Uurtarief of prijs per foto?

Overige onderwerpen op het gebied van fotografie in het algemeen

Onderwerp:

Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 9:36 am

Hallo allemaal,

Ik ga binnenkort mijn eerste food shoot doen. Omdat ik in dit veld nog nooit zo actief ben geweest ben ik eens gaan rondsnuffelen naar de tarieven die men hiervoor vraagt. Het valt me op dat de een een bedrag per foto vraagt (uitgaand van alle nabewerkingen) en de ander weer een uurtarief. De een vraagt een uurtarief van 40 euro en de ander weer een veel hoger bedrag. Ook brengt de een weer opstartkosten in rekening en de ander weer niet. Is het echt zo persoonlijk of kan iemand mij wat meer duidelijkheid/inzicht geven over wat ik nu het beste kan doen?

De opdracht is overigens op locatie en dus niet in een studio.

Grt, Niels.
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor justme » vr jan 08 2016 10:26 am

je stelt de vragen aan de verkeerde persoon! ;-)

je bent benaderd hiervoor, door wie, en op welke manier? Je bent gekozen voor deze taak, dus men kent je/jouw kwaliteit, ze zullen dan ook wel een verwachting hebben wat het moet gaan kosten. Er zit een grote grens tussen een vriendendienst en een bedrijf dat jouw benaderd als je het hebt over €€€.

Redeneer zelf eens welke tijd je kwijt bent voor 1 foto, los van je reistijd!, dus van het klaarzetten van je fotoshoot, tot het afmaken/nabewerken van je foto. Waar kom je op uit als je hier een uurtarief ( 20-40 euro ) aan hangt?

Daarnaast kun je je afvragen of een financiële vergoeding wenselijk/passend is, of dat je via andere wegen uitbetaald krijgt ( etentje voor twee personen, of aanschaf van passend studio-apparatuur/accessoire )
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 10:50 am

Hi Wiebe!

Bedankt voor je reactie.

Ik ben niet direct benaderd, maar door een gesprek die ik heb gehad met iemand van het lokale traiteur zaakje is het balletje gaan rollen. Meer per toeval eigenlijk, omdat ik daar eten ging halen. Dat vwb de achtergrond. Ik heb geen portfolio in deze. Wel een drive om ervoor te zorgen dat ik in ieder geval ingelezen ben en de techniek in orde heb voordat de shoot begint. Er is een stylist aanwezig dus met de opmaak/presentatie van het eten hoef ik me in eerste instantie niet bezig te houden.

Hoeveel tijd ik kwijt ben voor een foto vind ik ook nog lastig om in te schatten. Ik redeneer nu even als volgt (wellicht niet helemaal realistisch, maar zo zie ik het nu). Men vraagt mij om aanwezig te zijn en foto's te maken van de individuele gerechten. Dat is het uitgangspunt. Die gerechten worden gemaakt, maar dat lijkt me wel uren te kunnen duren (bereiden, opdienen, dan presentatie etc). Het kan ook niet zo zijn dat ik om het uur maar terug kom om een fotootje te maken en om de hele boel weer klaar te moeten zetten. Voor de nabewerking (ik neem als voorbeeld voor het gemak 4 gerechten) nog een uurtje(??). Als ik even inschat wat ze voor deze opdracht wil (ca. 4 gerechten) dan gok ik zo op 3 uur werk + 1 uur nabewerking uit. Ik moet toegeven dat het echt een schatting is en ik geen idee heb of ook dat een realistisch beeld is.

Ik denk dat de financiele vergoeding zal leiden tot de investering. Het gaat hier dus duidelijk om een zakelijke overeenkomst, niet om een vriendendienst. Dus ik zou er de voorkeur aan geven om in ieder geval een factuur uit te schrijven.

Grt, Niels.
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor justme » vr jan 08 2016 11:07 am

Wellicht is het goed om in ieder geval ook aan te geven je te willen binden met hun? aangezien je hierin, in de toekomst, meer wilt gaan doen. Mogelijk kun je dan je eerste shoot wat goedkoper aanbieden, omdat het aftasten is voor beide, en vervolgens een soort van contractje maken?

anderzijds zou je nu al kunnen verklaren dat je 4x uurtarief wilt vragen, een traiteur is doorgaans een hoogstaand vakgebied, dat vraagt om een serieuze aanpak gezien ook het feit dat ze er een stylist bij hebben gehaald.
Ik denk als je het praatje meer commercieel houdt en in het belang van beide partijen houdt, dan is het financiële praatje wellicht makkelijker/toegankelijker.

Maar persoonlijk, en gezien jouw doel, zou ik op het eerste aansturen. Het is immers ook een investering in jezelf, dus het 'mag' wat minder opleveren qua geld.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 11:16 am

Dat ben ik wel met je eens. Ik dacht er al eerder aan om de eerste shoot met korting aan te bieden om zo beiden te kunnen aftasten of de samenwerking bevalt. Maar waar het wel duidelijk is dat de investering die dan vanuit mij gedaan wordt niet alleen het "opgeven" van mijn prive tijd is ten behoeve van de opdracht. Als het bevalt verwacht ik natuurlijk wel een bepaalde vorm van binding. Een oprechte intentie, nog maar voordat ik mijn camera op mn statief zet.

Die binding roept overigens ook weer vragen op, want wat zet ik dan in dat contract? Werk ik op oproepbasis (geen contract nodig?), maandelijks zoveel uur of....

Maar het verschil tussen een prijs per foto of een uurtarief vind ik nogal wat. Als ik 4 uur werk x 40 euro doe, dan kom ik op €160. Dat tegen ander soort tarieven die ik op internet tegen kom (zeg zo'n €10), maar dan per foto. Met 2 foto's voor 4 gerechten kom ik dan op €80. En dus nogal een verschil. Of mis ik hier iets?
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor justme » vr jan 08 2016 11:31 am

ik kan me zo voorstellen, voor zowel het shot ( en de belichting ) als de nabewerking ( correcties ) per gerecht niet veel zullen verschillen, je zou daarmee rekening kunnen houden door toch een bedrag aan de sessie te gaan hangen. Kijk dus niet naar de foto's als doel/product, maar jouw skills die worden ingezet om hun product er goed uit te laten zien. Het maakt dan niet uit hoeveel foto's je aflevert.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 11:50 am

Goed dat je dat zegt, want daardoor geeft het me wel te denken dat ik de optie om per foto een prijs te bepalen lekker laat varen. Alhoewel het in sommige situaties ongetwijfeld gerechtvaardigd kan worden, lijkt het me een starre houding om je tarief op deze manier vast te zetten (als ik dat zo mag stellen). Met een uurtarief (of een bedrag per sessie) lijkt me dat dan nu veel flexibeler. Klant blij omdat ie de ene keer 8, de andere keer 15 foto's krijgt, ik blij omdat ik gewoon naar mijn uurtarief betaald krijg.

Is het uurtarief wat je noemt overigens gangbaar voor dit soort fotografie?

Als iemand nog tips heeft over een invulling van een contract, dan hou ik me van harte aanbevolen!
Laatst gewijzigd door nimal.nik op vr jan 08 2016 12:07 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor justme » vr jan 08 2016 11:56 am

Qua prijzen kan ik je niet mee helpen (vandaar die 20-40), hooguit zoals reeds verwoord mijn gevoel erbij weerleggen op een nuchtere manier.

ik houd me voorlopig afzijdig. :)
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 11:58 am

Haha ok. Bedankt voor het meedenken Wiebe!
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor ATOR » vr jan 08 2016 1:18 pm

Begrijp ik het goed dat de traiteur een klant, die voor zijn hobby fotografeert en geen enkele ervaring heeft met food-fotografie, gevraagd heeft om foto's te maken?
Tenzij je een killer portfolio hebt op vergelijkbaar gebied lijkt me dat geen hoopvolle start om met facturen te gaan zwaaien. Het zou niet de eerste ondernemer zijn die denkt gratis fotografie te scoren want je hoeft echt niet ver te zoeken naar een ervaren professional.

Afgezien daarvan, de intake is belangrijk. Wat is jouw meerwaarde vergeleken met de traiteur die zelf zijn camera richt op het al prachtig gestylde gerecht. Hij heeft ongetwijfeld veel meer ervaring met hoe gerechten er goed uit zien dan jij, en zelf beginnerscamera's in de auto-stand geven een professioneel resultaat. Waarom zou hij jou daarvoor betalen?

Als je voor je beroep fotografeert kun je niet ver onder de €65/uur gaan zitten, doe je het voor de lol dan is de bodemprijs helemaal aan jou :P
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor Vincent » vr jan 08 2016 1:19 pm

nimal.nik schreef:Maar het verschil tussen een prijs per foto of een uurtarief vind ik nogal wat. Als ik 4 uur werk x 40 euro doe, dan kom ik op €160. Dat tegen ander soort tarieven die ik op internet tegen kom (zeg zo'n €10), maar dan per foto. Met 2 foto's voor 4 gerechten kom ik dan op €80. En dus nogal een verschil. Of mis ik hier iets?


Tarieven per foto zijn relevant als je foto's al hebt en gaat verkopen. Als je in opdracht, en de nadruk ligt hier op ín opdracht' schiet dan zou ik sowieso 1) in uren declareren of 2) in een vooraf besproken totaalprijs.

1. Als je 4 uur bezig bent met 1 foto vastleggen, en dat kan heel goed, dan ben je dus 4 uur aan het werk, misschien zelfs exclusief nabewerking. Je wilt ook niet het risico lopen dat je een hele dag bezig bent en ze dan maar 1 foto willen gebruiken en je dus feitelijk niets verdient hebt. Bij langer lopende projecten met weinig inzicht in totale uren zou ik het zeker zo doen.

2. Bij kortlopende projecten (als in 1 dag of minder) waarbij je echt geen idee hebt hoeveel uur je daadwerkelijk bezig gaat zijn is een vooraf vastgestelde totaalprijs eigenlijk een beter idee, dat is de flexibiliteit van ondernemen en vooral een stukje risico inventariseren. Als het allemaal super makkelijk en snel gaat en je alles in een uurtje af hebt dan verdien je weinig als je op uurtarief declareert. Snel en efficiënt werken moet niet 'bestraft' worden met minder inkomsten. Dat is een slechte prikkel omdat je dan onbewust het risico loopt om langzamer te gaan werken, al zal niemand dat achteraf erkennen. Klanten vinden het vaak ook fijn om vooraf een bedrag te weten. Je hoeft dan ook niet bang te zijn op druk van de klant om sneller te werken, zijn belang is dan enkel nog kwaliteit en de kosten zijn voor hem dan niet meer relevant...

Bespreek aan de andere kant wel vooraf met de klant wat men verwacht te ontvangen en wat jij verwacht leveren. Je wilt ook niet na 10 uur fotograferen 1 foto afleveren omdat je dacht dat dat de bedoeling was als de klant verwacht dat je met 50 foto's aankomt.

Daarnaast is het, zowel op uurbasis als in totaalprijs, vrij normaal om te rekenen in daadwerkelijke 'fotografeer-uren' en de kosten van de nabewerking in het tarief mee te nemen, ik hanteer normaal 1 uur fotograferen = 1 uur nabewerken. Daarom zijn de uurtarieven dus ook minstens het dubbele van de €40 die je hier noemt. Nabewerkingsuren ziet de klant niet, die moet je dus ook niet achteraf gaan specificeren want daar komt alleen maar onduidelijkheid en onenigheid van. Je moet ze uiteraard wel meerekenen want het zijn gewerkte uren maar je wilt ook niet de schijn wekken (of het risico lopen dat je de schijn kunt wekken) dat je uren rekent die je niet gewerkt hebt, en het is moeilijk aan te tonen wat je aan het doen was toen je niet bij de klant was. Ook hier geldt dan namelijk dat sneller en efficienter werken dan geen (financieel) negatieve prikkel geeft. Bedenk bij het tarief ook dat je belasting er nog af gaat, je apparatuur afschrijving hier bij in zit, etc.

Eventuele reiskosten sowieso apart op de factuur zetten.

Al het bovenstaande kan in overleg met de klant natuurlijk anders. Maar voorkom vooral dat je achteraf discussie krijgt over prijs door het goed door te spreken en vast te leggen!!
The End… or is it?
Vincent

Clublid
Berichten: 4521


Locatie: Ellecom
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 1:38 pm

@ATOR
Allereerst bedankt voor je reactie! Het verschil is die tussen een telefoon camera en een (in mijn geval) DSLR. Dat gaat dus ook het verschil maken. Ook klopt het als je zegt dat ik geen portfolio heb op het gebied van culinaire fotografie, maar wat zegt dat over mijn kwaliteiten als fotograaf? Iedere vorm van fotografie is een eigen soort kunst, maar die valt te leren, niet? En een porfolio of kennis/ervaring op dit gebied komt helaas niet uit de lucht vallen. Het enige wat ik over je eerste stelling wil zeggen is dat ik niet voor de hobby fotografeer. Dat lijkt me voor deze vraagstelling ook verder niet van belang.

@djunclesam
Dank voor de uitgebreide uitleg, daar kan ik heel veel mee!
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor justme » vr jan 08 2016 1:51 pm

nog een toevoeging op wat vincent zegt. Je mag best wat vragen, niet alleen voor je expertise ( bewezen? ) maar uiteraard ook voor je apparatuur. De traiteur heeft net als jij onkosten maakt ( loon uit dienstverband, gebruikte materialen in de gerechten die zijn bereidt, de locatie die gebruikt wordt, en de stylist die mogelijk ook wordt ingehuurd. ).
Leg de persoon in kwestie, indien nodig het op deze wijze uit, en dat je je kennis toepast 'tijdens het maken van de foto' als 'tijdens de nabewerking in de donkere kamer' en dat daar een prijs uit komt die voor jouw geval dekkend/eerlijk is.
Gebruikersavatar
justme

Forumlid
Berichten: 3223


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor nimal.nik » vr jan 08 2016 2:15 pm

Duidelijke statement Wiebe, eentje waar ik me inderdaad al bewust van was :). Maar bedankt voor het aanstippen!
Gebruikersavatar
nimal.nik

Forumlid
Berichten: 15


Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Uurtarief of prijs per foto?

Berichtdoor ATOR » vr jan 08 2016 3:18 pm

Mijn reactie was inderdaad geen direct antwoord op je vraag maar ik probeerde een beter beeld te krijgen van jouw marktwaarde en de relatie met de klant. Veel belangrijke info daarvoor ontbreekt namelijk en is nogal relevant voor jouw tariefbepaling. Het is een open deur maar er is een verschil tussen iets vragen en iets krijgen/waard zijn.

Zelfs een ervaren pro met degelijke opleiding zou dit gratis kunnen doen als hij met deze opdracht een eerste prachtig food portfolio zou kunnen creëren. Het zou veel meer kosten om daarvoor zelf opdrachtgever te zijn. Dit soort foto's zijn altijd teamwerk. Hoe beter het team, hoe beter je foto's. Dus als je met een geweldig team kunt samenwerken wat je niets kost...
Gebruikersavatar
ATOR

Clublid
Berichten: 2850


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig fotografie”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten