Beweging

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Beweging

Berichtdoor Ronald53 » wo aug 28 2024 6:04 pm

De opdracht was: "Beweging"
Ik schoot deze twee foto's. Ik hoor graag of er een bij zit die aanspreekt en past bij het thema. Het is was dus niet de bedoeling een foto te maken voor het familiealbum. Ik maakte gebruik van een ND8 filter (3 stopper).

Afbeelding
Beweging_1 by Ronald Mallant, on Flickr

Afbeelding
Beweging_2 by Ronald Mallant, on Flickr

Groet,
Ronald
Ik fotografeer, dus ik ben.
Ronald53

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Beweging

Berichtdoor Skippy » wo aug 28 2024 6:27 pm

Ik zie in alletwee niet echt iets dat voldoet aan de opdracht "Beweging". Voor mij blijft het enkel een kind dat speelt in het water. Maar dat je het hier vraagt zegt al iets, als je overtuigd bent doe je dat niet toch?
Skippy

Moderator

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor ben42 » do aug 29 2024 7:42 pm

Hallo Ronald,

Thema beweging zie ik hier niet echt sterk in terug.
Vond de compositie niet sterk. (Mijn smaak). Foto overgehaald en gekeken wat ik er fullscreen mee kon. Maar het kind wordt dan te groot en valt niet meer mooi compositioneel te plaatsen. Het is nu vooral een foto van een kind en niet een gebeuren. (Weer mijn smaak).

Vaak vind ik je foto's veel sterker dan deze.
Ben
XD7/X700/F70/D70/SB-700/D7000/D7700
ben42

Moderator

Ervaringsniveau: ***

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do aug 29 2024 8:05 pm

Skippy schreef:Ik zie in alletwee niet echt iets dat voldoet aan de opdracht "Beweging". Voor mij blijft het enkel een kind dat speelt in het water. Maar dat je het hier vraagt zegt al iets, als je overtuigd bent doe je dat niet toch?
Bedankt voor je reactie Eigenlijk vind ik zelf juist wel dat de foto's passen bij de opdracht. Het kind is immers in beweging, en het water ook. Ik wilde voorkomen dat de beweging wordt bevroren door een korte sluitertijd. En dat is naar mijn mening in zekere mate gelukt, er zit bewegingsonscherpte in het water, en ook in (delen) van het kind. Bij de 1e foto is het gezichtje voldoende scherp, en zit er bewegingsonscherpte in handen en voeten. In de tweede foto is er meer bewegingsonscherpte van het kind, daar is bijvoorbeeld het hoofd ook niet scherp. En daar zat met name mijn twijfel, is dat in dit geval een minpunt? Mijn streven is altijd: Een oog moet scherp zijn. Maar in dit geval is er geen oog zichtbaar, is het dan een nadeel dat bijvoorbeeld het haar bewegingsonscherpte heeft? (Gelet op de opdracht)
Verder ben ik dan wel benieuwd te horen wat voor soort foto's naar jouw smaak dan wel goed passen bij het thema? Vind je dat dat een 'bevroren' actie daar ook toe behoort? Zoals van een in de lucht hangende motorcrosser? Of moet er naar jouw smaak nog meer bewegingsonscherpte zijn?
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Patrick » do aug 29 2024 8:14 pm

Vraag Ronald. Als ik deze foto’s zou plaatsen zonder tekst en je zou het thema moeten raden en je krijgt tien kansen, denk je dan dat je het zou raden?
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Zf, Fujifilm X spullen en een point-and-shoot camera
Patrick

Clublid

Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » do aug 29 2024 10:59 pm

Patrick schreef:Vraag Ronald. Als ik deze foto’s zou plaatsen zonder tekst en je zou het thema moeten raden en je krijgt tien kansen, denk je dan dat je het zou raden?
Is dit wel eerlijk Patrick? Hoe vaak zou jij met het juiste antwoord komen als jij zonder voorkennis het thema bij de winnende foto's van de maandopdracht moest raden? Maar goed, ik stelde Skippy de vraag "Verder ben ik dan wel benieuwd te horen wat voor soort foto's naar jouw smaak dan wel goed passen bij het thema? Vind je dat dat een 'bevroren' actie daar ook toe behoort? Zoals van een in de lucht hangende motorcrosser? Of moet er naar jouw smaak nog meer bewegingsonscherpte zijn?" De vraag die ik jou dan zou willen stellen is bijna identiek: Bij wat voor soort foto zou jij binnen 10x met de associatie 'beweging' komen? Bevroren actie, veel meer meetrekken, of nog wat anders?
P.S.: Ik ben niet op zoek naar mijn gelijk, maar wel naar inspiratie.
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Tony D » do aug 29 2024 11:27 pm

Hoewel je de vraag aan Patrick stelt, ben ik zo vrij hem ook te beantwoorden.
Voor mij zou een foto met een beetje bewegingsonscherpte van het onderwerp en daarbij meetrekken zodat ook de achtergrond streperig wordt wel naar het thema beweging leiden. Bij jouw foto’s is de bewegingsonscherpte van het kind te gering daarvoor en het water is ook te bevroren, alles naar mijn mening! Ik zou dus hier voor een langere sluitertijd proberen te gaan en het kind zo fotograferen dat je moet meetrekken om het gezicht scherp te houden.

Ton
Nikon Z6ii, Z 24-120/4 S, 70-300 VR met FTZii, SB700; en medewerker bladredactie
Tony D

Moderator

Onderwerp:

Berichtdoor Gerard de Zwaan » vr aug 30 2024 9:02 am

Toen ik de titel zag dacht ik eigenlijk aan een foto die gemaakt was met een panning techniek is gemaakt. Je ziet wel dat het een spelend kind tussen fonteinen is.
Nikon D3200 , Nikon D7200 met grip & Nikon F65 + Nikon DX AF-S Nikkor 18-55mm, 55-300mm AF-S DX, AF-S 35mm F/1.8G DX & AF-S 85mm 3.5.G ED VR Micro
2x SB 700, SB-24, Falcon eyes SS-150F en SS-200F En wat toebehoren voor de flitsers.
Gerard de Zwaan

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » vr aug 30 2024 11:37 am

Gerard de Zwaan schreef:Toen ik de titel zag dacht ik eigenlijk aan een foto die gemaakt was met een panning techniek is gemaakt. Je ziet wel dat het een spelend kind tussen fonteinen is.
Panning is denk ik de techniek waar men in eerste instantie naar grijpt als 'beweging' de opdracht is. En mogelijk ook ICM. En met panning zijn natuurlijk heel fraaie resultaten te bereiken. Getuige zijn de foto's die Vincent Riemersma met enige regelmaat laat zien. Maar ik probeerde juist zonder panning foto's te maken die toch aan de opdracht voldoen. Zoals ook deze:

Afbeelding
Beweging_3 by Ronald Mallant, on Flickr
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RGS » vr aug 30 2024 9:18 pm

In deze foto's zie ik wel beweging in het water maar te weinig in het kind. Ik zou in deze situatie toch randje diafragma hebben gezocht en een zo lang mogelijke sluitertijd zodat beweging in het kind zichtbaar wordt.

Of een dubbelbelichting gebruiken.
Nikon Z9 | Z14-30f4.0 | Z24-70f2.8 | Z70-200f2.8 | Z180-600f5.6-6.3 | TC2x | Ricoh GRIII
Mijn foto’s vind je op Flickr.
RGS

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Ronald53 » vr aug 30 2024 10:07 pm

RGS schreef:In deze foto's zie ik wel beweging in het water maar te weinig in het kind. Ik zou in deze situatie toch randje diafragma hebben gezocht en een zo lang mogelijke sluitertijd zodat beweging in het kind zichtbaar wordt.

Of een dubbelbelichting gebruiken.
Dat met dat randje diafragma snap ik niet. Dit was volle opening. Kun je dit toelichten?
Ronald53

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RGS » vr aug 30 2024 10:21 pm

Ik bedoelde juist naar bv F11 of hoger gaan (bij lage ISO). Dan kon ik vaak een wat langere sluitertijd (1/5 - 1/15sec) kiezen en dan meer beweging meenemen.

Of anders een ND erop.
Nikon Z9 | Z14-30f4.0 | Z24-70f2.8 | Z70-200f2.8 | Z180-600f5.6-6.3 | TC2x | Ricoh GRIII
RGS

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor henkk » vr aug 30 2024 10:27 pm

Hij had al een ND8 gebruikt maar met die volle lensopening schiet dat niet op.
tja, F of Z? wat meenemen? Of de 1? Of iets analoogs zoals F4S of FA?
exif en/of hogere resolutie meestal via klikken op foto
https://www.flickr.com/photos/23578649@N07/albums
henkk

Clublid

Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor RGS » vr aug 30 2024 10:34 pm

Oeps sorry, had ik overheen gelezen.
RGS

Clublid

Contacteer:

Onderwerp:

Berichtdoor Skippy » vr aug 30 2024 10:57 pm

Ronald53 schreef:
Skippy schreef:Ik zie in alletwee niet echt iets dat voldoet aan de opdracht "Beweging". Voor mij blijft het enkel een kind dat speelt in het water. Maar dat je het hier vraagt zegt al iets, als je overtuigd bent doe je dat niet toch?
Bedankt voor je reactie Eigenlijk vind ik zelf juist wel dat de foto's passen bij de opdracht. Het kind is immers in beweging, en het water ook. Ik wilde voorkomen dat de beweging wordt bevroren door een korte sluitertijd. En dat is naar mijn mening in zekere mate gelukt, er zit bewegingsonscherpte in het water, en ook in (delen) van het kind. Bij de 1e foto is het gezichtje voldoende scherp, en zit er bewegingsonscherpte in handen en voeten. In de tweede foto is er meer bewegingsonscherpte van het kind, daar is bijvoorbeeld het hoofd ook niet scherp. En daar zat met name mijn twijfel, is dat in dit geval een minpunt? Mijn streven is altijd: Een oog moet scherp zijn. Maar in dit geval is er geen oog zichtbaar, is het dan een nadeel dat bijvoorbeeld het haar bewegingsonscherpte heeft? (Gelet op de opdracht)
Verder ben ik dan wel benieuwd te horen wat voor soort foto's naar jouw smaak dan wel goed passen bij het thema? Vind je dat dat een 'bevroren' actie daar ook toe behoort? Zoals van een in de lucht hangende motorcrosser? Of moet er naar jouw smaak nog meer bewegingsonscherpte zijn?

Bij beweging verwacht ik gewoon meer actie of noem het dynamiek dan hetgeen jij hier hebt geplaatst. Overigens vind ik dat ook van de hierboven geplaatste kermisfoto. Als een foto, zeker met zo'n thema, niet direct enige indruk maakt maar toelichting vereist is het voor mij een twijfelgeval. Bij beweging denk ik bijvoorbeeld meer aan een of meer zwierige dansers met wapperende kleding die met een langere sluitertijd zijn gefotografeerd, of auto's op een snelweg met een spoor van brandende achterlichten gefotografeerd vanaf een viaduct. En uiteraard de meer klassieke beelden van een auto of motor op snelheid gefotografeerd met panning techniek dus met een onscherpe achtergrond.
Skippy

Moderator

Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Terug naar “Fotobespreking”