vraag over een objectief/lens

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

vraag over een objectief/lens

Berichtdoor jessepalsgraaf » di mei 06 2014 6:04 pm

Hallo , ik ben jesse palsgraaf !

en heb een vraag over een objectief .

wat voor lens is het best voor een nikon d7000 body dat goed is met filmen , dan heb ik het niet over een vastbrandpunt of een zoom lens heeft iemand een idee in het budget van 350 euro ?\
alvast bedankt !
jessepalsgraaf



Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor gijs sandberg » di mei 06 2014 6:10 pm

Beste Jesse,
Kan je wat meer randvoorwaarden geven?
Nikon maakt vele objectieven, de ene beter en/of anders dan de andere.
Er is niet één lens die voor alles het beste is.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Gebruikersavatar
gijs sandberg

Clublid
Berichten: 6827


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor jessepalsgraaf » di mei 06 2014 6:56 pm

hallo leuk dat je reageert ! het liefst zoek ik een lens die goed is voor filmen dus goed kwaliteit snelle focus en de diafragma het liefst zo laag mogelijk voor een budget van 350 of 400 euro
jessepalsgraaf



Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor schippie » di mei 06 2014 7:12 pm

Mijn ervaring met filmen: een oude manuele lens 35 mm of minder op een DX camera.
Autofocus werkt bij filmen niet geweldig, traaaag en een hoop lawaai als je geen externe microfoon gebruikt. Diafragma kun je in principe niet verstellen als je filmt, wel met een lens met een diafragma ring.
Ik zou voor een DX camera de 28 mm MF gebruiken een 28 mm 2.8 ais kun je voor rond € 100 vinden.Een tierap rond de focus ring en je kunt als een prof focussen (er zijn ook professionele ringen te koop , maar het is gewoon een kunstje wat je moet leren)
Maar misschien zijn er meer ervaren filmers ,met betere voorstellen, ik doe het nog maar kort , maar heb alles geprobeerd alleen nog niet een manuele zoom , die zijn ook redelijk goedkoop aan te schaffen.
Nikon F80, 28 mm 2.8 AF-D
schippie

Forumlid
Berichten: 298


Locatie: Middelburg
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor jessepalsgraaf » di mei 06 2014 7:37 pm

oke bedankt voor de informatie ik wacht even af wat andere mensen te bieden hebben !
jessepalsgraaf



Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor Dana » ma sep 22 2014 9:23 am

Hallo,

Ik heb een vraag. Ik heb een nikon d5200 camera aangeschaft. Ik had al een sigma 18-200 DC lens. Deze werkte prima op mijn nikon d50. Maar op de d5200 werkt mijn af niet in combinatie met de sigma lens. De standaard lens geeft geen problemen. Weet iemand waaraan dit ligt?
Mvg, Dana
Dana

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor JvdKooij » ma sep 22 2014 9:38 am

Dana,
In je nieuwe body zit geen scherpstelmotor, de D5200 gaat er van uit dat die in de lens zit (alle lenzen met AFS in de naam)
Groetjes,
Jaap
Gebruikersavatar
JvdKooij

Forumlid
Berichten: 3168


Locatie: Podgornoe
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor Dana » ma sep 22 2014 9:52 am

Hallo Jaap,

Bedankt voor de snelle en duidelijke reactie. Ik begrijp hieruit dat mijn sigma lens dan helaas voor mij nutteloos is geworden. :-(
Maar ik weet waar ik nu op moet letten voor als ik een nieuwe wil aanschaffen.
Mvg, Dana
Dana

Forumlid
Berichten: 2


Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor Jaap Driest » ma sep 22 2014 11:40 am

Nog even terugkomend op de eerste vraag (Dana, graag een nieuw onderwerp beginnen als een nieuwe vraag stelt), Sangyang heeft een speciale serie handmatige objectieven uitgebracht voor filmen. Ik weet dat ze zeer goede en degelijke objectieven maken, maar ik weet niet precies waarin ze verschillen van de foto-objectieven. Maar wel de moeite waard om eens te bekijken, lijkt me.
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor EdvandeZilver » ma sep 22 2014 1:23 pm

Op internet valt te lezen dat een Nikkor Manualfocus voor filmen op een DSLR (zelfs op niet Nikon) vaak verkozen wordt boven een modern AF objectief.
Ik zelf heb goede ervaringen met 35, 28 en 24mm objectieven.
Wil je de lens helemaal geruisloos maken dan valt zelfs te overwegen om het objectief (de diafragma ring) te decklicken.
Dit is vaak eenvoudig zelf te doen: http://nofilmschool.com/2013/03/de-clic ... y-tutorial.

ps. schippie, een 28mm f2.8 AiS voor €100,= ? Dat gaat je helaas denk ik niet meer lukken.
Gebruikersavatar
EdvandeZilver

Forumlid
Berichten: 3184


Locatie: De Liemers
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: vraag over een objectief/lens

Berichtdoor Hans Braakhuis » di sep 23 2014 9:20 am

Filmen met een reflex camera gaat compleet anders dan met een (compacte) film camera.
In principe kun je een veel betere kwaliteit aan film halen met een reflex camera, want de sensor van een reflex is groter dan die van de meeste filmcamera's. Grotere sensor, meer kwaliteit.
Probleem zit met name in de AF en het diafragma. Vandaar de verwijzing naar de manuele Nikkor objectieven, je hebt met die objectieven geen AF en je kunt met een mechanische ring zelf het diafragma instellen. En dan geen zoom (meer zoom is meer problemen).

Dit forum heeft een hele afdeling over het filmen met een reflex:
viewforum.php?f=70
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten