Eerste pogingen van een beginner...

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.

Onderwerp:

Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor ReneG » di dec 23 2008 9:21 pm

Hoi,

in mei ben ik begonnen met een D40 (heb sinds kort een D90), maar daarvoor heb ik werkelijk nooit foto's gemaakt. Het technische aspect (instellingen etc.) begin ik al aardig onder de knie te krijgen. Maar ik moet nog veel moet leren omtrent compositie en wat "een goede foto maakt", dus veel oefenen en feedback vragen... en dat brengt me dus hier.

Ik heb hieronder een selectie van wat foto's van de afgelopen maanden geplaatst die mijns inziens redelijk geslaagd zijn. Allen zijn gemaakt met de D40 met de AF-S 18-70 of met de AF-S 70-300 VR (de zeeleeuw). Er heeft met uitzondering van crop, resize en het toevoegen van copyright in de file info geen nabewerking plaatsgevonden tenzij anders vermeld. Ook nabewerking is iets wat ik nog moet leren. ;)

Brand maar los, ik ben benieuwd...


1.) Zeeleeuw in aktie, Dolfinarium Harderwijk
Afbeelding

2.) "Olitotem" uit Dierenpark Amersfoort
Afbeelding

3.) De Batavia, Bataviawerf Lelystad (Bij deze heb ik een stofje op de foto weggewerkt).
Afbeelding

4.) De Zeven Provinciën in aanbouw, Bataviawerf Lelystad
Afbeelding
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor Marco » di dec 23 2008 9:42 pm

Hallo Rene,

1 en 2 vind ik persoonlijk niet zo boeiend.
Nr. 4, mooie symetrie, misschien iets uitsnijden om links en rechts exact even veel ruimte te krijgen.
Nr. 3 had je veel ruimer mogen nemen, met het schip op bijvoorbeeld eenderde aan de rechterkant. Zodat er nog iets meer van de omgeving te zien is dan alleen het schip.

Het zijn maar ideeen, anderen hebben er vast nog een veel betere kijk op.

groet,
Marco
Marco



Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor Skippy » di dec 23 2008 10:04 pm

Marco Handgraaf schreef:Het zijn maar ideeen, anderen hebben er vast nog een veel betere kijk op.


Ik niet hoor, ik sluit me aan bij je commentaar Marco.
Nog een paar aanvullingen; het lijkt er op dat je bij 1, 3 en 4 de zon niet achter je had. Altijd lastig qua licht dan, met de zon in de rug heb je mooier licht.
Het mooiste licht heb je 's-ochtends en in de namiddag, maar ja dan moet je er maar net zijn hè :wink:
En altijd de zonnekap op je objectief gebruiken.
Oh ja, foto 2 had ik iets opgelicht d.m.v. een invulflits.
Skippy

Moderator
Berichten: 11716


Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor ReneG » wo dec 24 2008 1:02 pm

Hoi,

bedankt voor de tips tot dusverre. De invulflits staat nu in ieder geval op mijn 'todo' lijstje van dingen die ik nog moet leren en de andere zaken zal ik ook meenemen.

Oh, nog wat betreft het schip: Ik kreeg er helaas niets meer op dan dit. Ik zat al op 18mm en ik stond letterlijk met mijn rug tegen de muur.... Kreeg hem er net op. Ik zal in de toekomst denk ik maar eens een fisheye aanschaffen. :lol:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor GSAndré » wo dec 24 2008 1:31 pm

Foto 1 wel het goede moment, maar misschien sterker, als je iets meer van de voorkant zou zien.
Foto 2,3 en 4 zijn erg krap opgenomen.
Hou bij een onderwerp wat een richting opgaat, of kan gaan, altijd meer ruimte aan de kant waar hij/zij heen kan gaan.
Voor foto nr 3 is de bovenkant niet echt moeilijk :wink:
Afbeelding
GSAndré



Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor ReneG » wo dec 24 2008 2:02 pm

GSAndré schreef:Hou bij een onderwerp wat een richting opgaat, of kan gaan, altijd meer ruimte aan de kant waar hij/zij heen kan gaan.


Bedankt voor de feedback, ook hier kan ik wat mee. :D Compositie is tot nu toe mijn zwakste punt, daarover kan ik nog heel wat tips gebruiken.

GSAndré schreef:Voor foto nr 3 is de bovenkant niet echt moeilijk :wink:


Kijk dat soort dingen moet ik ook nog eens gaan leren! Hoe heb je dat gedaan? Ik heb wel geprobeerd om een stuk lucht te 'kopieren en erboven te plakken, maar dat zag er erg gekunsteld uit. Ik kreeg het niet zo dat het er 'natuurlijk' uit zag.

En is het bijvoorbeeld ook mogelijk om moeilijkere bewerkingen te doen, zoals het wegwerken van die landtong die van rechts als het ware 'door' de masten heen loopt?
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor GSAndré » wo dec 24 2008 2:17 pm

Ik ben zeker geen virtuoos met fotobewerkingsprogramma's !!
Ik heb een nieuwe pagina geopend, jouw foto er in geplakt, maar het bovenste stukje open gelaten.
En toen de lucht met een copy/paste tool er ingebracht. Stukje voor stukje voor het natuurlijke effect.

Ook die strekdam zou me wel lukken, maar er zitten hier op het forum veel betere fotoshop bewerkers !!
Ik ben meer het type wat fotograferen leuker vind als nabewerken :)
GSAndré



Onderwerp:

Re: Eerste pogingen van een beginner...

Berichtdoor ReneG » wo dec 24 2008 2:37 pm

GSAndré schreef:Ik ben zeker geen virtuoos met fotobewerkingsprogramma's !!
Ik heb een nieuwe pagina geopend, jouw foto er in geplakt, maar het bovenste stukje open gelaten.
En toen de lucht met een copy/paste tool er ingebracht. Stukje voor stukje voor het natuurlijke effect.

Ook die strekdam zou me wel lukken, maar er zitten hier op het forum veel betere fotoshop bewerkers !!
Ik ben meer het type wat fotograferen leuker vind als nabewerken :)


Idem, maar ik ga het nog maar eens keer proberen, deze keer met wat kleinere stukken lucht. En misschien dat die 'healing brush' tool ook nog kan helpen? Heb ik in ieder geval iets te doen met de kerst. Bedankt! :wink:
Spul waarmee je foto's maakt...
Gebruikersavatar
ReneG

Clublid
Berichten: 5053


Locatie: Regio Eindhoven
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:


Terug naar “Fotobespreking”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten