Lensbaby onderdeel

Marktplaats en ruilbeurs. Alleen clubleden kunnen berichten plaatsen.

Onderwerp:

Lensbaby onderdeel

Berichtdoor ErikReijnders » za jun 24 2023 10:57 am

Wie lensbaby gebruikt weet dat er vele opties zijn. Ik ben op zoek naar de vaste bevestiging waarop diverse producten gebruikt kunnen worden. Deze is niet los te koop. Uiteraard Nikon F mount. Ik bezit onderandere de composer. Deze kun je in elke gewenste positie verdraaien. Er is echter ook een rechte. Het is eigenlijk een holle cilinder met aan één kant de F mount en aan de andere kan een bajonet voor de diverse lensbaby objectieven. Heb jij die liggen en wordt het niet gebruikt? Voor een redelijke prijs wil ik die overnemen.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensbaby onderdeel

Berichtdoor FloraBean » zo jun 25 2023 11:39 am

Ik heb een Scout, maar die gebruik ik zelf nog.
Wat je kunt doen is een 'armband' maken van elastiek en kralen van ongeveer 10mm. (Houten kralen zijn vaak wat ongelijk van vorm. Gebruik plastic kralen, van de speelgoedafdeling bijvoorbeeld, en stevig 2 a 3mm dik elastiek.) Die 'armband' doe je om het bal mechanisme van je Composer Pro als je 'm perfect recht voor uit wilt zetten.
Het is niet perfect, maar het werkt best ok. Het zou een tijdelijke oplossing kunnen zijn, totdat je een tweedehands scout of fixed body hebt kunnen vinden.

Overigens zou het kunnen dat er mensen zijn, die zich er niet bewust van zijn dat ze dit onderdeel in huis hebben. De Scout is verkocht incl Fisheye optic. De 'fixed body' is verkocht als Twist 60 (for F mount) en als (Fixed body with) Soft focus II. Misschien heeft iemand die nog ergens in de kast liggen voor je?

Eventueel zou je ook kunnen kijken naar een lensbody met een andere mount en een goedkope 3rd party adapter.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensbaby onderdeel

Berichtdoor ErikReijnders » wo jul 19 2023 3:41 pm

Ik heb overwogen er zelf één te maken, hiertoe heb ik technische tekeningen nodig daar de maatvoering best nauwkeurig moet zijn. Machines om het uit te vieren heb ik op mijn werk tot mijn beschikking.
Nikon Coolpix a1000 Nikon D800, www.erikreijnders.nl
Gebruikersavatar
ErikReijnders

Clublid
Berichten: 115


Locatie: Heemskerk
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lensbaby onderdeel

Berichtdoor FloraBean » ma jul 24 2023 8:13 am

ErikReijnders schreef:Ik heb overwogen er zelf één te maken, hiertoe heb ik technische tekeningen nodig daar de maatvoering best nauwkeurig moet zijn. Machines om het uit te vieren heb ik op mijn werk tot mijn beschikking.


Is er niet iets mogelijk met een 3rd party adapter met de juiste mount? Maar dan zou ik bijna denken, koop de goedkoopste Scout die je kunt vinden en monteer daar de juiste mount op. Dan heb je al een scherpstelmechanisme en het deel waar je de optic in schroeft.

Mail me als ik iets op moet meten. (Of heb je inmiddels al een Scout op de kop getikt? Ik zag een Fisheye foto voorbij komen...)

Het klinkt overigens erg interessant.... zelf iets op je werk maken.
Misschien kun je zelf iets ontwikkelen.
Je zou evt naar het ontwerp van de Sol 45 kunnen kijken. Ik heb begrepen dat je deze lens in 'standen' buigt (met klikjes) en dat je 'm dus ook snel recht vooruit kunt vastklikken. Lijkt mij ideaal.
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Onderwerp:

Re: Lensbaby onderdeel

Berichtdoor FloraBean » ma jul 24 2023 8:23 am

Oh ja, wat dacht je van een tilt adapter voor standaard lenzen? Ik zoek er een voor Nikon Z naar Nikon Z (voor lenzen met diafragma ring, zoals de Viltrox 50mm f1.8), en een voor Nikon F to Z. (Om mijn Nikon F mount 50mm F2 bijv als tilt lens te kunnen gebruiken op mijn Z camera.)
Of een Z to F adapter? (Om een Lensbaby Trio 28 op een analoge Nikon te kunnen gebruiken bijvoorbeeld.)
Gebruikersavatar
FloraBean

Webredactie
Berichten: 57


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee


Terug naar “Gevraagd en aangeboden”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten