Internetverbinding

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor Marco » vr apr 03 2009 11:41 pm

soulpic schreef:Vandaag erachter gekomen dat ik in principe helemaal geen router hoef aan te schaffen :P
Iemand bij ons in de straat (waarschijnlijke onze Afghaanse buren) die internetten draadloos zonder beveiliging :D


waardoor jij dus ook lekker online bent over een onbeveiligde verbinding, fijne geldbesparing. :mrgreen:
Marco



Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor soulpic » vr apr 03 2009 11:43 pm

Ja, maar voor 2 dagen ofzo maakt dat niets uit (tot dat ik het geinstalleerd heb)

En daarbij, een virus dat bij de buren binnenkomt is waarschijnlijk gemaakt voor een windows machine.
Heb ik 't fout als ik 't zeg dat deze dan niet in de mac kan komen?
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor emiel » za apr 04 2009 8:39 am

soulpic schreef:Ja, maar voor 2 dagen ofzo maakt dat niets uit (tot dat ik het geinstalleerd heb)

En daarbij, een virus dat bij de buren binnenkomt is waarschijnlijk gemaakt voor een windows machine.
Heb ik 't fout als ik 't zeg dat deze dan niet in de mac kan komen?

andersom geredeneerd, als jij op het netwerk van de buren zit, zouden ze zomaar een val opgezet kunnen hebben. Zodra jij erop zit wordt er gehackt op je pc en vandaar allerlei rare mailtjes verstuurd met pillen zodat dingen groter worden enzo, je passworden worden geleend, er worden alvast wat rekeningen betaald via je internetbankieren.

Het is dus maar net hoe je denkt ;-) of denk ik nu te panisch?

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor ArjanL » za apr 04 2009 4:55 pm

Je denkt te panisch.
Om gehackt te worden moet de gebruiker toestemming geven om e.e.a. te installeren. Een 'nieuwe' video-codec bv. Vóórdat dat gebeurd is heb je al diverse meldingen moeten negeren, die je hadden kunnen waarschuwen. Er gebeurd op Apples niets wat de gebruiker niet wil.

Wettelijk gezien ben je strafbaar als je van de buurman zijn onbeschermde, draadloze netwerk gebruikt maakt. Daarbij kán hij het opmerken dat opeens het dataverbruik deftig stijgt, omdat de Apple direkt tijdens de 'first-run' updates van het OS gaat downloaden. Dit kunnen enkele honderden MB's zijn.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor willemr » za apr 04 2009 5:48 pm

ArjanL schreef:Je denkt te panisch.
Om gehackt te worden moet de gebruiker toestemming geven om e.e.a. te installeren. Een 'nieuwe' video-codec bv. Vóórdat dat gebeurd is heb je al diverse meldingen moeten negeren, die je hadden kunnen waarschuwen.
[...]

Wat kort door de bocht. ALs jij nu net dat ene filmpje wilt zien (of die nieuwste iWorks versie wilt installeren die je van een torrent heb), dan ben je al snel geneigd om op OK te klikken of je wachtwoord in te voeren.
Die video codec geeft geen waarschuwingen. Geeft alleen de melding dat je de 'codec' moet downloaden en installeren. En blijkbaar zijn er genoeg mensen die dit wel 'per ongeluk' doen (gezien de topics op OSX fora). Die gehackte iWorks versie gaf helemaal geen rare meldingen tijdens de installatie. Ik heb die eens getest.

Dat de kans op besmetting velen maler kleiner is dan bij Windows machines is tot op heden gewoon een feit.

Er gebeurd op Apples niets wat de gebruiker niet wil.

Ik wil nog wel eens een vastloper hebben. Wil ik ook niet, maar gebeurt toch.

Meeliften op de buren. Niet doen. 1 het mag niet (doe niet bij anderen wat anderen ook bij jou niet mogen) en 2 wat is mis met een dag geen Internet toegang (serieus bedoeld).
Thuis te vinden en op SmugMug
Nikon: D300, 17-55mm f2.8G, 70-200mm f2.8G AF-S VR, TC1.7, SB-600
Sigma: 105mm f2.8 EX
Gebruikersavatar
willemr

Forumlid
Berichten: 336


Locatie: The Hillback of Utrecht
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor soulpic » za apr 04 2009 7:18 pm

Ik probeer eerst mijn eigen router aan te sluiten :wink:

Vind het wel raar dat er bij UPS dan wel een afleverdatum staat, en dan weer niet.
Niet zo prettig, want ik heb maandag stage en wilde me vrij pakken (ziek melden) om hem in ontvangst te nemen.
Maar ups heeft voor het laatst als afleverdatum 6 april toegezegd. Bij apple self service staat nog 7 april (voor wijzigingen vatbaar)
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor ArjanL » za apr 04 2009 7:42 pm

willemr schreef:Wat kort door de bocht. ALs jij nu net dat ene filmpje wilt zien (of die nieuwste iWorks versie wilt installeren die je van een torrent heb), dan ben je al snel geneigd om op OK te klikken of je wachtwoord in te voeren.
Die video codec geeft geen waarschuwingen. Geeft alleen de melding dat je de 'codec' moet downloaden en installeren. En blijkbaar zijn er genoeg mensen die dit wel 'per ongeluk' doen (gezien de topics op OSX fora). Die gehackte iWorks versie gaf helemaal geen rare meldingen tijdens de installatie. Ik heb die eens getest.

Dat de kans op besmetting velen maler kleiner is dan bij Windows machines is tot op heden gewoon een feit.

Ik heb dat ook getest. Het was een hoop rumoer op diverse websites toendertijd. Ik kreeg toen keurig een melding van Virus Barrier. Overigens zit er ook een Trojan in één van de torrents van Photoshop CS 4.
Ik wil nog wel eens een vastloper hebben. Wil ik ook niet, maar gebeurt toch.

Soms regent het en soms is het droog...
Mijn punt is dat je als gebruiker primair verantwoordelijk bent voor, en 'schuldig' aan, het installeren van malware. Tot nog toe is het risico van malware op Mac OS gering. De vraag is hoelang dat nog duurt.
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor soulpic » zo apr 05 2009 5:20 pm

Vervelende is nog steeds dat de betreffende chauffeur nog steeds in Herne Boernig is (en dat al vanaf 3 april)
Vanuit Herne Boernig is het nog geen 1,5 uur rijden na de dichtsbijzijnde vestiging van UPS in Nederland.
Vertrekscan vanuit Herne Boernig was 3 april om 23:54 (lokale tijd)

- Of hij is nog steeds in Herne Boernig (wat ik me niet kan voorstellen, omdat hij al een vertrekscan heeft gedaan)
- De trackgegevens worden niet op tijd bijgewerkt, of er zit een fout in het traceersysteem.

Als ik hem traceer via sms, krijg ik een sms dat hij in transit to Best (NB) is.
2009/04/03 23/55/00

En dat was al op 3 april.
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor emiel » zo apr 05 2009 7:59 pm

soulpic schreef:En dat was al op 3 april.


ze zouden toch geen weekend hebben???!?!?

het moet niet gekker worden..... ;-)

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor soulpic » ma apr 06 2009 2:51 pm

Lady's and gentleman, we got him!

Nu wil ik de cd erin steken, maar hij trekt hem niet aan.
Moet ik hem gewoon doorduwen, of zit er nog iets dat verwijderd moet worden?
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor ArjanL » ma apr 06 2009 4:41 pm

Doorduwen, tenzij je weerstand voelt. Waarom wil je trouwens de cd erin stoppen?
http://www.arjanlaging.nl
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!
Gebruikersavatar
ArjanL

Forumlid
Berichten: 1526


Locatie: Barendrecht
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor soulpic » di apr 07 2009 9:42 pm

Is al verholpen voor post, toch bedankt!

Wist niet of de CD erin gezogen moest worden, want moest hem namelijk erg ver doorduwen.
Maar schijnt zo te horen.

Back on topic:

Draadloos internetten via het lichtnet.
Werkt het met een apple?
"Imagination is far more important than knowledge"
Gebruikersavatar
soulpic

Forumlid
Berichten: 900


Locatie: Belfeld
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor emiel » di apr 07 2009 9:58 pm

soulpic schreef:Draadloos internetten via het lichtnet.

werkt prima, draadloos internet via de koffietafel werkt ook evenals draadloos internetten via de vloerbedekking ;)

Draadloos ;)

ajuus
emiel
Gebruikersavatar
emiel

Forumlid
Berichten: 901


Foto's bewerken toestaan: Ja

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor Arabia » di apr 07 2009 10:03 pm

Soms..... zucht.....
Dan draadloos, dan met een kabeltje, wel geen router, dan via de buren nu weer via het lichtnet...
Komt straks nog via de muis? Krijgt een cd-tje er al niet in.....

Groet'n
Lawrence
Woorden zeggen veel te vaak wat ik niet bedoel...
Gebruikersavatar
Arabia

Forumlid
Berichten: 1237


Locatie: Lichtenvoorde
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Internetverbinding

Berichtdoor Mark Verheijen » di apr 07 2009 10:07 pm

Die gedachten gingen ook door mijn hoofd...


Arabia schreef:Soms..... zucht.....
Dan draadloos, dan met een kabeltje, wel geen router, dan via de buren nu weer via het lichtnet...
Komt straks nog via de muis? Krijgt een cd-tje er al niet in.....

Groet'n
Lawrence
Mark Verheijen




Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten