Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Sandor Gora » do dec 10 2015 10:42 pm

Een lang verhaal dat m'n probleem hopelijk duidelijk maakt:

situatie: Mijn nicht Tineke is doofblind; vroeger zag zij nog wel en fotografeerde graag. Ook nu maakt zij op haar reizen nog graag foto’s. Dat gaat zo: de begeleider beschrijft de scene (handalfabet) en helpt Tineke met richten van de camera. Tineke drukt af. Na de reis stuurt zij mij het fotokaartje en ik maak dan een fotoboek van haar reis. Dat kan zij met een bezoeker doorbladeren en het bezoek vertelt dan wat er op de foto staat. Zo kan zij de reis herbeleven en haar reis-ervaringen delen.

camera: Ik heb 5 jaar geleden een fototoestel met haar gekocht bij Hafo in Den Haag. We hebben uiteraard gezocht naar een zo eenvoudig mogelijk te bedienen toestel. Kindercamera’s en onderwatercamera’s passeerden de revue. Maar Tineke wil een “echte” camera. Het is een Panasonic DMC-GF2 geworden. Om zoveel mogelijk “raak” te schieten, heb ik er een Lumix G14/f2.5 bijgekocht. En bij deze Panasonic voelt ze de sluiter gaan.

probleem: De begeleiders weten dat ze het Ai-knopje moeten aanzetten en verder overal afblijven. Maar toch… krijg ik het kaartje, zijn halverwege de uitsnedes ineens vierkant. Da’s niet zo’n probleem. Maar nu kreeg ik het kaartje van een stedentrip naar Praag en die stond vol met filmpjes. Daar kan ik dan nog wel een still uithalen, maar er viel geen fotoboek van te maken.

oplossing: Eigenlijk zou alleen de aan/uitknop het moeten doen en verder alle andere knoppen niet meer moeten werken. Ik heb al zitten bladeren op internet naar modificeren, geen idee of zoiets zou kunnen.

mijn vraag hier is nu: Heeft iemand ervaring met / weleens gehoord van het vastzetten/uitzetten/defectmaken van knoppen op een camera? Sofwarematig? Druppeltje secondenlijm?

Ben benieuwd voor ik elders verder ga zoeken….
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Pearldrop » do dec 10 2015 10:56 pm

Ik moet direct aan een contax t3 denken (of andere point and shoot), daar kun je weinig anders mee doen dan alleen afdrukken. Maar dat is denk ik niet wat je wil horen.
Gebruikersavatar
Pearldrop

Forumlid
Berichten: 347


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor CaptainHook » do dec 10 2015 11:12 pm

Iets defect maken is het probleem niet.
Maar dat wil je niet. Je wilt de knoppen kunnen disablen. Da's wat anders dan defect maken.

Je zou eens moeten zoeken op speciale aanpassingen voor mensen met lichamelijke beperkingen of daar met dit soort dingen in voorzien is/wordt?

Wat info:

http://www.blindwithcamera.org/
http://www.taptapseeapp.com/
https://nfb.org/images/nfb/publications ... 320106.htm
CaptainHook



Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Nikkormaat » do dec 10 2015 11:34 pm

Ik heb geen idee hoe de knopjes op het toestel zitten en of je er iets over heen kunt maken. Ik heb eens een heel ander apparaatje aangepast om onbedoeld gebruik van knopjes te voorkomen. Ik heb een plaatje gemaakt dat over de knopjes geplakt werd. Omdat de knopjes iets uitstaken heb ik ter hoogte van die knopjes kuiltjes in het plaatje geboord. Veel passen en meten, maar het werkte goed.
In 60 jaar van Diana, Agfa Silette1, Nikon FTn, FT2, F301, FA, Olympus L-30, F80 en D750 naar Z6 ll
Prachtig, die technische ontwikkelingen. Er is steeds weer iets nieuws te leren.
Gebruikersavatar
Nikkormaat

Clublid
Berichten: 2789


Locatie: Kennemerland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor ReneG » vr dec 11 2015 12:16 am

Ga in ieder geval niet zomaar met lijm aan de slag, bij gebruik van de verkeerde lijm kan dat meer ellende opleveren dan je denkt. Een omhulsel wat de knoppen afdekt zou kunnen... Misschien is het een optie om e.a. af te plakken met tape (bij voorkeur tape die goed blijft zitten en geen lijmresten achterlaat, uiteraard zonder druk op de knoppen) en richting de begeleiding dat die knoppen niet ingedrukt mogen worden?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5054


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Sharkey » vr dec 11 2015 12:33 am

Helaas geen idee hoe je veilig knoppen kan disfunctioneren.

Weet wel dat je op een Fuji X-T1 alle of enkele functieknoppen en alle of enkele menu functies kan "locken" zodat in haar geval alleen de sluiterknop het nog doet. (alleen de menu-knop blijft natuurlijk wel functioneren, anders kan je de boel niet meer "unlocken" :wink2: )

Hier heb je nu echter weinig aan, sorry.
Arjan ( avi-foto.nl & Flickr )
"Je maakt, theoretisch, één of twee grootse foto's per jaar ... hoogtepunten ..." - Paul Huf
Gebruikersavatar
Sharkey

Forumlid
Berichten: 1558


Locatie: Gorcum
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor oud0001 » vr dec 11 2015 1:04 am

Er zij camera's met maar 1 knop. Gopro. Is dat niet iets?
oud0001



Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Ingmar » vr dec 11 2015 7:18 am

Sandor,

Er zin van die silicone sleeves voor camera's misschien daar versteviging in plakken daar waar knopjes zitten ?
http://nl.aliexpress.com/item/Dengpin-B ... 27028.html

Grtz,
Ingmar
Grtz Ingmar
D700, Sigma 70-200F 2.8 OS, Nikon 24-70 f2.8, Nikon 16-35 F4, Nikon 85 mm AF-D 1.4 , Godox ad360II, Godox TT600 en nog wat andere zooi
Gebruikersavatar
Ingmar

Clublid
Berichten: 535


Locatie: Amsterdam
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Sandor Gora » vr dec 11 2015 11:13 am

FIJN! dat ik het hier plaatste en meedenkers heb gevonden. DANK alvast!
leuk om met de oplossingen verder te denken/zoeken.
ik zie dat een Contax met een fotorolletje werkt, da's inderdaad niet de bedoeling.
en zomaar de lijmtube pakken, zal ik dan ook maar niet doen.
de speciale websites moet ik nog bekijken en zo'n sleeve is misschien wel wat, net als afplakken.
en ja, na 5 jaar zou ze ook wel een nieuwe camera mogen en dan bij de Hafo zoeken, voelen en vragen naar disable-mogelijkheden.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor golden-eye » vr dec 11 2015 2:43 pm

Een onderwaterhuis heb je voor deze camera. Dan blokkeer je de knoppen van het onderwaterhuis die niet gebruikt worden en laat de camera zoals hij is. Wellicht ook een idee zo'n huis te nemen als je een andere camera gaat kopen. Bijkomend voordeel dat de camera ook waterdicht is.
"het oog wil ook wat"
Gebruikersavatar
golden-eye

Forumlid
Berichten: 187


Locatie: Noord-Holland
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Snowdog » vr dec 11 2015 7:25 pm

Misschien is de oplossing simpeler dan je denkt .

Plak er en hol schroef afdek dopje overheen .

https://www.google.nl/search?q=schroef+ ... YYihqoM%3A

Succes Gr Ron .
Gebruikersavatar
Snowdog

Forumlid
Berichten: 161


Locatie: Limburg
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Sandor Gora » za dec 12 2015 10:49 am

@captainhook: websites bekeken, nog geen oplossing; Samsung zou werken aan een speciale camera; taptap en andere 'voiceover' oplossingen hebben geen zin; Tineke is Doof-Blind
@onderwaterhuis - ja, is geprobeerd, maar ja, dat vind Tineke dan weer niet "echt", ze wil graag voor vol aangezien worden en niet met iets "geks" over straat lopen.
@schoefafdekdopje - heee, gaan we proberen, ze komt met kerst bij ons en ik heb gevraagd de camera mee te nemen; dan eens in de kelder duiken, moet nog wel wat liggen om te proberen!

overigens is deze camera heel goed en mankeert verder nog niks; als ik haar foto's vergelijk met die van begeleiders, komt deze er altijd als beste uit....
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Sandor Gora » ma dec 28 2015 10:54 am

OPGELOST! met wat dopjes uit de rommelbak en toch de secondenlijm. functies zijn nog benaderbaar met een verbogen paperclip.
op de foto zijn ze nog wit, voor jullie zicht; naderhand met een markeerstift zwart gemaakt en daarmee minder opvallend.
DANK! voor het meedenken.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Sandor Gora op ma dec 28 2015 9:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor BlackBox » ma dec 28 2015 11:16 am

Goed zeg, en in zwart nauwelijks zichtbaar lijkt mij
Zo heeft ze een unieke "stealth" versie

Voor tablets en spelcomputers zijn er van die wijsvinger-opzetstukjes
zoeken op "STYLUS Vinger pen voor Nintendo"
Misschien is dat iets voor de begeleiders in plaats van een paperclip
BlackBox



Onderwerp:

Re: Camera - is het mogelijk knopjes defect te maken?

Berichtdoor Sandor Gora » ma dec 28 2015 11:30 am

niks hoor, die paperclip blijft een geheim voor de begeleiders, haha
met vriendelijke groeten,
Sándor Góra

http://www.gora.nl
Gebruikersavatar
Sandor Gora

Forumlid
Berichten: 214


Locatie: Vlaardingen
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten