dat het gelukt is, fijn voor jou en voor de familie.
misschien nog een nabrander-tip: vaak komen de bloemstukken op een bloemenplek bij elkaar te liggen; als je snel bent en even teruggaat....?
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten