Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt

Onderwerp:

Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Faiz » do feb 26 2015 10:14 am

Hoi,

Ik zit nog steeds over de aankoop van een 1.4x extender te dubben. Aangezien mijn lenzen van verschillende merken zijn (17-50 en 70-200 f/2.8 van Tamron, 24-70 f/2.8 en 50 f/1.8 Nikon), ben ik aangewezen op merken als Kenko en Soligor.

Waar ik een beetje mee zit is de scherpte met zo'n extender. Ik heb gister nog een filmpje van Matt Granger bekeken waarin hij een extender demonstreerde. Ik werd niet erg wild van de scherpte (van een volgens hem scherp plaatje, maar zat er m.i. qua scherpte er net naast ).

Hoe is jullie ervaring qua scherpte met een Kenko/Soligor 1.4x extender?

Is het verlies van scherpte te verwaarlozen ten opzichte van het croppen van een plaatje dat zonder extender is gemaakt?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor emdeklerk » do feb 26 2015 12:16 pm

De huidige teleconverters zijn mijns inziens dermate goed dat je bij een blinde test als regel niet kunt zien welke foto met en welke zonder is gemaakt. Neem een foto met een 300mm en een met een 200mm en 1,4x converter en het zal je moeite kosten het verschil te zien. Zeker de converters van Nikon zelf zijn subliem. Je kunt een Nikon teleconverter ook gewoon met een Tamron of ander vreemdmerk-objectief gebruiken, volgens mij.

Wat niet wegneemt dat ikzelf, gezien de prijs van converters, liever gelijk naar een langer objectief zou kijken, dus een 300mm in aanvulling op je 70-200mm is zeker te overwegen. Kijk dan eens naar de 2,8/300mm van Tokina of de 4/300mm van Nikon.

En ik persoonlijk heb niet zo heel veel met filmpjes ("tutorials") op internet. Oncontroleerbare condities, oncontroleerbare belangen van de makers, en vaak niet te reproduceren resultaten.

Oh ja: de term "extender" wordt door Canon gebruikt....
Gebruikersavatar
emdeklerk

Forumlid
Berichten: 5075


Locatie: Rijswijk

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Faiz » do feb 26 2015 12:32 pm

Hmmm eens checken of de TC14 III op de Tamron 70-200 f/2.8 past. Ik zit net even op de Nikon site naar het plaatje te kijken. Waar ik een beetje bang voor ben is het uitstekende deel van de TC die in de aan te sluiten lens verdwijnt. Maar goed, meten is weten ;)

Een nieuwe 300 erbij is voorlopig even geen optie.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Hans Braakhuis » do feb 26 2015 12:36 pm

Zoom objectieven zijn niet echt geschikt om met een tele-converter te gebruiken.
Converters kunnen goed, redelijk, matig presteren met lichtsterke objectieven van 100 millimeter of meer. Hoe goed is afhankelijk van 1,4 - 1,7 - 2 of zelfs 3 keer vergroting. Meer vergroting geeft altijd minder kwaliteit.

Meer lezen: http://www.hansbraakhuis.nl/converters.pdf
Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Jaap Driest » do feb 26 2015 1:21 pm

Faiz,

ik heb de AFS 1.4II extender van Nikon.
Als je wilt kun je die wel eens uitproberen, of ie past en of ie bevalt.
Handig, qua stadgenoot.

Jaap
D800 D700 FE FM FM3A X100T X70 X-E2
Gebruikersavatar
Jaap Driest

Forumlid
Berichten: 1129


Locatie: Amersfoort
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor ArendV » do feb 26 2015 1:36 pm

Met de Kenko converter heb je geen autofocus met de Tamron 70-200/2.8 VC op een Nikon body (wel Canon body).

Qua scherpte heb ik goede ervaringen met een Kenko Pro 1,4x op een Nikkor 300/4 AFS, verschil met de Nikon TC-14E II in scherpte is minimaal. Maar ik neem aan dat je wilt werken met behoud van autofocus (of Nikon converters op de Tamron passen weet ik niet, sowieso zul je dan eerst een nokje moeten afvijlen - op zich geen probleem, ik heb het bij mijn converters ook gedaan).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor staal571 » do feb 26 2015 1:41 pm

@Arendv

Ik lees iets over een nokje weg vijlen, ik schrik nu even, ik heb ook een Kenko TC 1.4 en heb die een paar keer op mijn 300 mm F4 gemonteerd zonder problemen (ga ik van uit) tenminste alles werkt nog, maar waarom moet er wat weg gevijld worden, en welke nokje zou dat dan moeten zijn?

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Faiz » do feb 26 2015 1:44 pm

Bedankt voor jouw reactie en naslagwerk Hans.
Het zou gaan om een 1.4x extender /teleconverter die ik dan aan de 70-200 f/2.8 van Tamron zou hangen.

Er zit nog best een prijsverschil tussen een Nikon en een niet-Nikon TC, met daarbij de vraag of het wel met mijn lenswerk moet passen.

Ik denk dat ik het hierbij laat en de 1.3 dx functie van de camera inschakel (D7100) als ik het nodig heb. (Wel iets minder megapixels, maar wel met dezelfde lichtsterkte kunnen blijven werken :) )
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor ArendV » do feb 26 2015 1:47 pm

@Peter, dat nokje hoef je alleen bij Nikon AFS teleconverters weg te vijlen, niet bij de Kenko - dus maak je geen zorgen.
http://nikonpages.heymanphotography.com/tcmod/

Als ik een foto van de Tamron bekijk lijkt een Nikon teleconverter wel te passen (ruimte voor het uitstekende lenselement), maar nogmaals pas nadat het nokje is weggevijld.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door ArendV op do feb 26 2015 1:48 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Faiz » do feb 26 2015 1:48 pm

Ha Jaap,
Dat is wel een goed idee zeg.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Faiz » do feb 26 2015 1:49 pm

Arend, misschien een plaatje over welk nokje het is?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor ArendV » do feb 26 2015 1:52 pm

@ Faiz, kijk even naar de link die ik hierboven geplaatst heb, daar wordt de hele modificatie haarfijn uitgelegd.

Tweedehands TC-14E's worden nu voor relatief weinig geld op marktplaats aangeboden.
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn
Gebruikersavatar
ArendV

Forumlid
Berichten: 2463


Locatie: Omgeving Breda
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Jacob_O » do feb 26 2015 2:01 pm

In het verleden gebruikte ik een Kenko DGX MC4 1.4x en heb met geen enkel objectief problemen gehad wat betreft het passen.
Gebruikte objectieven o.a. Nikon 18-200 VR, Sigma 120-400 OS en de Sigma 18-250 OS van mijn vrouw.
Het voordeel van de DGX uitvoering is dat deze ook de EXIF correct doorgeeft.
Kwalitatief (beeld) ben ik er nooit enthousiast over geweest. Op de 18-200 VR nog het minst, maar ook niet op de 120-400.
(Overigens heeft de 120-400 ook zonder TC mij nooit echt kunnen bekoren.)

Edit:

Indertijd voor juist voor deze Kenko gekozen omdat het één van de betere zou zijn aldus testen/reviews.
Jacob_O

Forumlid
Berichten: 1665


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor staal571 » do feb 26 2015 2:08 pm

@Arendv

Bedankt ik begon me al zorgen te maken, ben weer helemaal gerustgesteld, ik gebruikt de kenko alleen op de300mm F4 en de Nikon 105 f/2.8G IF-ED lens..

Gr Peter
Ik ben nog steeds blij met mijn Nikon D600 ondanks dat het geen „”Pro camera is””, maar ben ook gek op Nikon F5
Gebruikersavatar
staal571

Forumlid
Berichten: 753


Locatie: Overijssel
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Scherpte met (Kenko/Soligor) extender

Berichtdoor Faiz » do feb 26 2015 2:12 pm

@Jacob_O: dan zou dat met mijn lichtsterkere lens geen probleem moeten zijn. De Kenko die ik op het oog had is de PRO300 DGX 1.4x.
Maar achteraf scheelt dat niks met de 1.3dx crop mode van de D7100, of mis ik iets?
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Overig objectieven”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten