Leiden

Plaats hier tips over mooie locaties om te fotograferen.

Onderwerp:

Leiden

Berichtdoor Faiz » zo nov 10 2013 10:34 pm

Hoi,

A.s. zaterdagmiddag ga ik waarschijnlijk (hangt van het weer af) in Leiden plaatjes schieten. Alleen, ik ken Leiden niet, iemand tips van plekken die de moeite waard zijn?
Het is de bedoeling dat ik licht ga lopen, dus 1 lens aan de body. Ben er alleen nog niet uit of het de Nikon "kit" lens 18-105 of de Tamron 17-50 gaat worden.
Ik hoor graag jullie suggesties. :)

Groet,
Faiz
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor skyfox » zo nov 10 2013 10:56 pm

In Leiden bij de oude Morspoort kan je leuk starten. Bezoek ook zeker de burcht! Weet even geen adres uit m'n hoofd daarvoor, sorry. Bij de oude Morspoort kan je ook eerlijk betaalbaar parkeren in de garage.

Qua lens, ligt er volledig aan wat je wil schieten... Mijn favoriete walkaround zijn m'n 18-105 en 28-75 2.8...
Gebruikersavatar
skyfox

Forumlid
Berichten: 367


Locatie: Zoetermeer
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor ben42 » ma nov 11 2013 12:47 am

Er zijn een paar routes waarbij veel van de belangrijkste plaatsen worden gepasseerd.
De Rembrand Route en de Sleutel Route, beiden lopen voor een groot deel gelijk.

Afbeelding

Hierboven de Rembrand route ongeveer weergegeven.

0 De morspoort
1 Molen de put op de plaats waar de vader van Rembrand een van de molens had staan.
Direct na de brug vind je nog een plakkete op een huis waar ooit het ouderlijk huis van rembrand heeft gestaan.
2. Hier ga je over het terras van de Grote Beer. Is een openbaar voetpad, maar een beetje sluip door.
3. Doelengracht met een poort, hier is het Arsenaal of voormalige arsenaal gevestigd.
4. Mooi grachtje met de achterkant van veel panden tuinen van het Rapenburg de betere buurt in Leiden.
5. Ook weer een achteringangtje naar de Hortes Botanicus. Je loopt over het terrein van het Cafe van de Hortus naar de uitgang langs het academie gebouw.
(Daar waar het zweetkamertje zit en iedereen die geslaagd is zijn handtekening mag zetten. Daar mag je overigens niet in).
6. Cafe barera
7. De pieterskerk een mooie kerk, waarschijnlijk wel open,
8. De latijnse school waar rembrand les heeft gehad. Een gebouw dat maar zelden open is maar wel mooi van buiten.
Hier ook de achterkant van het gerecht, waar vroeger recht werd gesproken, mensen gevangen zaten en mensen gehangen werden. Mooi gebouw.
9. Sluip door weggetje door een hofje, door een straatje waar vroeger Jan Steen heeft gewoond.
10 Korenvaar brug, een brug waar vroeger graan werd verhandeld.
11 De beschuitsteeg, met een piepklein museum van de pelgrim fathers.
12 De hooglandse kerk, normaal open en een mooie lichte kerk.
13. Het weeshuis met een klein museum, hier moet je een klein poortje door om op het weeshuis terrein terecht te komen.
Museumpje is klein maar leuk om even te bezoeken, ik dacht gratis ???
14 De Burcht.
Daarna de burgt verlaten en dat verder over het van der Sterre pad.
Stukje langs de oude rijn.
Boogje loopt dan naar de oude Waag van leiden.
Daar zit ook de VenD met een mooi trappenhuis en mooie gebrandschilderde ramen.
Het terras van de VenD biedt een mooi gezicht op Leiden. Op O.a. de hooglandse kerk op de 'koeli kerk' op de Mare kerk en op het water waar de Oude rijn en Nieuwe rijn weer bij elkaar komen.
15 Museum boerhave is gevestigd in een oud klooster/ziekenhuis.
16 Hier ziet nog een hofje. Het Sions hofje.
17 De kapel van het Celia klooster.

Met blauw zijn nog een paar hofjes aangegeven.
Het hofje helemaal links onderin vind ik het mooiste hofje. Het heeft een ruitvorm en dit is doorgetrokken in de tegeltjes, in de putdeksels en in veel van de stijl.

Verder weet ik nog heel wat meer plekjes,
Als je aangeeft waar je interresses liggen kan ik misschien nog enkele plekjes aangeven.
Gevels zijn redelijk mooi in Leiden,
Er is ook nog een oude begraafplaats de Groene Steeg, daar ligt de moeder van Vincent van Gogh.
Musea: Boerhaave, Volkenkunde, Lakenhal, Oudheidkunde, Naturalis (buiten de stad), kleine musea het weeshuis, en zeeeeer klein pelgrimsmuseum en het wevershuisje.
Stapels kerken.
Vlak bij Molen de put zit nog de Stadstimmermanswerf een mooi en oud gebouw en daar liggen ook nog een aantal boten van diverse (oude) plumage.
Uit de route ligt nog een tweede stadspoort.
De Herengracht heeft nog een aantal zeer fraaie panden.

Veel plezier,
Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2652


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor Patrick » ma nov 11 2013 12:57 am

Nou nou, je maakt er wel werk van Ben! Goed hoor! Idee voor onze fotolocaties?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon D700 + Z6, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Gebruikersavatar
Patrick

Clublid
Berichten: 26863


Locatie: Velserbroek
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor Faiz » ma nov 11 2013 5:36 am

skyfox en ben42, ontzettend bedankt voor jullie input.

Ben, je hebt er inderdaad een mooie klus en route van gemaakt, thanks! De hofjes zijn zeker interessant. Maar welk hofje bedoel je precies met helemaal linksonder? Als ik de kaart bekijk zie ik aan de onderzijde 2 hofjes ingetekend. Eentje in de buurt van De Malle Jan en de andere in de buurt van Il Pomodoro. (moet ik de kaart misschien een kwartslag met de klok meedraaien?)

Kaartje met de fotopunten geeft me mooi de gelegenheid om het de nieuwe functionaliteit van de Kaarten app in OSX uit te proberen, (puntjes op de kaart intekenen en doorsturen naar de iphone) weten we meteen of dat werkt. :wink:

Parkeren is voor mij geen issue. Mijn vrouw moet nl. ergens in Leiden zijn, dus zij kan mij mooi op het startpunt van de route uit de auto kieperen en dan rond een uurtje of half 6 weer ergens oppikken.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor ben42 » ma nov 11 2013 10:20 am

Faiz schreef:De hofjes zijn zeker interessant. Maar welk hofje bedoel je precies met helemaal linksonder?


Bedoelde rechtsonder :| .
https://www.google.nl/maps/preview#!data=!1m4!1m3!1d381!2d4.5011585!3d52.1543067!2m1!1e3&fid=7
Tevelings hofje.

ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2652


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor Faiz » ma nov 11 2013 3:52 pm

Ben, no worries, ik dacht wel dat je rechtsonder bedoelde. Komt goed. Even op Google Maps opgezocht, was makkelijk te vinden dat ruitvormig hofje ;)

Maar even kijken of het weer een beetje goed blijft tot in het weekend.
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor Hans Braakhuis » di nov 12 2013 8:06 am

Gebruikersavatar
Hans Braakhuis

Forumlid
Berichten: 6051


Locatie: Gelderland
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor ben42 » vr nov 15 2013 5:50 pm

Voor mijn eigen lol heb ik vanmiddag even ongeveer de aangegeven route gedaan, met de camera mee natuurlijk.
Bedoeling was de hele route op een filmpje te zetten van minder dan 20 minuten.
Dat is niet gelukt, het filmpje is 21 minuten geworden.

Verder is het heel erg lastig om tijdens het fietsen te filmen en commentaar te leveren en het geadem is goed te horen tijdens het filmpje.

Het filmpje is 1.6 Gigabyte en ik wil het wel klaarzetten in een dropbox. Tenminste als je belangstelling hebt het geeft een indruk van de route en vooral de kruipdoor sluipdoor weggetjes worden beter zichtbaar.

Om het filmpje in 20 minuten te kunnen maken heb ik niet de route exact gevolgd en ook het commentaar op enkele stukken is niet briljant, maar als je het filmpje wilt zien schrijf ik de verbeteringen nog wel in deze draad.

Maar ik kan me goed voorstellen dat je Leiden zelf wilt ontdekken.

Vriendelijke groet,
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
Gebruikersavatar
ben42

Moderator
Berichten: 2652


Locatie: Zuid Holland
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor Faiz » vr nov 15 2013 7:04 pm

Ah joh, een filmpje had niet gehoeven. Het kaartje is prima zat.
Wellicht een ideetje om een NCN youtube kanaal te openen???
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Leiden

Berichtdoor Faiz » za nov 16 2013 4:06 pm

Zojuist m'n 18 holes met de camera gelopen, met behulp van het kaartje van ben42. Best een leuk stadje dat Leiden ;) . Het weer was alleen ongezellig grijs en nevelig. Morgenochtend maar even kijken wat de buit is geweest. Dank jullie voor jullie input!
Gebruikersavatar
Faiz

Forumlid
Berichten: 933


Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Fotolocatie tips”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast