Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Deze sectie is bedoeld voor discussies en vragen over hardware en software die niet direct met fotograferen te maken heeft.

Onderwerp:

Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » do apr 16 2009 9:52 pm

Wie o wie weet hoe?

Ik gebruik een desktop met daarop Lightroom. De foto's zelf staan op een NAS (die btw gemirrored is). Tot nog to gebruikte ik een laptop en plaatste gemaakte foto's via een laptop op de NAS. Importeerde de foto's in Lightroom op de desktop en bewerkte ze. Voor de logica; de laptop staat beneden en de desktop boven.

Nu wil het feit dat boven gaan zitten niet meer een optie is op dit moment. Mijn dochter is zo wakker als ik naar boven ga.

Ik was benieuwd hoe ik zou kunnen werken met deze combinatie?

Ik zou graag met de laptop op vakantie of ed de foto willen opslaan, bewerken en daarna, thuisgekomen, de bewerkte foto's op mijn NAS willen plaatsen en deze verder kunnen bekijken/bewerken op de desktop zonder eerdere bewerkingen op de laptop te niet te doen.

Is dit mogelijk?

Bedankt alvast

Met groet Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor jpauwels » vr apr 17 2009 7:59 am

OP het moment dat bijde systemen toegang hebben tot de NAS is het volgens mij gewoon een kwestie van kopieren vanaf de laptop naar de NAS
en dan vanaf de NAS openen op de desktop.

Ik ga er dan vanuit dat je de NAS als een netwerkschijf gebruikt.
met sommige NAS-systemen is het zelfs mogelijk om via het internet data er naar toe te sturen. maar goed dat gaat nu even te ver denk ik.
jpauwels



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor luc » vr apr 17 2009 10:56 am

Je foto's en je bewerkingen in LR zijn 2 verschillende dingen.

Houd daar dus ook met backup's maken rekening mee.

Een backup van de catalogus zoals LR automatisch maakt of kunt laten maken bevat dus niet je originele foto's
de catalogus bevat wel alle bewerkingen op je foto's en de previews.

Op mijn PC gebruikte ik altijd een programmaatje ik geloof allway sync om mijn originelen naar mijn NAS te back-uppen.
Je kunt hiermee automatisch 2 mappen synchroniseren maar je hebt bijvoorbeeld ook one way opties.

Omdat er nogal wat veranderd is ook sinds de komst van LR 2.0 werk ik tegenwoordig bijna volledig vanuit LR je kunt makkelijk hele catalogussen exporteren en/of verplaatsen LR vraagt dan zelf of de originelen (negatiefbestanden) mee moeten worden genomen.
Mappen of bijv. netwerkschijven toevoegen is tegenwoordig ook geen probleem LR bezit tegenwoordig ook een soort consolidatie optie waarmee je alle originelen binnen een catalogus kunt verzamelen en das ook handig vooral als je afbeeldingen verspreid hebt staan maar wel in een catalogus hebt zitten.

Het is en blijft dus heel belangrijk dat je jezelf overtuigd dat je de originelen hebt gebakupt en niet alleen de catalogus.

Luc.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht

Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor Cyrus » vr apr 17 2009 2:23 pm

Op beide computers SyncBack installeren, zodat ze automatisch een backup van je originelen maken naar je NAS. Je kunt het bijvoorbeeld zo instellen dat (na de eerste run) alleen nieuwe bestanden en/of nieuwere versies naar de NAS gebackupt worden, dat scheelt vanaf de tweede run aardig wat tijd.

't Is freeware dus het proberen waard, lijkt mij.

Wij gebruiken dit programma op de zaak, om te zorgen dat lokaal opgeslagen data naar de server gesyncd wordt.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » vr apr 17 2009 8:16 pm

jpauwels schreef:OP het moment dat bijde systemen toegang hebben tot de NAS is het volgens mij gewoon een kwestie van kopieren vanaf de laptop naar de NAS
en dan vanaf de NAS openen op de desktop.

Ik ga er dan vanuit dat je de NAS als een netwerkschijf gebruikt.
met sommige NAS-systemen is het zelfs mogelijk om via het internet data er naar toe te sturen. maar goed dat gaat nu even te ver denk ik.


@jpauwels

Dan zou ik toch mijn eventuele bewerkingen in LR2 kwijt zijn die ik op mijn laptop zou hebben gedaan?

Gr Patrick
Laatst gewijzigd door pbreev op vr apr 17 2009 8:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » vr apr 17 2009 8:30 pm

luc schreef:Je foto's en je bewerkingen in LR zijn 2 verschillende dingen.

Dat dacht ik ook begrepen te hebben. Mijn foto's zijn nu ook geen probleem.

Een backup van de catalogus zoals LR automatisch maakt of kunt laten maken bevat dus niet je originele foto's
de catalogus bevat wel alle bewerkingen op je foto's en de previews.

Dank voor deze bevestiging van wat ik dacht te hebben begrepen van LR2.


Omdat er nogal wat veranderd is ook sinds de komst van LR 2.0 werk ik tegenwoordig bijna volledig vanuit LR je kunt makkelijk hele catalogussen exporteren en/of verplaatsen LR vraagt dan zelf of de originelen (negatiefbestanden) mee moeten worden genomen.
Mappen of bijv. netwerkschijven toevoegen is tegenwoordig ook geen probleem LR bezit tegenwoordig ook een soort consolidatie optie waarmee je alle originelen binnen een catalogus kunt verzamelen en das ook handig vooral als je afbeeldingen verspreid hebt staan maar wel in een catalogus hebt zitten.

Als ik je goed hoor kan ik foto's maken en deze op mijn laptop opslaan, bewerken en de catalogus inclusief de originelen exporteren naar mijn NAS. Dan kan ik op mijn desktop de catalogus importeren in LR2 (in een bestaande catalogus?) en heb ik ook eventuele wijzigingen zichtbaar op mijn desktop?? Als dat zo is zou dat SUPER zijn. Ik hoor graag of mijn resume correct is?


Luc.
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » vr apr 17 2009 8:34 pm

@Cyrus

Dat zou wederom alleen mijn originelen op mijn NAS zetten en niet mijn wijzigingen gedaan in LR2.

Correct me if i'm wrong

Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor Cyrus » vr apr 17 2009 9:15 pm

pbreev schreef:@Cyrus

Dat zou wederom alleen mijn originelen op mijn NAS zetten en niet mijn wijzigingen gedaan in LR2.

Correct me if i'm wrong

Patrick


Je redenatie klopt volgens mij. Maar ik dacht het jou daar ook om ging, steeds van beide machines op eenvoudige wijze alles naar één centrale opslagplaats overzetten. Daarbij heb ik denk ik niet goed begrepen dat je de bewerkingshistorie van LR2 voor elke foto op beide machines gelijk wil hebben. Volgens mij is dat niet zo eenvoudig te realiseren, omdat LR2 (en elk ander programma) zoiets via een log- of datafile zal bijhouden. Die zou je dan continue van beide machines moeten samenvoegen. De vraag is of dát kan.

Doorgaans valt iets dergelijks als jouw wens alleen te realiseren bij programma's die zijn ontwikkeld voor netwerkgebruik, waarbij je één machine als server aanwijst en de andere machine(s) als client.
Groeten,
Edwin

flickr - website
Gebruikersavatar
Cyrus

Clublid
Berichten: 3338


Locatie: NH
Contacteer:

Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor Mark Verheijen » vr apr 17 2009 9:23 pm

Als je nou eens de foto's en de catalogus op je nas zet en daar op werkt. Dan kun je er vanaf je beide pc's altijd bij.
Mark Verheijen



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » vr apr 17 2009 9:34 pm

Cyrus schreef:Je redenatie klopt volgens mij. Maar ik dacht het jou daar ook om ging, steeds van beide machines op eenvoudige wijze alles naar één centrale opslagplaats overzetten. Daarbij heb ik denk ik niet goed begrepen dat je de bewerkingshistorie van LR2 voor elke foto op beide machines gelijk wil hebben. Volgens mij is dat niet zo eenvoudig te realiseren, omdat LR2 (en elk ander programma) zoiets via een log- of datafile zal bijhouden. Die zou je dan continue van beide machines moeten samenvoegen. De vraag is of dát kan.

Laten we Luc zijn antwoord afwachten. Het kwam naar mijn mening over dat het kon.

pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » vr apr 17 2009 9:38 pm

rocksoff schreef:Als je nou eens de foto's en de catalogus op je nas zet en daar op werkt. Dan kun je er vanaf je beide pc's altijd bij.


Heb ik ook al bedacht, originelen en catalogus op de NAS dan ben ik klaar.... echter dan kan ik, als ik niet in het bereik van mijn netwerk ben, op de kwek en op vakantie etc. , niet bewerken een dat wilde ik juist wel. Als een soort gespreide bewerking qua tijd.

Groet Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor Mark Verheijen » vr apr 17 2009 9:48 pm

Ja dan zou je je het NAS zo moeten configgen dat je er via internet bij kan.


pbreev schreef:Heb ik ook al bedacht, originelen en catalogus op de NAS dan ben ik klaar.... echter dan kan ik, als ik niet in het bereik van mijn netwerk ben, op de kwek en op vakantie etc. , niet bewerken een dat wilde ik juist wel. Als een soort gespreide bewerking qua tijd.

Groet Patrick
Mark Verheijen



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor pbreev » vr apr 17 2009 10:15 pm

Dat ken deze oude NAS dus nie :-)

Maar bedankt,

Patrick
pbreev



Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor wblink » za apr 18 2009 3:32 pm

rocksoff schreef:Ja dan zou je je het NAS zo moeten configgen dat je er via internet bij kan.


pbreev schreef:Heb ik ook al bedacht, originelen en catalogus op de NAS dan ben ik klaar.... echter dan kan ik, als ik niet in het bereik van mijn netwerk ben, op de kwek en op vakantie etc. , niet bewerken een dat wilde ik juist wel. Als een soort gespreide bewerking qua tijd.

Groet Patrick



Volgens mij ondersteund LR dat niet helemaal ....
Willem.
wblink

Forumlid
Berichten: 1325


Locatie: Gendt

Onderwerp:

Re: Lightroom en meerdere PC's/Laptops

Berichtdoor luc » za apr 18 2009 5:01 pm

pbreev schreef:
Als ik je goed hoor kan ik foto's maken en deze op mijn laptop opslaan, bewerken en de catalogus inclusief de originelen exporteren naar mijn NAS. Dan kan ik op mijn desktop de catalogus importeren in LR2 (in een bestaande catalogus?) en heb ik ook eventuele wijzigingen zichtbaar op mijn desktop?? Als dat zo is zou dat SUPER zijn. Ik hoor graag of mijn resume correct is?


Ja klopt helemaal als je dan bijv. je catalogus map op je notebook via het netwerk deelt hoef je die alleen maar in het netwerk te hangen en kun je de rest via je desktop doen.

Bij mij werkte dat toen niet helemaal zoals het hoorde maar dat lag aan het feit dat ik met een MACbook en XP PC door elkaar niet niet helemaal compatibel was of zeg maar helemaal niet. Maar voor een NAS over SMB en alles op het zelfde os maakt dat natuurlijk niet zo veel uit.

Echt gaan bewerken op je NAS lijkt mij gezien de traagheid wel erg lastig worden maar dat zou je zelf moeten proberen

LR2 is zeker wat dat soort zaken betreft super mooi geworden.

Luc.
Laatst gewijzigd door luc op za apr 18 2009 5:28 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Life is like A camera Lens.
Focus only on wath's inportant
and you will capture it perfectly
flickr
Gebruikersavatar
luc

Forumlid
Berichten: 2088


Locatie: Ossendrecht


Terug naar “Computer hardware en software algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten